2023-10-30, 08:21
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nittonhundrafyra
Du pratar fr kategoriskt. Det du beskriver r endast en form av det hela, det andra r ju till exempel att likt Copernicus titta upp mot stjrnhimlen och se tecken p att det trots allt inte r jorden som r medelpunkten, utan solen - och sedan frska bevisa det (eller hitta bevis p ngot annat).

Fr varfr skulle mitt enda intresse vara att hitta argument som stdjer min teori? Vem stter den begrnsningen?

Men, bara fr att rja undan eventuella etiketter - jag tror inte p den hr teorin, men jag ser grna att den undersks vidare, precis som andra frklaringsmodeller fr ngot vi nnu inte kan beskriva fullt ut.

Eh.. Det du beskriver Copernicus r att gra observationer och formar en teori utifrn det...
Copernicus vaknade inte upp en dag och tnkte "Nu har jag en galen id, vi r inte i centrum av universium! Lt mig hitta anledningar att stdja min galna teori"
Citera
2023-10-30, 18:46
Medlem
nittonhundrafyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Eh.. Det du beskriver Copernicus r att gra observationer och formar en teori utifrn det...
Copernicus vaknade inte upp en dag och tnkte "Nu har jag en galen id, vi r inte i centrum av universium! Lt mig hitta anledningar att stdja min galna teori"

D har jag uttryckt mig otydligt, fr det r vad jag menar ocks. Att observera ngot, ta fram en teori och sen ska bevis eller ledas i en annan riktning.

Fr det r din sista mening som jag har invndningar mot frmst. Varfr mste det leda till att man bara sker bevis som stdjer ens teori och strunta i det som visar att den r fel? Det r ju helt ointressant i s fall?
Citera
2023-10-30, 20:00
Medlem
Citat:
D har jag uttryckt mig otydligt, fr det r vad jag menar ocks. Att observera ngot, ta fram en teori och sen ska bevis eller ledas i en annan riktning.

Fr det r din sista mening som jag har invndningar mot frmst. Varfr mste det leda till att man bara sker bevis som stdjer ens teori och strunta i det som visar att den r fel? Det r ju helt ointressant i s fall?

Ja? Och det du sger r ju helt i motsats till simuleringsteorin, det finns inga observationer gjorda p detta verhuvudtaget utan i stllet har vi hr en trd med massor personer som tycker sig se bevis p det- dvs insamlande av underlag fr att stdja tesen snarare n att formulera en tes efter insamlad data.
Citera
2023-10-30, 20:08
Medlem
AndersPersson99s avatar
Varfr skulle de som upplever en simulering uppleva ngot ver huvudtaget? Nr jag tnker p simulering s tnker jag p ngot som per definition inte r verkligt. D kan det inte upplevas p ngot stt utav de som r i simuleringen. I call bs. Snna som musk frsker f sig sjlva att verka smartare n de r. Musk r smart, men han har inte frikort p att tas p strre allvar n ngon annan nr han pstr saker utan att komma med bra argument.
Citera
2023-10-31, 11:07
Medlem
nittonhundrafyras avatar
Citat:
Ja? Och det du sger r ju helt i motsats till simuleringsteorin, det finns inga observationer gjorda p detta verhuvudtaget utan i stllet har vi hr en trd med massor personer som tycker sig se bevis p det- dvs insamlande av underlag fr att stdja tesen snarare n att formulera en tes efter insamlad data.

Vilket ju r vad jag hvdar att vetenskapen i strsta allmnhet ocks gr, otaliga gnger.

"Den frsta principen r att du inte fr lura dig sjlv och du r den lttaste personen att lura."
- Richard Feynman (Nobelpriset i fysik, 1965)

Kruxet med simuleringsteorin r ju dessutom att om den mot frmodan skulle visa sig stmma, s kommer det vara omjligt att bevisa, eftersom alla bevis fr eller emot den i s fall kan simuleras...
Senast redigerad av nittonhundrafyra 2023-10-31 kl. 11:13.
Citera
2023-10-31, 11:51
Medlem
Citat:
Vilket ju r vad jag hvdar att vetenskapen i strsta allmnhet ocks gr, otaliga gnger.

"Den frsta principen r att du inte fr lura dig sjlv och du r den lttaste personen att lura."
- Richard Feynman (Nobelpriset i fysik, 1965)

Kruxet med simuleringsteorin r ju dessutom att om den mot frmodan skulle visa sig stmma, s kommer det vara omjligt att bevisa, eftersom alla bevis fr eller emot den i s fall kan simuleras...

