2023-10-24, 20:17
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Formuleringen: "inte ndvndigtvis", implicerar att ngot r mjligt.

Du skriver sjlv att vr frstelse r bristfllig, hur vet du d med skerhet att det inte finns ngot som sparar"CPU-kraft"?

Jag ska frska frklara. vi brjar med att konstatera 2 axiomer (frenklade men i grunden korrekta)

1. Vetenskap r nr man genom empiriska frsk, formar en teori som frklarar frskens utkomst, var p processen upprepas ad infinitum. Skulle experiment ppeka att tesen r felaktig finner man en annan tes.
2. Filosofi r raka motsatsen, dr man brjar med en teoretisk tes och sedan grs frsk att frankra i verkligheten genom (i bsta fall) logiskt resonerande.

Vi behver sen ocks konstatera att klassisk fysisk och relativitetsteori r i huvudsak baserad p 1 ovan, man har gjort observationer som man frskt hitta en teori bakom.

Sen kommer vi till kvantfysik som r lite av en grzon idag, men ursprungligen var i huvudsak kategori 2 ovan, sedan har det successivt under hela 1900 talet och framfrallt runt mitten och framt gjorts mer och mer empiriska tester som visat sig framgngsrika men det r mycket som fortfarande som r just teser och inte bevisats.

Nr jag skrev "inte ndvndigtvis" s menade jag precis som du tolkar det, hur superposition fysiskt gr till r oknt och med dagens teknik vad jag knner till omjligt att introspekta, dvs gr varken bekrfta eller dementera hur den faktiskt fungerar annat n att funktionen som finns idag r enbart teoretisk.

Men det jag mellanraderna frskte f fram r att man kan inte vetenskapligt(1) bevisa en filosofisk tes(2) genom att godtyckligt plocka argument frn en annan filosofisk tes.

Det spelar ingen roll hur korrekt det m vara praktiskt, det har ingen vetenskaplig hjd utan att uppfylla (1).

Och angende denna (simulerings) teori som det funnits flera av genom historien, Nick Bostrms simulerings hypotes r liknande. s ger den egentligen inget meningsfullt svar p ngot, det frklarar inte varfr vi existerar fr vrt existerande skjuts i s fall bara ut en niv till en annan dimension dr en verklighet faktiskt existerar.

Vetenskap gr ut p att frklara vr verklighet oavsett simulering eller ej.
Senast redigerad av BeneathTheSurface 2023-10-24 kl. 20:22.
Citera
2023-10-24, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
De anvnder ocks argumentet att varfr har vi inte kunnat hitta liv ngon annanstans n p jorden, trots att vi kan se flera miljoner ljusr bort

Tnk bara p att det finns massor frklaringar p fermi-paradoxen

Tex ngra
* Vi rkar vara den mest utvecklade civilisationen i universum.
* Det finns mnga civilisationer i universum som r p vr niv, de har inte sett en skymt av oss heller. (du skulle inte kunna se ngot liv p jorden frn tex Andromeda galaxen ens med det vassaste teleskop vi har, vi kan inte se planeter utanfr vr galax och det finns mnga hundra miljarder fler galaxer n det finns planeter i vr egen galax)
* Vi missar det uppenbara rakt framfr gonen p oss.
* Vi r det enda liv som finns i universum.
Citera
2023-10-24, 21:20
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Tnk bara p att det finns massor frklaringar p fermi-paradoxen

Tex ngra
* Vi rkar vara den mest utvecklade civilisationen i universum.
* Det finns mnga civilisationer i universum som r p vr niv, de har inte sett en skymt av oss heller. (du skulle inte kunna se ngot liv p jorden frn tex Andromeda galaxen ens med det vassaste teleskop vi har, vi kan inte se planeter utanfr vr galax och det finns mnga hundra miljarder fler galaxer n det finns planeter i vr egen galax)
* Vi missar det uppenbara rakt framfr gonen p oss.
* Vi r det enda liv som finns i universum.

Nu tror jag Iof inte p simulering hypotesen, men jag tror att vi missar det uppenbara: att universum/multiverse kryllar av superavancerade maskincivilisationer som vi inte kan detektera nnu, (frutom som mjligtvis mrk materia och mrk energi).

