Flashback bygger pepparkakshus!
2023-10-21, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mcconney
Flyter inte kroppen upp efter ett par dagar i vattnet?

Någon kunnig här inne som kan bekräfta?
Citera
2023-10-21, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raktinyllet
Hon har troligtvis simmat i land. Bara någon kilometer mellan Helsingborg och Helsingör. Det fixar en normal 30åring utan problem.

Som van motionssimmare gör jag 1,5km på ungefär halvtimmen, inga problem. I tempererad, lugn, väl upplyst inomhusbassäng alltså. Släng ut mig oförberedd, fullt påklädd i öppet hav - i sjögång, låga temperaturer och allmän förvirring om var jag är i förhållande till land så skulle jag nog säkert inte klara halva den sträckan om jag ens skulle klara att samla skallen tillräckligt mycket för att forma idén om att försöka simma till land innan kylan tog mig.

Hade jag personligen varit på en sån färja hade jag nog heller inte varit nykter heller så det hade ju försämrat oddsen ytterligare.
Citera
2023-10-21, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lukaskallius
Någon kunnig här inne som kan bekräfta?

Tillräckligt grunt vatten, och tillräckligt varm omgivning så gaser kan börja bildas, så - ja, kroppen flyter upp.
Någonstans, när det gäller strömt vatten.

För Öresund gäller dessutom konvergerande strömriktningar - samtidigt!
Saltvatten förs in på djupet norrifrån, medans sötvatten trycks ut nordgående.
Det är den övre strömmen man ser och mäter men det händer så att säga saker under ytan.
Alltså: skall man med framgång leta efter en kropp som gått överbord på en sådan plats med just sådana strömförhållanden måste man veta hur djupt kroppen sjönk. Tämligen omöjlig uppgift...

Vad gäller större djup än Öresund- och därmed kallare vatten så hålls kroppar oftast kvar av trycket som stiger med djupet, samtidigt som förruttnelsen går långsammare. Börjar havsdjuren kalasa tidigt på kroppen så punkteras hudkostymen och gaserna förmår inte lyfta kroppen.

I detta fallet är det vänta och se som gäller.
Citera
2023-10-21, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Tillräckligt grunt vatten, och tillräckligt varm omgivning så gaser kan börja bildas, så - ja, kroppen flyter upp.
Någonstans, när det gäller strömt vatten.

För Öresund gäller dessutom konvergerande strömriktningar - samtidigt!
Saltvatten förs in på djupet norrifrån, medans sötvatten trycks ut nordgående.
Det är den övre strömmen man ser och mäter men det händer så att säga saker under ytan.
Alltså: skall man med framgång leta efter en kropp som gått överbord på en sådan plats med just sådana strömförhållanden måste man veta hur djupt kroppen sjönk. Tämligen omöjlig uppgift...

Vad gäller större djup än Öresund- och därmed kallare vatten så hålls kroppar oftast kvar av trycket som stiger med djupet, samtidigt som förruttnelsen går långsammare. Börjar havsdjuren kalasa tidigt på kroppen så punkteras hudkostymen och gaserna förmår inte lyfta kroppen.

I detta fallet är det vänta och se som gäller.

Vet du om räddningstjänsten är ute i Öresund just nu och letar? Då borde väl Danmarksbåten ha pausats under tiden? Eller är det orealistiskt och låta båten vänta under tiden?
Citera
2023-10-21, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallfusion
Som van motionssimmare gör jag 1,5km på ungefär halvtimmen, inga problem. I tempererad, lugn, väl upplyst inomhusbassäng alltså. Släng ut mig oförberedd, fullt påklädd i öppet hav - i sjögång, låga temperaturer och allmän förvirring om var jag är i förhållande till land så skulle jag nog säkert inte klara halva den sträckan om jag ens skulle klara att samla skallen tillräckligt mycket för att forma idén om att försöka simma till land innan kylan tog mig.

Hade jag personligen varit på en sån färja hade jag nog heller inte varit nykter heller så det hade ju försämrat oddsen ytterligare.

Håller med. De allra flesta (män)överskattar sin simförmåga rent generellt, och särskilt mycket i de fall man börjar tillsätta faktor X, Y och Z.

Jag har prövat att hoppa i kallt vatten några gånger - vid något tillfälle för att hämta in en båt som slitit sig just efter sjösättning på våren. 20 meter bort, no worries.
Halvvägs ut började jag undra om jag skulle överleva.
Jag VISSTE att badstegen var enkel att fälla ner, annars hade jag vänt.
Trots folk på land och hejarrop. Jag hade vänt.
Lärdomen var att aldrig göra något liknande så länge inte liv står på spel.
Citera
2023-10-21, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lukaskallius
Vet du om räddningstjänsten är ute i Öresund just nu och letar? Då borde väl Danmarksbåten ha pausats under tiden? Eller är det orealistiskt och låta båten vänta under tiden?

Helt orealistiskt. Människan är avskriven.
Visst, flyter kroppen upp och hittas är det väl bra med det, och man bärgar det som finns kvar.
Men inga resurser läggs på någon "draggning" ute i öppet hav - och livsnerven HH-linjen måste rulla på.