Och jag hvdar motsatsen, och pstr dessutom att det r vetenskapensgrundpelare att brja med empiriska mtningar och sedan forma en teori, att det hr till undantagen och de undantagen har startat som filosofiska ider som evolutionsteorin, kvantteori osv, sen r det sjlvklart att just de som tillhr den hr kategorin har varit de mest omvlvande verlag eftersom det varit s "galna ider" att ingen trott p dom innan empirisk data brjat peka p det, men det har nd funnits klara experiment fr det d och inte random hft skjutande dr man tagit saker man inte kan frklara som ngot belgg fr tesen (undantaget kvantteori kanske).

Kruxet med simuleringsteorin frutom det du nmner r att det gr varken till eller ifrn fr oss oavsett det r en simulering eller inte, det r vr verklighet (oavsett den r simulerad eller inte) och det besvarar inte ngot som r av intresse fr oss.

Dessutom finns det en vldigt massa som talar emot det ocks, som bara det faktum att med vad vi knner till idag skulle det krvas en "dator" som r ofattbart kraftfull och fr att inte tala om hur mycket energi som hade krvts- svida inte vi har helt fel om allt med relativitetsteorier och universum bara r typ vrt observerbara solsystem eller s, det finns dock inget som tyder p det och vi har rymdsonder som lmnat solsystemet som vi fortfarande har kontakt med vi observerar supernovor och vi har som jag frsttt det ven kunnat mta gravitationsvgor frn sdana, men det r s ofattbara avstnd och voyager kommer sluta fungera lngt innan den ntt ngot annat n intergalaktisk rymd s vi lr aldrig f veta det heller men oavsett s kommer det kanske vara det enda som vittnar om mnniskans och jordens existens i ngon avlgsen framtid ven om inte vi sjlva fr ut mer av det. Som du sger att det finns inte ngot stt vi skulle kunna bevisa det p i vilket fall eftersom allt vi vet om vetenskapliga principer och lagar hade bara varit att kasta bort i s fall.

Men det finns rent logiska problem med det ocks att det r ett klassisk antropocentriskt tnk dr vi mnniskor skulle anses vara ngot fantastiskt viktiga i vrldssammanhanget och det r precis som det redan sagts en gudsteori, och om det skulle vara s r enda logiska frklaringen som jag kan se det att det r mnniskor som simulerar oss (fr de troligtvis i s fall simulerar vrt universum fr att frska lra sig om sitt egna, kan inte se ngon annan anledning det funnits skl fr det annars) och modellerat universum utifrn sin uppfattning och d r vi tillbaka p att vi inget vet och att vi hamnar i en inre rekursiv cykel dr universums kommer simuleras i vart andra (och vi inte lr oss ngot nytt om vr existens i alla fall, som jag skrev ovan).

Som terigen inte ger ngot svar p vr relativitet vilket r vad vi frsker komma fram till med fysiken om det ens gr. Det gr ver vrt frstnd i vilket fall eftersom vi r s inknutna p box och lager tnkande och det r egentligen simuleringsteorin ytterligare ett exempel p bara att man i stllet frsker vnda p det "vad finns p insidan av ldan" snarare n "vad finns p utsidan av ldan".
Senast redigerad av BeneathTheSurface 2023-10-31 kl. 11:56.
Citera
2023-12-12, 21:28
Citat:

Tveksam till att simulationen skulle tillta insamling av data som avsljar simulationens existens.

Anledning till att jag skriver detta: Jag spelade schack mot en AI ikvll, p min TV och min hustru (som r ocks intresserad av schack) var ocks med. En lpare (som inte tillhr mig) blir d pltsligt en dam och gr ett avgrande drag.

Bde jag och hustru blir lika chockade. Jag bestmmer mig fr att spola tillbaka hndelsen och d terger den saker i fel ordning, och saker som inte hnt ver huvud taget.

Jag har tidigare ptalat att programmet fuskar fr min hustru men hon har hvdat att jag glmt flytta pjser osv, nu var hon med och sg bde den initiala omprogrammeringen av matrix och sedan att den visade en falsk historik.

Andra saker som hnt: Jag kpte en katt (en prydnad) som viftar p ena tassen p Fotografiska i somras, den viftade d med ena tassen, helt pltsligt hade detta ndrats till att den viftar med den andra tassen.

Konklusion: Inget jag kan bevisa = inget simulationen skulle tillta mig bevisa.
Senast redigerad av Sinestro 2023-12-12 kl. 21:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in