2023-10-24, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanielMa
Det rimliga vore väl att de som donerat täcker de 553 tusen kronor som assistansen kostade och sen den resterande halv millen bör gå till jag vet inte en riktig välgörenhet kanske? Eller hur gör man med sånt där? Vore ju lite fräckt om dom fick de pengarna som plåster på såren. Dessutom när det visat sig att de är fräcka också.

Transporten och Felicias sjukhusdygn har de gott och väl så det räcker för själva.

Donationerna de fått (om de nu får behålla dessa) har de garanterat inga svårigheter att hitta fickor att fylla. Speciellt om nu Felicia tänkt sig kunna vistas i Sverige framöver så lär de gå oavkortat till KFM och övriga kreditskulder hon besitter.

Glöm välgörenhet.
Nästa gång du skänker så fundera ett extra varv.
Citera
2023-10-24, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanielMa
Det rimliga vore väl att de som donerat täcker de 553 tusen kronor som assistansen kostade och sen den resterande halv millen bör gå till jag vet inte en riktig välgörenhet kanske? Eller hur gör man med sånt där? Vore ju lite fräckt om dom fick de pengarna som plåster på såren. Dessutom när det visat sig att de är fräcka också.

Såg nu att de hade skrivit med i deras fundraiser att de ville ha hjälp även med sjukhusräkningar. Men det var väl som så att hon saknade diverse personförsäkringar helt därav den ultimata prissumman?

Det är väl 740 000 plus 100 000 plus om nu Daniel och brorsan fått swish. Tror inte det är en halv miljon över.
Citera
2023-10-24, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CH.swiss
Transporten och Felicias sjukhusdygn har de gott och väl så det räcker för själva.

Donationerna de fått (om de nu får behålla dessa) har de garanterat inga svårigheter att hitta fickor att fylla. Speciellt om nu Felicia tänkt sig kunna vistas i Sverige framöver så lär de gå oavkortat till KFM och övriga kreditskulder hon besitter.

Glöm välgörenhet.
Nästa gång du skänker så fundera ett extra varv.

Ja det lär väl märkas. Hon kanske inte vaknar upp någonsin heller. Och det är ju förstås tråkigt. Men oavsett så ska man ju inte hålla inne med saker så som att man t.ex haft en pissig olycksförsäkring för jag läste någonting om att hon ska ha fått 9 tusen kronor? Låter lite väl bittert. Vad var det för dessutom för kraschen av moppen eller? Det blev väldigt dyrt det här. Undra om hon skulle göra likadant.

Ärligt talat så tror jag inte att familjen Cedergren hade skänkt en spänn till någon öht
Senast redigerad av DanielMa 2023-10-25 kl. 00:05.
Citera
2023-10-24, 23:56
Medlem
Horungen.Muhammeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horungen.Muhammed
Exakt så. Och att karma is a bitch är det flera som fått erfara, familjen Cedergren hade en hel del på minuskontot som karma valde att utjämna nu. Lev med det!

Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Du märker ord… Föräldrar, familj, mamman… spelar roll… Felicias närmaste har valt att inte lägga ut bilder på den stackars tjejen som ligger i koma. Ett fullt rimligt beslut som varje normalt funtad människa skulle ta.

”Ett fullt rimligt beslut som varje normalt funtad människa skulle ta”

Jag håller i princip med om detta, men i detta fall så har de tiggt ihop pengar av allmänheten istället för att ta konsekvensen av beslutet att inte lägga pengar på en försäkring vilket alla normalt funtade människor gör.

Det minsta man som donator kan begära som motprestation är att de styrker de påstående de skrivit i tiggar-annonsen.
Citera
2023-10-25, 00:10
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
”Ett fullt rimligt beslut som varje normalt funtad människa skulle ta”

Jag håller i princip med om detta, men i detta fall så har de tiggt ihop pengar av allmänheten istället för att ta konsekvensen av beslutet att inte lägga pengar på en försäkring vilket alla normalt funtade människor gör.

Det minsta man som donator kan begära som motprestation är att de styrker de påstående de skrivit i tiggar-annonsen.
Håller helt och hållet med om att de borde ha presenterat någon form av bevis i ett tidigare skede - både för deras egen skull, men även för alla donatorer. Med det sagt, det är helt befängt att folk ifrågasätter faktumet att familjen inte har lagt upp bilder på Felicia. Bevis kan man enkelt presentera på annat håll.
Citera
2023-10-25, 00:18
Medlem
Horungen.Muhammeds avatar
Citat:
Håller helt och hållet med om att de borde ha presenterat någon form av bevis i ett tidigare skede - både för deras egen skull, men även för alla donatorer. Med det sagt, det är helt befängt att folk ifrågasätter faktumet att familjen inte har lagt upp bilder på Felicia. Bevis kan man enkelt presentera på annat håll.

Som jag uppfattat det har förslaget på en bild av Felicia i respiratorn kommit upp som motargument till tesen att familjen inte har haft tid att presentera verifikationer på någon del av historien trots att det efterfrågats av flera donatorer.