Vad gller att detektera, vanliga, utomjordingar, s har vi tillgng till radioteleskop och det lr vl dom ocks ha, innan de utvecklar AI och snabbt blir maskincivilisationer. Jag utgr ifrn att vra hypotetiska "grannar" bara vntar p att vi skall utvecklas till det ocks, via cyborger och samarbete med vrt AI.
Citera
2023-10-24, 21:22
Medlem
Citat:

Och angende denna (simulerings) teori som det funnits flera av genom historien, Nick Bostrms simulerings hypotes r liknande. s ger den egentligen inget meningsfullt svar p ngot, det frklarar inte varfr vi existerar fr vrt existerande skjuts i s fall bara ut en niv till en annan dimension dr en verklighet faktiskt existerar.

Om vi p jorden r p vg att skapa en ny verklighet dr exempelvis ett experiment med AI 'sprat ur', kan det absolut frklara varfr mnniskan och hur vr verklighet kom till.
Citera
2023-10-24, 21:27
Medlem
Sam.Boyds avatar
Sjlv har jag lnge misstnkt att jag r i en simulering. O att den stora mnden mnniskor bara r sjlslsa botar. Samt att det finns en inprogrammerad sprr i min mentala frmga. En av ngon lst kapacitet. Varfr?

Men detta r snarare teologi.
O p intet stt motstter sig bibeln o guds existens.
Citera
2023-10-24, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Exakt, det r skitsamma d vi nd inte kan gra ett skit t det.
Hade det dremot kommit fram att vi lever i en simulation s hade nog 90% av vrldens befolkning ballat ur helt xD

Jag tror mer p att vi r ett experiment i nn utomjording varelses labb, hela universum r i varelsens lilla akvarium och han sitter och garvar t hur jvla dumma och aggressiva varelser vi r.

Jag rekommenderar:

Citera
2023-10-24, 21:49
Medlem
Det r ganska enkelt att vertyga sig sjlv om simuleringsteorin. Tnk hur realismen i spelen som vi producerar har kat och kat de senaste 50 ren. Hur mnga r tar det innan vi har en simulering som inte gr att skilja frn verkligheten? Oavsett tidstgng s kommer vi att komma dit ngon gng. Och efter det? Bttre n verklighet?

Och sen tnker man p hur mnga olika simulationer som ngonsin kommer att existera. Hur stor r chansen att just det hr universet r universet dr den frsta verklighetstrogna vrlden skapas? Frsvinnande liten.

Vi lever antagligen i en erfarenhetsmaskin, dr sjlva njet r att erfara knslor, tankar och hndelser. Bde positiva och negativa r erfarenheter som vi tyckte verkade intressant nr vi satte oss i den hr maskinen.

Ngon skrev "varfr skulle man lgga in behovet av bajsa". Vrt att fundera p r hur illa livet r utanfr erfarenhetsmaskinen, om behovet att bajsa ses som en intressant erfarenhet att uppleva. Det r nog inte bttre dr ute i alla fall.
Citera
2023-10-24, 22:05
Medlem
Citat:
Om vi p jorden r p vg att skapa en ny verklighet dr exempelvis ett experiment med AI 'sprat ur', kan det absolut frklara varfr mnniskan och hur vr verklighet kom till.

Det frklarar vl ingenting alls om hur vrlden fungerar, livets uppkomst (inklusive mnniskan) har vi redan teorier som r relativt accepterade. Dvs evolutionsteorin.

Det du pratar om lter snarare som ngon Matrix teori om att vr verklighet r en simulering fr att hlla vra sinnen underkontroll medans vra kroppar anvnds fr ngot annat syfte, lite som att man skulle stta hjrnorna p kossor i glasburkar med elektroder fr man tnkt slakta kroppen, det finns liksom inget eget syfte med det s den teorin r rtt rkt redan frn start.

Och att vi skulle vara mjukvara i en simulering r ocks ganska lngskt och vldigt vldigt konstigt syfte och vldigt ondigt komplex fr det syftet ocks i s fall.

