2023-10-23, 11:58
Medlem
Det är häpnadsväckande hur mycket okunskap folk verkar bära på, och den frenesi med vilken man är beredd att torgföra denna brist på vetande är förvånande.

Alltså okunskap i rent livsavgörande sektorer.
Klädsim. Ett obligatorium under skolgången, fram till bara för några år sedan när dumbingdown-processen tog fart på allvar. Jag vågar påstå att alla idag vuxna har (skall ha) övat sig i klädsim under sin tid på mellanstadiet.

Lärde ni er ingenting? Reflekterade ni inte över meningen med övningen? Försökte ni inte dra egna slutsatser?
Eller hade ni ett intyg från mamma så ni skulle slippa klara livhanken när det verkligen behövdes?

Att simma med kläder på är som att försöka simma med handbromsen åtdragen.
Om din ENDA chans att överleva är att simma 200 meter i kallt vatten så är det kallingar som gäller.
Du kanske klarar distansen. Vad som händer sedan är ett annat problem.
Har du tid att packa kläder i en ryggsäck för överlevnad på land så är det en fördel. Kläderna blir blöta, men kan ändä hjälpa dig på land - utan att döda dig på vägen dit.

Om din bästa väg till överlevnad är att bara flyta i vattnet och invänta räddning så är det kläder på som är lösningen.
Så många plagg som möjligt! Lager på lager är det bästa.
Nej, man "dras inte ned" av kläderna. Tvärt om! Det bildas luftfickor överallt - både stora "bubblor" som man både kan se och känna, men framförallt så binder massor av luft till varje liten fiber i plagget och det dröjer timmar innan textilerna är genomdränkta. Fram till dess har du flytkraft genom plaggen du dragit på dig, och du har fortsatt skydd mot konvektionsavkylning genom huden tack vare klädernas isolerande effekt.

Detta är mellanstadiekunskaper som kan vara absolut livsavgörande.
Hur kan vuxna människor inte känna till sådant?

Sedan har vi detta med flytförmåga, specifik vikt och lämpliga sätt att tynga ner en kropp.
Även det faktiskt enkel mellanstadiefysik som alla borde ha lärt sig en gång i tiden, men uppenbarligen inte förstått användningen av.

Citat:
Ursprungligen postat av PutteStrul
<snip>...dels din okunskap, en full oöppnad ölburk flyter inte utan sjunker till botten, så ja, hon tänkte tyvärr rätt.
Ibland är det bäst å hålla käft.

Nej, både hon och du tänker fel.

Citat:
Öl har högre densitet än vatten, en full oöppnad ölburk sjunker. Prova själv att kasta en i sjön om du inte tror på mig.
Iofs så har bräckt vatten högre densitet än sött vatten men hon kommer sjunka ändå med burkar fasttejpade.

Nej, fel igen - det blir inte mer rätt för att man tjatar.

Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Prova släng en ölburk i vatten och kolla.
Om innehållet är öl eller vatten spelar ingen roll.

Jo, det spelar all roll i världen. Nyckeln är alkohol.
Alkoholhaltig öl har en lägre densitet än vatten. Vid tillräckligt hög alkoholhalt kompenserar alkoholhalten i drycken vikten hos emballaget (burken) och den oöppnade burken flyter.

Citat:
Alkohol har lägre täthet än vatten. En liter ren*alkohol*väger 789 gram, det betyder att ett kilogram ren alkohol är 1,27 liter. En liter rent vatten väger ett kilogram. Om man räknar ut alkoholstyrkan i öl blir siffrorna olika beroende på om man menar hur mycket av vikten som är alkohol, eller hur mycket av volymen som är alkohol. Alkohol är lättare än vatten, så räknar man på vikten blir procentsiffran lägre. Viktprocent talar om hur mycket av vikten som är alkohol, volymprocent talar om hur mycket av volymen som är alkohol.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Viktprocent

Skillnaden är så hårfin att det spelar roll vilken alkoholhalt vi talar om hos ölen, eller om det är sötvatten eller saltvatten vi prövar i - men generellt gäller att starköl flyter i vilket vatten som helst, medans läsk-och vattenburkar kräver exceptionell salthalt hos det omgivande vattnet för att hålla sig svävande.

Så, att tro att man tynger ned sig genom att tejpa ölflak kring benen ÄR verkligen ren och skär dumhet.
En dumhet jag trodde var reserverad för en förvirrad människa, redo att ta sitt eget liv.
Men flera av er verkar angelägna att ställa er upp och verkligen SKRIKA ut att ni är precis lika korkade.
Nå, ni har fått fram ert budskap, och jag tror er. Ni är verkligen obildade.
Eller, för att citera en stor tänkare:

Citat:
Ibland är det bäst å hålla käft.

I just detta fallet kan man anta att det kanske var plastade ölflak som användes för att tejpa runt benen?
Isf har vi tydlig flythälp genom luften som är hjälpligt instängd under plasten i ett antal sekunder. Minuter...?