Alltså att en bild på Felicia i sängen bara tar minuter att ordna om de inte kan/vill visa dokument som styrker påståendena.
Citera
2023-10-25, 00:28
Medlem
Det här har varit en intressant tråd att följa.
Fint att se att även en anonym pöbel som vi här på FB kan byta åsikt.
Till er som har svårt att inse att ni drevat i onödan och fortfarande är griniga: Kom igen nu! Ni är anonyma och behöver bara skämmas i smyg😁
Citera
2023-10-25, 00:33
Medlem
Och till er som tycker att familjen borde sålt allt för att hjälpa henne.
Hallå! Jag betalar en sjuhelsickes massa skatt varje månad för att hålla diverse arbetsskygga flashbackare med vård, skola och alldeles för mycket omsorg.
Hade gjort precis samma sak i deras läge😏
Citera
2023-10-25, 00:34
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Alltså att en bild på Felicia i sängen bara tar minuter att ordna om de inte kan/vill visa dokument som styrker påståendena.
Det handlar om integritet mer än nånting annat. Man lägger inte upp bilder på medvetslösa personer för allmän beskådan bara sådär. Man gör det bara inte. Det är bara virrpannor som Gunilla Persson och Anna Book som har det i sig att göra något sådant.
Citera
2023-10-25, 00:40
Medlem
Citat:
Det handlar om integritet mer än nånting annat. Man lägger inte upp bilder på medvetslösa personer för allmän beskådan bara sådär. Man gör det bara inte. Det är bara virrpannor som Gunilla Persson och Anna Book som har det i sig att göra något sådant.

Håller med. Blir ju minst sagt märkligt när en anonym skara kräver att andra ska fläka ut det man värnar mest.
Citera
2023-10-25, 00:52
Medlem
BluePrinces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ehandel
Du har uppenbarligen inte hört talas om vad faktura eller lån är. Givetvis behöver de inte betala i cash samma dag de ska ut från sjukhuset. Det är liksom ingen kortautomat vid utgången haha. Hade de publicerat fakturan och sjukhusintyg hade betydligt fler donerat. Nu är vi återigen där: det är bara spekulationer. Men jag kan sätta mitt liv på att fler hade donerat om de varit mer transparenta från början. Det hade heller inte blivit en sådan stor skitstorm som det blev, eftersom mycket handlade om att de inte varit transparenta.

Vet faktiskt inte vad en "översittarattityd" är så det säger mig ingenting.

Nä, nu räcker det för min del här. Detta har tagit för mycket tid.
Hoppas som sagt att hon återhämtar sig. Ett liv är viktigare än drama på nätet.

Det fetade - när du checkar ut från sjukhus i Thailand tror jag nog att du måste betala räkningen om du inte har försäkring, annars får du problem.
Citera
2023-10-25, 01:21
Medlem
BluePrinces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CH.swiss
Har hört talas om det.
Tyvärr så är det inga fakturor eller lån vi ser i dessa ”bevis” utan faktiskt som du själv nämner cashuttag och överföringar från konton där det redan fanns täckning att betala. Varför tycker du att svenska folket skulle ställa upp och skjuta in för ngt de uttryckte som akut hjälp när det inte alls var akut?
De kunde sålt av sina djur och fordon i efterhand istället och löst, om det nu är lån, de tagit. Inte bett desperat om donationer för ”annars hade inte Felicia fått komma hem”

Skiter totalt i vad som är skitsummor för dig eller mig, det handlar om människor som har det betydligt sämre ställt än vad de själva har och pungat ut pengar i vad de trodde var en nödsituation, som inte fått alla korten på borden och dessutom blivit hotade och negligerade vid minsta frågeställning.

Kvitton lades upp först när GFM stängde ned kontot i väntan på bevis och kossan var tom på mjölk.

Det är bedrägligt.
Punkt slut.

Exakt detta!

Jag såg den rörande artikeln om den söta hästtjejen som hade haft sådan otur på backpackingresan - man har ju själv varit ung och kört moppe på Koh Samui - och den stackars familjen som inte kan få hem henne. Jag våndades ett tag över om jag skulle kunna skänka en slant men jag ligger så himla mycket back just nu så jag kan bara inte. Och sedan läser man denna tråden och det som gör mig riktigt arg och glad att jag inte skickade några pengar, är att de här jävlarna har ju tillgångar!

De driver professionellt stall ffs, om en häst skadar sig eller transporten pajar och måste bytas ut så fixar de säkert att få fram pengarna utan en GFM insamling?

Verkar osannolikt att de inte har åtminstone en stor del av pengarna på konton men även om de inte har det, nog fan kan de belåna huset, ta ett korttidslån i bank eller av någon tät släkting, granne eller kompis. Sedan sälja något så de kan betala tillbaka. De kanske har fått ett lägre bud på en häst som de skulle kunna acceptera och få loss några hundra tusen - de har kontakter och möjligheter som de flesta faktiskt saknar! Jag skulle ha svårt att fixa fram 10.000 kr ens om jag säljer det jag har om jag ska vara helt ärlig. Men jag skulle ha skickat pengar till dem. Tvi fan.
Senast redigerad av BluePrince 2023-10-25 kl. 01:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in