2023-10-25, 05:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Det frklarar vl ingenting alls om hur vrlden fungerar, livets uppkomst (inklusive mnniskan) har vi redan teorier som r relativt accepterade. Dvs evolutionsteorin.
Evolutionsteorin frklarar livets utveckling efter att det har uppkommit. Evolutionsteorin r inte en frklaring till livets uppkomst som r oknd.
Citera
2023-10-25, 06:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackGod
Jag tror det r strre chans att en knarkhund skulle markera hos Leif GW Persson, n att vi skulle leva i en MATRIX.

Det frstnmnda r vl inte alls otroligt. Har du sett hur fet geniet r? Stoppar frsts i sig allt som kommer in i munhlan. Klart det slinker ner ngot narkotikaklassat i bara farten. Medvetet eller ej. Du fr ocks ta i beaktande ev gldjeflickor och hembitrden som springer i lokalerna. Vad snortar de?
Citera
2023-10-25, 07:46
Moderator
Ruskigbusss avatar
Rubrik ndrad, ot raderat, trd flyttas till forum dr liknande saker har diskuterats sedan lnge.
T ex (FB) Simulerad eller virtuell verklighet - samlingstrd

Lter den hr trden leva separat, eftersom det r en ngot mer preciserad frgestllning.

/Mod

AI - Artificiell intelligens --> Filosofi
/Moderator
Citera
2023-10-25, 10:33
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
S lngt har du frklarat vetenskap (och filosofi), men vetenskapen sger inget om huruvida vi befinner oss i en simulation eller inte.

Nej och jag trodde jag gav en tydlig frklaring varfr vetenskap inte ens frsker frklara det.
Citera
2023-10-25, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Evolutionsteorin frklarar livets utveckling efter att det har uppkommit. Evolutionsteorin r inte en frklaring till livets uppkomst som r oknd.

Ja korrekt, jag skulle nmnt abiogenesis.
Citera
2023-10-25, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PotatisHulken
Termodynamikens andra lag str ej i konflikt med infodynamikens andra lag. Informationsentropi r inte alls samma sak som entropi inom termodynamik.

Och? Det r vl bara till att "implementera" den ocks d. Fr varfr skulle det inte kunna g att implementera?

Notera huvudpongen r att med skygglappar s hrt tdragna att man bara kan frestlla sig den verklighet man lever i s hamnar man ju ltt rtt snett om man tar det till grund fr att avgra vad som gr att simulera i extern verklighet som skulle simulera vr verklighet.
Citera
2023-10-26, 02:12
Citat:
Nej och jag trodde jag gav en tydlig frklaring varfr vetenskap inte ens frsker frklara det.

Jag njer mig med att vetenskapen inte kan vare sig bevisa eller motbevisa teorin att vi befinner oss i en simulation. Jag lutar sjlv mot att vi befinner oss i en simulation.
Citera
2023-10-26, 22:42
Medlem
nittonhundrafyras avatar
Citat:
Jag ska frska frklara. vi brjar med att konstatera 2 axiomer (frenklade men i grunden korrekta)

1. Vetenskap r nr man genom empiriska frsk, formar en teori som frklarar frskens utkomst, var p processen upprepas ad infinitum. Skulle experiment ppeka att tesen r felaktig finner man en annan tes.
2. Filosofi r raka motsatsen, dr man brjar med en teoretisk tes och sedan grs frsk att frankra i verkligheten genom (i bsta fall) logiskt resonerande.

Vi behver sen ocks konstatera att klassisk fysisk och relativitetsteori r i huvudsak baserad p 1 ovan, man har gjort observationer som man frskt hitta en teori bakom.

Sen kommer vi till kvantfysik som r lite av en grzon idag, men ursprungligen var i huvudsak kategori 2 ovan, sedan har det successivt under hela 1900 talet och framfrallt runt mitten och framt gjorts mer och mer empiriska tester som visat sig framgngsrika men det r mycket som fortfarande som r just teser och inte bevisats.

Nr jag skrev "inte ndvndigtvis" s menade jag precis som du tolkar det, hur superposition fysiskt gr till r oknt och med dagens teknik vad jag knner till omjligt att introspekta, dvs gr varken bekrfta eller dementera hur den faktiskt fungerar annat n att funktionen som finns idag r enbart teoretisk.

Men det jag mellanraderna frskte f fram r att man kan inte vetenskapligt(1) bevisa en filosofisk tes(2) genom att godtyckligt plocka argument frn en annan filosofisk tes.

Det spelar ingen roll hur korrekt det m vara praktiskt, det har ingen vetenskaplig hjd utan att uppfylla (1).

Och angende denna (simulerings) teori som det funnits flera av genom historien, Nick Bostrms simulerings hypotes r liknande. s ger den egentligen inget meningsfullt svar p ngot, det frklarar inte varfr vi existerar fr vrt existerande skjuts i s fall bara ut en niv till en annan dimension dr en verklighet faktiskt existerar.

