Citat:
Exakt så är det. Just nu vet jag flera tjejer runt 30 år som går på utredning för liten del av ADHD / autism alltså flera stycken. Är det nånting vården har startat? För att unga kvinnor ska få en massa mediciner och stoppa i sig? Eller vad? Jag förstår ingenting vad det är som håller på att hända. Och som du skriver vissa får flera diagnoser sen tas några bort och får nya diagnoser. Vad fan är det som händer i vården? Klart som fan att folk blir förvirrade. Och vad en diagnos. Kanske en personlighet. Ska vi ha diagnoser för att vi hela tiden känner oss annorlunda eller olika? Nej fy fan för vården.
Svensk psykvård är ju en katastrof… Har man stor problem som påverkar vardagen ska man utredas. Kan utredningen leda till en skillnad/att man kan göra något åt det hela då ska man utredas. Utreder man i onödan skapar man förvirring, oro och ångest hos patienten helt i onödan. Man gör personen sjuk och att den identifierar sig som ”sjuk” eller som ”diagnos”.
Att vara lite annorlunda är okej. På sin höjd behöver man samtalsstöd för att få tillbaka tron på sig själv. Men det här med terapi eller samtal är idag knappt existerande. I region Gävleborg tog man för några år sen beslut om att minska andelen samtalsterapi, men det är ju det alla patienter bönar och ber om. Inte fem nya mediciner som inte heller funkar.
Hade hon fått bättre psykvård från början tror jag att mycket hade varit bättre för henne. Förvirring och kaos när inget blir rätt, livet blir svårt och förstår att hon då också misstror sjukvården och hellre själv försöker lösa problemet men detta med huden blev väldigt allvarligt. Får hoppas de tog odling (tar någon dag att få svar på) för att se att hon får rätt antibiotika så det inte blir sepsis av det här.