Citat:
Ursprungligen postat av
Sinestro
Formuleringen: "inte ndvndigtvis", implicerar att ngot r mjligt.
Du skriver sjlv att vr frstelse r bristfllig, hur vet du d med skerhet att det inte finns ngot som sparar"CPU-kraft"?
Jag ska frska frklara. vi brjar med att konstatera 2 axiomer (frenklade men i grunden korrekta)
1. Vetenskap r nr man genom empiriska frsk, formar en teori som frklarar frskens utkomst, var p processen upprepas ad infinitum. Skulle experiment ppeka att tesen r felaktig finner man en annan tes.
2. Filosofi r raka motsatsen, dr man brjar med en teoretisk tes och sedan grs frsk att frankra i verkligheten genom (i bsta fall) logiskt resonerande.
Vi behver sen ocks konstatera att klassisk fysisk och relativitetsteori r i huvudsak baserad p 1 ovan, man har gjort observationer som man frskt hitta en teori bakom.
Sen kommer vi till kvantfysik som r lite av en grzon idag, men ursprungligen var i huvudsak kategori 2 ovan, sedan har det successivt under hela 1900 talet och framfrallt runt mitten och framt gjorts mer och mer empiriska tester som visat sig framgngsrika men det r mycket som fortfarande som r just teser och inte bevisats.
Nr jag skrev "inte ndvndigtvis" s menade jag precis som du tolkar det, hur superposition fysiskt gr till r oknt och med dagens teknik vad jag knner till omjligt att introspekta, dvs gr varken bekrfta eller dementera hur den faktiskt fungerar annat n att funktionen som finns idag r enbart teoretisk.
Men det jag mellanraderna frskte f fram r att man kan inte vetenskapligt(1) bevisa en filosofisk tes(2) genom att godtyckligt plocka argument frn en annan filosofisk tes.
Det spelar ingen roll hur korrekt det m vara praktiskt, det har ingen vetenskaplig hjd utan att uppfylla (1).
Och angende denna (simulerings) teori som det funnits flera av genom historien, Nick Bostrms simulerings hypotes r liknande. s ger den egentligen inget meningsfullt svar p ngot, det frklarar inte varfr vi existerar fr vrt existerande skjuts i s fall bara ut en niv till en annan dimension dr en verklighet faktiskt existerar.
Vetenskap gr ut p att frklara vr verklighet oavsett simulering eller ej.