Citat:
Ursprungligen postat av
Mcconney
Flyter inte kroppen upp efter ett par dagar i vattnet?
Nja. Det beror på flera olika faktorer. Men här, den främsta orsaken att kroppen kan dröja innan den gasat (förruttnat och bildat olika rötgaser) tillräckligt för att flyta upp till ytan. Det är att kvinnan använde vikter för att tynga ner sig, innan hon hoppade från fartyget ner i vatten och in i evigheten.
Den andra orsaken är att vattnet är relativt kallt, vilket gör att gasningen inte sker lika hastigt som om det vore en varmare omgivande miljö - för kroppen.
Jag skulle säga att en tillräcklig gasning för att kroppen ska flyta upp till ytan, kan ske på mellan något dygn (i tropiska vattentemperaturer) till en dryg vecka/kanske uppemot två veckor (i arktiska vattentemperaturer).
Det är många olika faktorer som spelar in. Kroppskonstitution, muskelmassa, fettmassa och benmassa. Även klädseln spelar till viss mån in när det gäller likomvandlingen.
Vidare kan en död kropp fastna i föremål under vattenytan, vilket gör att den ligger dold för ögon ovanför vattenytan.
Jag skulle tro att kvinnan återfinns snabbt, eftersom att man på ett hyfsat ungefär vet var hon hoppade, hur djupt det är på platsen och hur vattenflödet såg ut vid hennes fatala hopp. Sjöpolisen kommer att anstränga sig för att hitta kroppen snabbt.
Citat:
Ursprungligen postat av
FrkSmilla
Kvinna i 30-årsåldern.
Köpte två flak öl när färjan var mittsunds.
Gick upp på soldäck och tejpade fast flaken kring benen och hoppade.
Flickan som såg det reste ensam. Mamman bor i Dk och pappan i SE.
Hon var på väg till mamman.
Strax innan kvinnan hoppade, så hade det seglat förbi ett stort skepp i rännan - vilket gjorde att det var ganska strömt.
Detta är det sista jag skriver om detta.
Oerhört tragiskt - för alla berörda.
Fruktansvärt tragiskt. Och än en gång, så beklagar jag det inträffade djupt.
Tack för att du berättade.