2023-10-09, 14:03
Medlem
Trontie123s avatar
Hatar laga mat och äter någon av deras mikrorätter varje dag. Är det dåligt för min hälsa?
Citera
2023-10-09, 14:06
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trontie123
Hatar laga mat och äter någon av deras mikrorätter varje dag. Är det dåligt för min hälsa?

Du äter väl annat hoppas jag förutom detta till frukost, lunch och middag ?

Om det är dåligt vill jag nog inte påstå men i det långa loppet så kan det nog bli en fråga
om näringsbrist.
Citera
2023-10-09, 14:07
Medlem
Trontie123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Du äter väl annat hoppas jag förutom detta till frukost, lunch och middag ?

Om det är dåligt vill jag nog inte påstå men i det långa loppet så kan det nog bli en fråga
om näringsbrist.
Äter det till kvällsmat och lunch
Citera
2023-10-09, 14:11
Antagligen. Låt dig inspireras av medelhavsmat med färre kolhydrater.
Citera
2023-10-09, 14:12
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Äter det till kvällsmat och lunch

Kan du komplettera detta med lite grönsaker och nån knäckemacka så är det inte helt
omöjligt att det går att leva så.
Citera
2023-10-09, 14:13
Medlem
Dan88s avatar
Citat:

Ja det är dåligt. Processad mat bör unvikas.
Citera
2023-10-09, 14:13
Medlem
Awkwardmans avatar
Inte optimalt kanske. Fördelen är att du har full koll på energiintag. Antalet kalorier varierar kraftigt mellan rätter (350-650k). Man kan nog leva betydligt hälsovådligare enligt mig. Men ät tillskott eller komplettera med frukt och grönsaker.

Så jävla illa är det inte om man ser det relativt. Dåligt för ekonomin är det framförallt.
Citera
2023-10-09, 14:17
Citat:
Ursprungligen postat av Awkwardman
Inte optimalt kanske. Fördelen är att du har full koll på energiintag. Antalet kalorier varierar kraftigt mellan rätter (350-650k). Man kan nog leva betydligt hälsovådligare enligt mig. Men ät tillskott eller komplettera med frukt och grönsaker.

När halvfabrikat värms upp på nytt kan man nog räkna med att energimängden halveras.
Citera
2023-10-09, 14:18
Medlem
Awkwardmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av runx
När halvfabrikat värms upp på nytt kan man nog räkna med att energimängden halveras.

Låter märkligt. Skulle ju vara århundradets bantningstips.
Citera
2023-10-09, 14:22
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av runx

Energimängden ändras inte vid uppvärmning. Däremot näring.

https://www.livsmedelsverket.se/glob...gssrapport.pdf
Citera
2023-10-09, 14:22
Låter extremt enahanda. Jag föreslår att du lagar två-tre rätter på exempelvis söndagen istället och sedan varierar dem över veckan. Kalops, kycklinggryta, korvgryta, kasslergryta eller -gratäng, köttfärssås osv är enkla rätter som iofs bör koka ett par-tre timmar men som efter kanske en kvart av hackande och fräsande sedan sköter sig själv större delen av koktiden. Variera med pasta, ris, potatismos osv så kommer du att äta betydligt bättre och betydligt billigare än Dafgårds. En sån mikrotallrik kostar väl säkert en femtiolapp så det blir ett dyrt kapitel om du äter en sådan om dagen.
Citera
2023-10-09, 14:23
Citat:
Ursprungligen postat av Awkwardman
Låter märkligt. Skulle ju vara århundradets bantningstips.

Det är väl som att värma rester. Då försvinner mycket av energin. Tror att man kan säga att potatis är en sådan råvara som förlorar hälften av energin när det värms upp på nytt. Men det är nog inget vidare bantningstips. Dyra kalorier och så får man en vana av att äta chips och bullar efteråt för att man inte blir mätt.

Edit: Jag kanske har fel i detta, som Africagonzo påpekar.

Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Energimängden ändras inte vid uppvärmning. Däremot näring.

https://www.livsmedelsverket.se/glob...gssrapport.pdf
Senast redigerad av runx 2023-10-09 kl. 14:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in