Vetenskap gr ut p att frklara vr verklighet oavsett simulering eller ej.

Processen att brja med en tes och sedan ska bevis fr den r en ju vanlig metod fr att driva vetenskaplig frstelse framt, att avfrda det som filosofi r lite mrkligt?
Citera
2023-10-28, 11:05
Medlem
Ghibellinos avatar
Simuleringshypotesen har stora likheter med teorin om ett multiversum, liksom Tegmarks teori om att allt r matematik. Dessa ider uppstr i ett sorts grnsland mellan vetenskap och filosofi.

Modern fysik r inte komplett, vi kan nnu inte frena relativitetsteorin med kvantfysiken. Och testbarhet kan vi helt glmma vad gller de rent matematiska modeller som det teoretiseras kring, ssom strngteorier och andra teorier fr kvantgravitation.

I denna situation spekuleras det kring olika bortfrklaringar. Eftersom vi inte frklara varfr vrt universum ser ut som det gr, fr man fram tanken att det kanske finns andra universa med helt andra naturlagar. Eller att allt r en simulering som kan se ut i princip hur som helst. Jag antar att "de" som kr simuleringen har samma frihet som Gud vad gller att bestmma naturlagarna? Simuleringshypotesen pminner mycket om en gudshypotes.

Just ofalsifierbarheten gr mig misstnksam. Dessa bortfrklaringar r inte vetenskapliga. Spnnande spekulationer, absolut, men inte vetenskap.
Citera
2023-10-28, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nittonhundrafyra
Processen att brja med en tes och sedan ska bevis fr den r en ju vanlig metod fr att driva vetenskaplig frstelse framt, att avfrda det som filosofi r lite mrkligt?

Nej det r det inte, det r drfr det heter den "vetenskapliga metoden" att utgr frn empirisk data (grundad teori) och sedan forma en tes.

Att gra vad du sger r inte vetenskap och kan bara leda till en sak konfirmationsbias, d ditt enda intresse r att hitta argument som stdjer din teori.

Gr man som du beskriver handlar det om filosofi eller ngon annan form av pseudovetenskap som frsker maskeras som vetenskap.
Citera
2023-10-28, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghibellino
Simuleringshypotesen har stora likheter med teorin om ett multiversum, liksom Tegmarks teori om att allt r matematik. Dessa ider uppstr i ett sorts grnsland mellan vetenskap och filosofi.

Modern fysik r inte komplett, vi kan nnu inte frena relativitetsteorin med kvantfysiken. Och testbarhet kan vi helt glmma vad gller de rent matematiska modeller som det teoretiseras kring, ssom strngteorier och andra teorier fr kvantgravitation.

I denna situation spekuleras det kring olika bortfrklaringar. Eftersom vi inte frklara varfr vrt universum ser ut som det gr, fr man fram tanken att det kanske finns andra universa med helt andra naturlagar. Eller att allt r en simulering som kan se ut i princip hur som helst. Jag antar att "de" som kr simuleringen har samma frihet som Gud vad gller att bestmma naturlagarna? Simuleringshypotesen pminner mycket om en gudshypotes.

Just ofalsifierbarheten gr mig misstnksam. Dessa bortfrklaringar r inte vetenskapliga. Spnnande spekulationer, absolut, men inte vetenskap.

Hller helt och hllet med, har frskt frklara detta tidigare i trden men det r svrt om inte omjligt "att vertyga en troende". nd r det troligtvis f hr som skulle acceptera en arbitrr religon som vetenskap men det r egentligen ingen skillnad alls frn vad som diskuteras hr.
Citera
2023-10-30, 02:33
Medlem
nittonhundrafyras avatar
Citat:
Nej det r det inte, det r drfr det heter den "vetenskapliga metoden" att utgr frn empirisk data (grundad teori) och sedan forma en tes.

Att gra vad du sger r inte vetenskap och kan bara leda till en sak konfirmationsbias, d ditt enda intresse r att hitta argument som stdjer din teori.

Gr man som du beskriver handlar det om filosofi eller ngon annan form av pseudovetenskap som frsker maskeras som vetenskap.

Du pratar fr kategoriskt. Det du beskriver r endast en form av det hela, det andra r ju till exempel att likt Copernicus titta upp mot stjrnhimlen och se tecken p att det trots allt inte r jorden som r medelpunkten, utan solen - och sedan frska bevisa det (eller hitta bevis p ngot annat).

Fr varfr skulle mitt enda intresse vara att hitta argument som stdjer min teori? Vem stter den begrnsningen?

Men, bara fr att rja undan eventuella etiketter - jag tror inte p den hr teorin, men jag ser grna att den undersks vidare, precis som andra frklaringsmodeller fr ngot vi nnu inte kan beskriva fullt ut.
Senast redigerad av nittonhundrafyra 2023-10-30 kl. 02:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in