Citat:
Ursprungligen postat av
nittonhundrafyra
Vilket ju r vad jag hvdar att vetenskapen i strsta allmnhet ocks gr, otaliga gnger.
"Den frsta principen r att du inte fr lura dig sjlv och du r den lttaste personen att lura."
- Richard Feynman (Nobelpriset i fysik, 1965)
Kruxet med simuleringsteorin r ju dessutom att om den mot frmodan skulle visa sig stmma, s kommer det vara omjligt att bevisa, eftersom alla bevis fr eller emot den i s fall kan simuleras...
Och jag hvdar motsatsen, och pstr dessutom att det r vetenskapensgrundpelare att brja med empiriska mtningar och sedan forma en teori, att det hr till undantagen och de undantagen har startat som filosofiska ider som evolutionsteorin, kvantteori osv, sen r det sjlvklart att just de som tillhr den hr kategorin har varit de mest omvlvande verlag eftersom det varit s "galna ider" att ingen trott p dom innan empirisk data brjat peka p det, men det har nd funnits klara experiment fr det d och inte random hft skjutande dr man tagit saker man inte kan frklara som ngot belgg fr tesen (undantaget kvantteori kanske).
Kruxet med simuleringsteorin frutom det du nmner r att det gr varken till eller ifrn fr oss oavsett det r en simulering eller inte, det r vr verklighet (oavsett den r simulerad eller inte) och det besvarar inte ngot som r av intresse fr oss.
Dessutom finns det en vldigt massa som talar emot det ocks, som bara det faktum att med vad vi knner till idag skulle det krvas en "dator" som r ofattbart kraftfull och fr att inte tala om hur mycket energi som hade krvts- svida inte vi har helt fel om allt med relativitetsteorier och universum bara r typ vrt observerbara solsystem eller s, det finns dock inget som tyder p det och vi har rymdsonder som lmnat solsystemet som vi fortfarande har kontakt med vi observerar supernovor och vi har som jag frsttt det ven kunnat mta gravitationsvgor frn sdana, men det r s ofattbara avstnd och voyager kommer sluta fungera lngt innan den ntt ngot annat n intergalaktisk rymd s vi lr aldrig f veta det heller men oavsett s kommer det kanske vara det enda som vittnar om mnniskans och jordens existens i ngon avlgsen framtid ven om inte vi sjlva fr ut mer av det. Som du sger att det finns inte ngot stt vi skulle kunna bevisa det p i vilket fall eftersom allt vi vet om vetenskapliga principer och lagar hade bara varit att kasta bort i s fall.
Men det finns rent logiska problem med det ocks att det r ett klassisk antropocentriskt tnk dr vi mnniskor skulle anses vara ngot fantastiskt viktiga i vrldssammanhanget och det r precis som det redan sagts en gudsteori, och om det skulle vara s r enda logiska frklaringen som jag kan se det att det r mnniskor som simulerar oss (fr de troligtvis i s fall simulerar vrt universum fr att frska lra sig om sitt egna, kan inte se ngon annan anledning det funnits skl fr det annars) och modellerat universum utifrn sin uppfattning och d r vi tillbaka p att vi inget vet och att vi hamnar i en inre rekursiv cykel dr universums kommer simuleras i vart andra (och vi inte lr oss ngot nytt om vr existens i alla fall, som jag skrev ovan).
Som terigen inte ger ngot svar p vr relativitet vilket r vad vi frsker komma fram till med fysiken om det ens gr. Det gr ver vrt frstnd i vilket fall eftersom vi r s inknutna p box och lager tnkande och det r egentligen simuleringsteorin ytterligare ett exempel p bara att man i stllet frsker vnda p det "vad finns p insidan av ldan" snarare n "vad finns p utsidan av ldan".