2023-10-09, 20:13
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Energimängden ändras inte vid uppvärmning. Däremot näring.

https://www.livsmedelsverket.se/glob...gssrapport.pdf
Ger inte näring energi till en människa?
Citera
2023-10-09, 20:15
Medlem
Det funkar inte. Gjorde så i 1 år när jag bodde på folkhögskola. Fick näringsbrist.
Citera
2023-10-09, 20:20
Medlem
Jagskatilltuppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Ger inte näring energi till en människa?

Mja. Näring är kolhydrater, proteiner, mineraler mm. Energi är kalorier.
Citera
2023-10-09, 20:30
Medlem
paskharens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochfinnutack
Det funkar inte. Gjorde så i 1 år när jag bodde på folkhögskola. Fick näringsbrist.

Knappast, kan tänka mig att dom där färdigrätterna är motsvarigheten till dom som producerar kattmat. Dom har ju full koll på vad du ska stoppa i dig så dom häller väl ner alla möjliga vitaminer och skit.
Citera
2023-10-09, 20:30
Medlem
Ett alternativ är att gå på restaurang och äta dagens lunch. De flesta har råd med det. Men annars är det inte så illa med rätter typ Dafgårds, utbudet är brett, men jag skulle helst på morgonen äta lite havreflingor till sylt och mjölk och senare under dagen mellanmål på två frukt.
Jag skulle också komplettera färdigrätterna med grönsaker.

Man kan också köpa frysta bär ibland för att få viktiga antioxidanter. Blåbär, hallon, mango och björnbär.

Havre lär innehålla magnesium men jag tror man skall ta ett tillskott av zink också och möjligen något B-vitaminpreparat. D-vitamin behöver normalt inte tillföras om man är mycket ute i solen.
Citera
2023-10-09, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochfinnutack

Det funkar om man kompletterar med frukt och grönt, frukt som mellanmål och på morgonen havreflingor om man inte har tid att göra havregrynsgröt.
Citera
2023-10-09, 20:36
Medlem
styckets avatar
Lite "kvalitets" färdigsoppor och värm i kastrull kanske är aningen nyttigare då du dels inte micrar den och förlorar näring men känns även lite mer som riktig man på ett sätt. Mindre kolhydrater oså.
Citera
2023-10-09, 20:38
Medlem
killdozer666s avatar
Kollade specifikt upp Dafgårds Fläskschnitzel. En portion innehåller 4,6 gram salt. Det rekommenderade dagliga intaget av salt (enligt Livsmedelsverket) ska ligga på max 6 gram. Äter man alltså två såna om dagen får man i sig i alla fall 3 gram för mycket om dagen. I det långa loppet kan det påverka dig negativt på många sätt, tex högt blodtryck, njurproblem, vissa hjärt/kärl-sjukdomar.

Utöver det så innehåller den rätten mycket snabba kolhydrater och har till och med tillsatt socker vilket inte behöver vara ett problem i sig men inte heller är nödvändigt.

Schnitzeln från Dafgård innehåller i grönsaksväg några ärtor och ett par skivor championjer. Ingen direkt reserv av vitaminer, mineraler, fibrer och annat bra som man får av tex färska grönsaker.

Rent kalorimässigt ger 2 färdigrätter (schnitzel) om dagen typ halva energibehovet av en normal vuxen, så rent kalorimässigt är det ingen fara, men behöver kompletteras för att komma upp i dygnsbehovet (om du typ inte är sängliggande och inte rör dig alls).

Tillsatsmässigt ser det inte ut att vara för många E-ämnen och såna kemikalier, men det måste ju finnas en del tillsatser för att en sån rätt ska hålla och fungera att värma upp.
Senast redigerad av killdozer666 2023-10-09 kl. 20:40.
Citera
2023-10-09, 20:43
Medlem
Jag är ingen expert men folk lever på snabbmat så varför inte. Jag äter själv dessa snabb rätter ibland och det finns alltid grönsaker i dessa och det är liksom standard husmanskost. Jag lever på sådan mat själv och gjort i många många år men jag gör maten själv.

Du kommer överleva.

Folk gnäller om processerad mat men allt vi stoppar i oss i dagens samhälle är sådan.

Är dålig på grönsaker själv men så länge man får i sig det och frukt så är det ingen fara.
Citera
2023-10-09, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Mest flott, tillsatser och tragiskt smaklösa grönsaker i det där. Jag brukar ha ett par av de där och ett par fryspizza i frysen som nödmat om man är helt däckad och apatisk någon söndag. Att äta det dag ut och dag in låter väldigt tragiskt!

Köp pasta, bacon, grädde, broccoli (fryst om du är fattig och lat) ost. Klipp baconet i småbitar och stek knaprigt, i med grädde. Koka pastan, i med broccoli när det är fem min kvar, häll bort vattnet. Blanda allt i kastrullen och på med ost, ett rått ägg, svartpeppar och ev. vitlök. Mycket godare och kostar runt 10kr portionen. (går att skita i bacon om man nu är sån också)

Du kommer inte bli mättare/må bättre för att du lagar eget, mat som mat, mkt idéer folk har.
Citera
2023-10-09, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TobiasBeecher
Det är tomma kalorier, inget bra för kropp och hjärna. Kan du avvara tio minuter kan du koka pasta och steka korv eller färdiga köttbullar och ketchup på det, inte den mest näringsrika maten men lite bättre i alla fall. Är du för lat för att hacka grönsaker så kan du ta småtomater till. Kyckling och potatis i ugn kräver ännu mindre arbetstid än stekt korv.

Det är nog fullt näringsriktigt ska du se.
Citera
2023-10-09, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ehandel
Det är inte dyrt i sig, men för vad man får (närings- och smakmässigt) är det över det normala. Hade det kostat ca. 15-18kr per portion är det mer rimligt för vad man faktiskt får. Priset är inte allt, det är innehållet som räknas. Du kan få mycket mer näring (och smak!) för de pengarna om du lagar rätter själv.

Tror du det är svårt att få i sig tillräckligt med näring som genomsnittsperson i Sverige?

Det stora problemet är snarare att man lätt får i sig för mkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in