Sedan måste man ta "risk" med i beräkningen. Det har varit sketväder i flera dagar. Det är ansvarslöst att skicka ut friska pojkar under sådana förhållanden på en chansjakt efter en död kropp.
Citera
2023-10-21, 16:02
Medlem
Inte lönt att leta just nu. Kroppen har sjunkit och kommer normalt sett flyta upp.
Idag är det 11 grader i vattnet så tidigast om en vecka. Beroende på djup (Öresund har mellan 5-50m) och båttrafik som rör runt i de normala strömmarna. Kroppen kan också fastna i bråte på botten
Gissningsvis så flyter den upp på svenska sidan längre söderut
Stackare
Citera
2023-10-21, 16:13
Medlem
laddsteffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrkSmilla
Kvinna i 30-årsåldern.
Köpte två flak öl när färjan var mittsunds.
Gick upp på soldäck och tejpade fast flaken kring benen och hoppade.
Flickan som såg det reste ensam. Mamman bor i Dk och pappan i SE.
Hon var på väg till mamman.

Strax innan kvinnan hoppade, så hade det seglat förbi ett stort skepp i rännan - vilket gjorde att det var ganska strömt.

Detta är det sista jag skriver om detta.
Oerhört tragiskt - för alla berörda.
Snacka om miljöförstöring och inte minst slöseri på öl.. Kunde hon inte hoppa i med en tyngdväst eller dylikt istället?
Hon blir inte ihågkommen som miljöhjälte i vart fall.
Citera
2023-10-21, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarprataren
Inte lönt att leta just nu. Kroppen har sjunkit och kommer normalt sett flyta upp.
Idag är det 11 grader i vattnet så tidigast om en vecka. Beroende på djup (Öresund har mellan 5-50m) och båttrafik som rör runt i de normala strömmarna. Kroppen kan också fastna i bråte på botten
Gissningsvis så flyter den upp på svenska sidan längre söderut
Stackare

Med tanke på att hon tejpade (hur fan går det till??)två ölflak runt benen, tror du hon sögs av propellrenea? D.v.s i princip hackats av de? Eller hann bli dränkt innan detta?
Citera
2023-10-21, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laddsteffe
Snacka om miljöförstöring och inte minst slöseri på öl.. Kunde hon inte hoppa i med en tyngdväst eller dylikt istället?
Hon blir inte ihågkommen som miljöhjälte i vart fall.

Hur tror du hon tejpade fast flaken mot fötterna? Låter smått osannolikt?

Insåg hon inte att man avlider oavsett vad man bär för tyngd? Att kläder på enbart faktiskt räcker?
Citera
2023-10-21, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallfusion

Hur hann hon tejpa fast allt utan att någon såg henne uppe på soldäck'?
Citera
2023-10-21, 17:30
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mcconney
Flyter inte kroppen upp efter ett par dagar i vattnet?

Nja. Det beror på flera olika faktorer. Men här, den främsta orsaken att kroppen kan dröja innan den gasat (förruttnat och bildat olika rötgaser) tillräckligt för att flyta upp till ytan. Det är att kvinnan använde vikter för att tynga ner sig, innan hon hoppade från fartyget ner i vatten och in i evigheten.

Den andra orsaken är att vattnet är relativt kallt, vilket gör att gasningen inte sker lika hastigt som om det vore en varmare omgivande miljö - för kroppen.

Jag skulle säga att en tillräcklig gasning för att kroppen ska flyta upp till ytan, kan ske på mellan något dygn (i tropiska vattentemperaturer) till en dryg vecka/kanske uppemot två veckor (i arktiska vattentemperaturer).

Det är många olika faktorer som spelar in. Kroppskonstitution, muskelmassa, fettmassa och benmassa. Även klädseln spelar till viss mån in när det gäller likomvandlingen.

Vidare kan en död kropp fastna i föremål under vattenytan, vilket gör att den ligger dold för ögon ovanför vattenytan.

Jag skulle tro att kvinnan återfinns snabbt, eftersom att man på ett hyfsat ungefär vet var hon hoppade, hur djupt det är på platsen och hur vattenflödet såg ut vid hennes fatala hopp. Sjöpolisen kommer att anstränga sig för att hitta kroppen snabbt.

Citat:
Ursprungligen postat av FrkSmilla
Kvinna i 30-årsåldern.
Köpte två flak öl när färjan var mittsunds.
Gick upp på soldäck och tejpade fast flaken kring benen och hoppade.
Flickan som såg det reste ensam. Mamman bor i Dk och pappan i SE.
Hon var på väg till mamman.

Strax innan kvinnan hoppade, så hade det seglat förbi ett stort skepp i rännan - vilket gjorde att det var ganska strömt.

Detta är det sista jag skriver om detta.
Oerhört tragiskt - för alla berörda.

Fruktansvärt tragiskt. Och än en gång, så beklagar jag det inträffade djupt.

Tack för att du berättade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in