Så avslutar vi med det här kring min empatibrist och cynism:

Citat:
Ingen förlust? Det är ett människoliv, antagligen en bedrövad och för stunden olycklig människa.
Du avslöjar dels en sorglig brist på empati, dels din okunskap... <snip>

Citat:
Ursprungligen postat av Lukaskallius
Ja fast tydligen har vissa svårt och göra det, d.v.s rannsaka sig själva innan de publicerar inlägg...<snip>

Citat:
Ursprungligen postat av Lukaskallius
Förlust och förlust-även hon har anhöriga. Extremt cynisk och känslokall kommentar. Omvänd din arrogans i form av befogad ilska mot den svenska psykvården istället. Som skär ner och skär ner år efter år.

Fler av våra skattepengar (miljoner) behöver gå till Sociala omsorgen och vården. Hjälp till och avsätt förebyggande medel-allt fler unga mår dåligt idag-men Svenssons blundar. Inte konstigt med denna typ av iskalla och cyniska kommentarer. Istället för att hjälpa slår vardagsssvensons ner mot de svaga i samhället. Sjukt och kallt land detta blivit alltså.

Snick snack.

"Psykiatrireformen" röstades igenom tidig sommar 1994 av regeringen Carlsson 3.
När man tittar igenom vem som ingick i denna samling så förstår man att det gick som det gick. Rent allmänt...

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Regeringen_Carlsson_III

Mycket pathos. Inte så mycket av något annat.
Mona Sahlin, Ingela Thalen, Lena Hjelm-Wallen: en samling bambatanter - manliga och kvinnliga, satta att forma den framtid vi lever i just nu. Det gick ju sådär...
Men, vi har röstat för det och det är tydligen så här vi vill ha det.

Och, du har fel med ditt "Som skär ner och skär ner år efter år. Fler av våra skattepengar (miljoner) behöver gå till Sociala omsorgen och vården."

Faktum är att vi formligen vräker miljarder över psykvården. Till ingen nytta.
Eftersom det saknas all kontroll och all styrning - sedan "psykiatrireformens" genomförande.

Läs gärna "De omöjliga" för att förstå samnanhanget.

Citat:
De omöjliga – När psykiatrireformen inte blev som det var tänkt

För 25 år sedan gick startskottet för reformen som skulle förändra den svenska psykiatrin på riktigt.
Men trots satsningar på miljarder svenska kronor, projekt efter projekt och nedmontering av mentalsjukhusen så saknas fortfarande den viktigaste ingrediensen, patientinflytande.
Det menar författaren Åsa Moberg som tillsammans med socionomen Anna Fredriksson skrivit boken De omöjliga. En bok om den svenska psykiatrireformen.

I januari 1995 gick startskottet för den stora psykiatrireformen i Sverige. Reformens syfte var att patienterna som tillhörde psykiatrin skulle få det bättre. Ansvaret för patienterna skulle i större utsträckning flyttas över till kommunerna och patienterna skulle bli en del av det svenska samhället. Men det som på papper såg så bra ut visade sig vara svårare att genomföra än vad man hade trott.

https://balansriks.se/de-omojliga-na...det-var-tankt/

"Ingen förlust" var en provokation.
Människan var tydligen så less på livet att hon ville ända det - och gjorde vad hon kunde. Och det var inte mycket.
För, att tejpa ölflak på benen är så sanslöst korkat att det hela blir komiskt.

Men det var innan jag förstod hur bottenlöst dumma människor det verkligen flyter omkring här inne - att hon skulle få medhåll i att det är en bra grej att ta livet av sig med öl för utvärtes bruk.

Det är det inte. Överhuvudtaget stör hela den här sfären med självspillingar och deras begråterskor mig rätt rejält.
Har du bestämt dig att ta livet av dig så gör det! Men gör ingen teater av det, stör inte andra människor i din akt, sabba inte tidtabellstyrd trafik utan pys bara ut genom bakdörren lugnt och stilla. Lämna ett brev efter dig så det inte behöver arrangeras kostsamma eftersök och komplettera gärna med en liten förklaring så att rätt människa kan skämmas om det du vill - och så att övriga kan fortsätta med sina liv utan att kämpa med obefogad sorg efter dig.

En av våra stora filosofer har skrivit om ämnet, och jag håller med fullt ut:

Citat:
You say there ain't no use in livin'
It's all a waste of time
And you wanna throw your life away
Well people that's just fine
Go ahead on and get it over with then
Find you a bridge and take a jump
Just make sure you do it right the first time
'Cause nothing's worse than a suicide chump
Senast redigerad av boboboxbox 2023-10-23 kl. 12:04.
Citera
2023-10-23, 12:13
Medlem
Ah!
Just det - hur går det med "sjöpolisens" snabba dykningar på platsen mitt ute i farleden...?

Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
Sjöpolisen kommer att anstränga sig för att hitta kroppen snabbt.

Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
Min gissning är att man försöker få tag på kroppen så snart som möjligt - om det är fysiskt möjligt i nuläget (väder, strömmar, vattentemperatur och så vidare).

Polisens dykare kommer inte utsätta sig för några onödiga faror, men de vill hjälpa de anhöriga genom att hitta henne så snart det bara går. Det är viktigt för sorgearbetet att hitta henne snarast möjligt.