Men visst det gr sjlvfallet resonera s, vi frsker rkna ut hur vr verklighet fungerar och vi kommer sjlvklart frska simulera denna och om vi teoretiskt hade knckt varenda naturlag och formel s hade vi kunnat gra den perfekta simuleringen och kickstarta ett nytt universum. Och om det universumet fr fortlpa tillrckligt lnge fr att liv uppstr s kommer troligtvis det livet brja forska om sin existens, frska komma underfund med naturlagar och gra sin egen simulering, som om den fr kra tillrckligt lnge kommer bilda liv, som kommer bli nyfiken p dess existens, gra en simulering som kommer bilda liv, gra en simulering som kommer bilda....

Problemet r bara att oavsett hur roligt sdana hr rekursion skulle vara s besvarar de inte vad vi vill veta, vad som finns utanfr, varfr universum existerar och hur det verhuvudtaget kan existera.
Och det r sannolikt ngot vi aldrig kommer kunna lsa eller frst eftersom det bryter mot totalt allt vi knner till.
Citera
2023-10-24, 23:09
Medlem
Citat:
Ngot simuleringsteorin anvnder som ett argument r att mycket i naturen bygger p matematiska formler ex, 'febonacci sequence' eller 'golden ratio'.

De anvnder ocks argumentet att varfr har vi inte kunnat hitta liv ngon annanstans n p jorden, trots att vi kan se flera miljoner ljusr bort

Dr ser jag zoo hypotesen som mer sannolik, pga att mnniskan fortfarande r en idiot. Skulle mnniskan f tillgng till teknologi som r 1000-100000 r fre vr tid genom en yttre kontakt skulle vi anvnda den till att dominera varandra och troligtvis ven frstra oss sjlva i processen.

Mnniskan r uppenbart inte mogen fr en sdan kontakt.
Senast redigerad av Acekorv 2023-10-24 kl. 23:12.
Citera
2023-10-25, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Nyp dig sjlv i armen riktigt ordentligt. Kndes det?
Behver du skriva ett program fr att t ex g p toaletten, eller funkar det helt naturligt?

D kanske du kan gissa dig till om vi r i en simulering eller inte.

Lter som att du behver omge dig med irl mnniskor, sitta och prata utan manus.
Kan teorin vara propaganda fr att minska fdelsetalen? Framtiden r vl virituella pojk och flickvnner..
Citera
2023-10-25, 04:47
Citat:
Jag ska frska frklara. vi brjar med att konstatera 2 axiomer (frenklade men i grunden korrekta)

1. Vetenskap r nr man genom empiriska frsk, formar en teori som frklarar frskens utkomst, var p processen upprepas ad infinitum. Skulle experiment ppeka att tesen r felaktig finner man en annan tes.
2. Filosofi r raka motsatsen, dr man brjar med en teoretisk tes och sedan grs frsk att frankra i verkligheten genom (i bsta fall) logiskt resonerande.

Vi behver sen ocks konstatera att klassisk fysisk och relativitetsteori r i huvudsak baserad p 1 ovan, man har gjort observationer som man frskt hitta en teori bakom.

Sen kommer vi till kvantfysik som r lite av en grzon idag, men ursprungligen var i huvudsak kategori 2 ovan, sedan har det successivt under hela 1900 talet och framfrallt runt mitten och framt gjorts mer och mer empiriska tester som visat sig framgngsrika men det r mycket som fortfarande som r just teser och inte bevisats.

Nr jag skrev "inte ndvndigtvis" s menade jag precis som du tolkar det, hur superposition fysiskt gr till r oknt och med dagens teknik vad jag knner till omjligt att introspekta, dvs gr varken bekrfta eller dementera hur den faktiskt fungerar annat n att funktionen som finns idag r enbart teoretisk.

Men det jag mellanraderna frskte f fram r att man kan inte vetenskapligt(1) bevisa en filosofisk tes(2) genom att godtyckligt plocka argument frn en annan filosofisk tes.

Det spelar ingen roll hur korrekt det m vara praktiskt, det har ingen vetenskaplig hjd utan att uppfylla (1).

Vetenskap gr ut p att frklara vr verklighet oavsett simulering eller ej.

S lngt har du frklarat vetenskap (och filosofi), men vetenskapen sger inget om huruvida vi befinner oss i en simulation eller inte.
Citera
2023-10-25, 05:07
Medlem
FlashbackGods avatar
Jag tror det r strre chans att en knarkhund skulle markera hos Leif GW Persson, n att vi skulle leva i en MATRIX.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in