2023-10-22, 12:15
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pankeborg
Nja. Det är möjligt att en oöppnad burk sjunker, men i så fall är det verkligen nätt och jämnt. Innehållet, ölen, väger som vatten. Själva burken har högre densitet men väger bara några gram, och kompenseras åtminstone delvis av luften ovanför ölen. Så om burken har densitet över havsvatten så är det med en eller två procent, ölburkar är alltså ett exceptionellt ineffektivt sätt att försöka sänka något.

Prova släng en ölburk i vatten och kolla.

Om innehållet är öl eller vatten spelar ingen roll.
Citera
2023-10-22, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrkSmilla
Kvinna i 30-årsåldern.
Köpte två flak öl när färjan var mittsunds.
Gick upp på soldäck och tejpade fast flaken kring benen och hoppade.
Flickan som såg det reste ensam. Mamman bor i Dk och pappan i SE.
Hon var på väg till mamman.

Strax innan kvinnan hoppade, så hade det seglat förbi ett stort skepp i rännan - vilket gjorde att det var ganska strömt.

Detta är det sista jag skriver om detta.
Oerhört tragiskt - för alla berörda.
Inte för att det spelar någon roll men dom ölflaken borde väl ha släppt när hon träffade vattenytan oavsett hur hon har tejpat.
Citera
2023-10-22, 15:22
Medlem
PutteStruls avatar
Citat:
Nja. Det är möjligt att en oöppnad burk sjunker, men i så fall är det verkligen nätt och jämnt. Innehållet, ölen, väger som vatten. Själva burken har högre densitet men väger bara några gram, och kompenseras åtminstone delvis av luften ovanför ölen. Så om burken har densitet över havsvatten så är det med en eller två procent, ölburkar är alltså ett exceptionellt ineffektivt sätt att försöka sänka något.
Öl har högre densitet än vatten, en full oöppnad ölburk sjunker. Prova själv att kasta en i sjön om du inte tror på mig.
Iofs så har bräckt vatten högre densitet än sött vatten men hon kommer sjunka ändå med burkar fasttejpade.
Senast redigerad av PutteStrul 2023-10-22 kl. 15:37.
Citera
2023-10-22, 15:33
Medlem
PutteStruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Burkarna flyter. Har tappat ett flak vid kajen, och de flesta kunde vi håva in, innan de flöt för långt bort.
Någon trollar i tråden.
Men då är det själva kartongen i flaket som gör att det flyter en kort stund, det blir som en båt. Dock kommer kartongen rätt snabbt suga upp vätska och förlora flytförmågan.
Citera
2023-10-22, 15:58
Citat:
Ursprungligen postat av PutteStrul
Men då är det själva kartongen i flaket som gör att det flyter en kort stund, det blir som en båt. Dock kommer kartongen rätt snabbt suga upp vätska och förlora flytförmågan.
Nä, kartongen höll vi kvar i, det var burkarna som flög i.

Jag sällar mig dock till de som tror på självmord. Hade det varit en olycka, hade vi fått höra mer om det.
Citera
2023-10-22, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PutteStrul
Öl har högre densitet än vatten, en full oöppnad ölburk sjunker. Prova själv att kasta en i sjön om du inte tror på mig.
Iofs så har bräckt vatten högre densitet än sött vatten men hon kommer sjunka ändå med burkar fasttejpade.
Nej, den flyter, till och med i sötvatten. Provade just i diskhon. Och hade den sjunkit hade det varit på vippen, så det hade varit ett väldigt dåligt sänke, några gram per burk. Som det är så är det en väldigt ineffektiv flytväst, med några grams lyftkraft per burk.
Citera
2023-10-22, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InPain
Vad jag är? Det är så det är med självmord att man inte skriver om det.
Och därför har de kunnat komma undan med det! De,akanazi-bolshevikerna som styr vårt land bakom kulisserna,desamma som styr allt sjukt och negativt.
Högst självmord i världen! Hur länge skall folket acceptera,bara se på utan agera mot dessa avarter i regeringen mfl??
Stackars unga tjej och anhöriga! Stackars lilla barn som såg..
Citera
2023-10-22, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yeshua
Och därför har de kunnat komma undan med det! De,akanazi-bolshevikerna som styr vårt land bakom kulisserna,desamma som styr allt sjukt och negativt.
Högst självmord i världen! Hur länge skall folket acceptera,bara se på utan agera mot dessa avarter i regeringen mfl??
Nej, det är inte därför man inte skriver om självmord, utan för att man inte vill uppmuntra andra att ta efter. Det är kanske det enda med svensk media som faktiskt är gott.
Citera
2023-10-22, 18:07
Citat:
Ursprungligen postat av Yeshua

Nej det är för man inte vill hänga ut andras olycka och sen inget annat. Statistik på antal, ålder, kön mm är vad som finns av den anledningen och det räcker:
Citera
2023-10-23, 00:51
Medlem
C.H.Ts avatar
Citat:
Känns tveksamt om blött tyg väger mer än vatten. Det är förstås lättare att simma utan jacka, men samtidigt håller det det uppvärmda vattnet nära kroppen, som en våtdräkt.

Jag har testat många gånger.
Det handlar inte bara om huruvida textilen flyter. Du får in vatten som inte rör sig med vattnet utanför, utan textilen blir ett membran. Mycket tungjobbat.
Citera
2023-10-23, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.H.T
Jag har testat många gånger.
Det handlar inte bara om huruvida textilen flyter. Du får in vatten som inte rör sig med vattnet utanför, utan textilen blir ett membran. Mycket tungjobbat.
Det är ju precis det jag säger, att det är svårare att simma med kläder. Men de är inte tyngre än vatten.
Citera
2023-10-23, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lukaskallius
Själva förberedelserna har väl tagit en tid, knappast gått på ett par sekunder med själva tejpandet. Att ingen varit där uppe och observerat det hela är högst anmärkningsvärt.

Nej det är det inte, det är inte många på soldäck under höst/vinter och speciellt inte när det blåser.
Sen går soldäck runt om(inte hela båten) och det kan ha stått folk runt hörnen som inte sett.
Senast redigerad av jojustdet 2023-10-23 kl. 10:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in