Därför prioriterar polisen att få ett avslut i det här ärendet som just nu är klassat som ett försvinnande där man samtidigt starkt misstänker att den försvunne är avliden.
Senast redigerad av boboboxbox 2023-10-23 kl. 13:03.
Citera
2023-10-23, 15:12
Medlem
TouchMyShadows avatar
Plus vad är det för tattarföräldrar som låter sin unge på 14 år resa ensam? Skandalöst.
Citera
2023-10-23, 15:17
Medlem
Nnics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TouchMyShadow
Plus vad är det för tattarföräldrar som låter sin unge på 14 år resa ensam? Skandalöst.
Det är en 20 min överfart. Många 14-åringar åker dagligen buss, tåg eller tunnelbana längre än så utan föräldrar.
Citera
2023-10-23, 15:37
Medlem
Vad är det för typ av färja? partybåt? finns taxfree?

varför agerade inte 14 åringen när hon såg vad som hände? ingen vuxen i närheten?

varför tejpade kvinnan öl på sig? hon skulle väl ha sjunkit i alla fall?
Citera
2023-10-23, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av listigtjej
Vad är det för typ av färja? partybåt? finns taxfree?

varför agerade inte 14 åringen när hon såg vad som hände? ingen vuxen i närheten?

varför tejpade kvinnan öl på sig? hon skulle väl ha sjunkit i alla fall?
En vanlig bilfärja.
Citera
2023-10-23, 18:03
Medlem
Vad för typ av färja?
Det är en restaurang-båt, lätt-party-färja med lite taxfree. Du kan "tura", dvs sitta kvar på båten och äta, dricka och mysa, och sen gå iland där du gick ombord.

Det är också en buss/tunnelbana ungefär. Massor med NV-skåningar jobbar i Danmark och pendlar med färjorna varje dag. Jag gjorde det i två år. Överfarten tar 20 min och båtarna håller tiden mkt bättre än bussar och tåg. Att skicka sin 14-åring med båtarna är ungefär som att låta ungen åka buss själv. Fast mer personal att be om hjälp på färjorna.
Citera
2023-10-23, 18:56
Medlem
Deppigast känns ju att det måste ha varit ett impulsbeslut, annars hade väl något vettigare i viktväg intagits.
Citera
2023-10-23, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomsterKoden
Vad för typ av färja?
Det är en restaurang-båt, lätt-party-färja med lite taxfree. Du kan "tura", dvs sitta kvar på båten och äta, dricka och mysa, och sen gå iland där du gick ombord.

Det är också en buss/tunnelbana ungefär. Massor med NV-skåningar jobbar i Danmark och pendlar med färjorna varje dag. Jag gjorde det i två år. Överfarten tar 20 min och båtarna håller tiden mkt bättre än bussar och tåg. Att skicka sin 14-åring med båtarna är ungefär som att låta ungen åka buss själv. Fast mer personal att be om hjälp på färjorna.

Det är ingen taxfree på HH-traden. Det finns ingen taxfree inom EU sedan typ 25 år tillbaka. Det enda undantaget är Åland som har cuttat en specialdeal.

Det som sker är att man säljer alkohol ombord med dansk skattesats tills man når svenskt vatten. Sedan er det lukket.

Jag skulle säga att det är en bilfärja där man faktiskt får sitta kvar på bildäck.
Är man lite rutinerad och får köra ombord tidigt så kan man få nästan en halvtimmes sömn - om inte någon idiot brevid lämnat sin bil, låst den och låter den larma larma larma larma larma larma larma under överfarten.
Skottpengar på sådana fånar!
Citera
2023-10-23, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Det är ingen taxfree på HH-traden. Det finns ingen taxfree inom EU sedan typ 25 år tillbaka. Det enda undantaget är Åland som har cuttat en specialdeal.

Det som sker är att man säljer alkohol ombord med dansk skattesats tills man når svenskt vatten. Sedan er det lukket.

Jag skulle säga att det är en bilfärja där man faktiskt får sitta kvar på bildäck.
Är man lite rutinerad och får köra ombord tidigt så kan man få nästan en halvtimmes sömn - om inte någon idiot brevid lämnat sin bil, låst den och låter den larma larma larma larma larma larma larma under överfarten.
Skottpengar på sådana fånar!

Jag har inte koll på detaljerna, bara att det är köpa sprit på danska sidan och cigg på svenska sidan. Det är det enda som vi helsingborgare bryr oss om.
Jag skulle säga att det primärt är gång-passagerare, inte bilar som färjorna fokuserar på. Om du kör och ska vidare mot Europa, så är enda vinsten den där lilla tuppluren, eller om du vill äta en pölse. Det lär gå betydligt fortare att köra över bron, iom tiden att vänta på att köra ombord osv.
Citera
2023-10-23, 20:25
Moderator
Parongatans avatar
Är det någon som vet vem kvinnan var? Och var hon bodde? Var hon hemmahörande i Helsingborg?
Citera
2023-10-24, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomsterKoden
Vad för typ av färja?

hur fan hinner man handla, partaja och äta på bara 20 minuter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in