• 1
  • 2
2023-10-13, 19:30
Medlem
hej. har en kompis som blev arbetslös och han har mycket finansiella problem på g. han har nu sålt sina aktier, bilar, båt, villa, vinterstugor och sommartorp pga man ej får äga någonting. han har ej a-kassa. han är med i arbetsförmedlingen och går på vuxendagiset rusta och matcha. ersättningen på detta belopp går ej att leva på i dagens samhälle, under 4000 kr i mån. täcker inte ens en fika. kan han få soc samtidigt som ersättning från arbetsförmedlingen! hur mycke ger soc och är det svårt att få? vilka fler bidrag och kombinationer kan han göra för att maxa sin inkomst!

detta liv är hemskt
Citera
2023-10-13, 19:36
Medlem
Om han ska leva på socialbidrag får han inte ha några pengar på banken mer eller mindre, har för mig dom kollar dina bankkonton tre månader tillbaka, så även om han gör sig av med allt på kontot får han nog vänta 3 månader innan han får hjälp.
Citera
2023-10-13, 19:38
Medlem
MortalDiseases avatar
Tja! vad tråkigt att din kompis blivit arbetslös, jag har själv några frågor

Be din kompis lägga all krut och fokus på att verkligen hitta ett jobb istället för att bidra till utnyttjandet av bidragssystemet som redan är överbelastat.

Jag var själv arbetslös ett par veckor, och jag hade verkligen svårt att inte hitta jobb, jag funderade ett tag om jag skulle nyttja min a-kassa 1 månad, men det hanns inte med, ett flertal jobberbjudanden och intervjuer på 2 veckor sen var man inne i karusellen igen och jag har verkligen inte några gedigna super kvalifikationer, så hur svårt är det?

Är han gammal? bor han på fel plats?

Min kompis har också en fråga till din kompis: "Varför har du inte en egen flashback? själv har jag en men jag frågar också alla mina kompisar om de kan fråga frågor till folk och inflika att det är en kompis som frågat hehe"

Det var allt.

Allt gott, haaj!
Citera
2023-10-13, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomte-morfar
Om han ska leva på socialbidrag får han inte ha några pengar på banken mer eller mindre, har för mig dom kollar dina bankkonton tre månader tillbaka, så även om han gör sig av med allt på kontot får han nog vänta 3 månader innan han får hjälp.

det var inte bra med 3 mån. hur kan han lösa detta? jag menar kan han öppna bankkonto utomlands eller kollar man detta
Citera
2023-10-13, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MortalDisease
Tja! vad tråkigt att din kompis blivit arbetslös, jag har själv några frågor

Be din kompis lägga all krut och fokus på att verkligen hitta ett jobb istället för att bidra till utnyttjandet av bidragssystemet som redan är överbelastat.

Jag var själv arbetslös ett par veckor, och jag hade verkligen svårt att inte hitta jobb, jag funderade ett tag om jag skulle nyttja min a-kassa 1 månad, men det hanns inte med, ett flertal jobberbjudanden och intervjuer på 2 veckor sen var man inne i karusellen igen och jag har verkligen inte några gedigna super kvalifikationer, så hur svårt är det?

Är han gammal? bor han på fel plats?

Min kompis har också en fråga till din kompis: "Varför har du inte en egen flashback? själv har jag en men jag frågar också alla mina kompisar om de kan fråga frågor till folk och inflika att det är en kompis som frågat hehe"

Det var allt.

Allt gott, haaj!

han har försökt detta men det gav inte bra resultat, därför måste han nu försöka någonting annat.

du kan hälsa din kompis att jag gör detta på egen hand utan hans inblandning, jag har inte sagt att jag frågar åt en kompis. han har inte bett mig. jag undrar för hans skull. kan göra det för din skull också om du vill
Citera
2023-10-13, 19:53
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottpalivet
det var inte bra med 3 mån. hur kan han lösa detta? jag menar kan han öppna bankkonto utomlands eller kollar man detta

Varför skulle han (du?) ha behov av ett bankkonto till om det inte finns några pengar att leva av?

För ni försöker väl inte hitta en väg för att lura mig och andra skattebetalare, så att vi får betala bidrag ni inte är berättigade till?
Citera
2023-10-13, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Varför skulle han (du?) ha behov av ett bankkonto till om det inte finns några pengar att leva av?

För ni försöker väl inte hitta en väg för att lura mig och andra skattebetalare, så att vi får betala bidrag ni inte är berättigade till?

nej men han måste ha mer in än vad som går ut
Citera
2023-10-13, 19:59
Medlem
Citat:
hej. har en kompis som blev arbetslös och han har mycket finansiella problem på g. han har nu sålt sina aktier, bilar, båt, villa, vinterstugor och sommartorp pga man ej får äga någonting. han har ej a-kassa. han är med i arbetsförmedlingen och går på vuxendagiset rusta och matcha. ersättningen på detta belopp går ej att leva på i dagens samhälle, under 4000 kr i mån. täcker inte ens en fika. kan han få soc samtidigt som ersättning från arbetsförmedlingen! hur mycke ger soc och är det svårt att få? vilka fler bidrag och kombinationer kan han göra för att maxa sin inkomst!

detta liv är hemskt

Han måste ju ha ett antal miljoner om han sålt bilar, båtar, stugor mm. Han har nog råd att leva på kapitalet ett år eller så. Soc kollar även om du sålt av något större av värde inom en sex månaders period.

Köp guld för pengarna och ha i ett kassaskåp hemma.
Sedan går du till soc om ett år, det blir nog bra.
Citera
2023-10-13, 20:00
Medlem
"...nu sålt sina aktier, bilar, båt, villa, vinterstugor och sommartorp."

Gav inte dessa försäljningar en intäkt som går att leva på ?
Citera
2023-10-13, 20:01
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
nej men han måste ha mer in än vad som går ut

Och vad tänkte du att "överskottet" skulle gå till då?
Citera
2023-10-13, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaKampMotRasister
Han måste ju ha ett antal miljoner om han sålt bilar, båtar, stugor mm. Han har nog råd att leva på kapitalet ett år eller så. Soc kollar även om du sålt av något större av värde inom en sex månaders period.

Köp guld för pengarna och ha i ett kassaskåp hemma.
Sedan går du till soc om ett år, det blir nog bra.

först var det 3 mån och nu är det 6 mån. detta är många krav från soc för någon som behöver hjälp nu
Citera
2023-10-13, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Och vad tänkte du att "överskottet" skulle gå till då?

men det blir ju inget överskott på 4000 kr i mån. detta täcker inte mat, hyra, räkningar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in