2023-10-09, 22:21
Medlem
PyroPelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trontie123
Schnitzel
Ugnsrostad kyckling
Italienska kalvfärsbiffar

De är mina favoriter!
Bra du snurrar runt på lite olika alternativ. Vad äter du i övrigt? Du nämner att du är fet men att du äter Dafgårds till lunch och kvällsmål. Du äter väl fler saker vid sidan om? Totala kaloriintaget räcker inte för att bli fet om du äter två rätter Dafgårds per dag.
Citera
2023-10-09, 22:23
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobiasBeecher
Det är tomma kalorier, inget bra för kropp och hjärna. Kan du avvara tio minuter kan du koka pasta och steka korv eller färdiga köttbullar och ketchup på det, inte den mest näringsrika maten men lite bättre i alla fall. Är du för lat för att hacka grönsaker så kan du ta småtomater till. Kyckling och potatis i ugn kräver ännu mindre arbetstid än stekt korv.

Pasta är väl inte bättre än micromat. Annars rätt bra tips.
Skivade rödbetor på burk är också ett enkelt och billigt sätt att få lite grönsaker, eller rotfrukter, i sig.

Att rulla köttbullar eller köttfärsbiffar är också rätt enkelt. Jag gör dem av endast nötkött. Man behöver inte blanda i nåt. Bara forma köttfärsen, salta och peppra bara. Stek och sätt sen i ugn en stund. Köttfärsen är lättare att forma och hantera bara man skippar ströbrödet, äggen och gud vet vad som brukar hör till.
Sen några potatisar (siikli) och smör på. Ritigt gott.
Citera
2023-10-09, 22:28
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PyroPelle
Bra du snurrar runt på lite olika alternativ. Vad äter du i övrigt? Du nämner att du är fet men att du äter Dafgårds till lunch och kvällsmål. Du äter väl fler saker vid sidan om? Totala kaloriintaget räcker inte för att bli fet om du äter två rätter Dafgårds per dag.

Två Karins lasagne blir 1200 vilket är de kalorier jag behöver om dagen. TS kanske inte heller tränar. Då behöver man inte så mycket mer. Folk numera tränar så mycket så de tror alla behöver flera tusen kalorier om dagen.
Citera
2023-10-09, 22:31
Det enda du behöver är protein, kolhydrater, fett, vitaminer, mineraler och fibrer. Protein, kolhydrater och fett får du i dig. Sannolikt en del vitaminer, mineraler och fibrer också. Komplettera med lite frukt och grönsaker så är det nog ingen större fara.

Jag kollade på kalopsen för skojs skull. Jag reagerade på att det är ganska lågt energiinnehåll. Bara 87 kcal per 100 gram och totalt 348 kcal. Jag skulle tappa vikt om jag åt så små portioner. Sen är saltinnehållet högt. 4.4 gram på en måltid är i princip hela dagsbehovet. Där har du största hälsorisken som jag ser spontant med risk för högt blodtryck bland annat. Fast många saltar alldeles för mycket när de lagar sin egen snobbmat också. Sen inbillar de sig att de äter "nyttigt". Det är därför högt blodtryck är en folksjukdom.
Senast redigerad av Juristen08 2023-10-09 kl. 22:51.
Citera
2023-10-09, 23:16
Bannlyst
fel
Citera
2023-10-09, 23:16
Medlem
TarmeBaisses avatar
Det är utmärkt mat. Jag levde på frysmat, bullens pilsnerkorv och bruna bönor i flera år innan jag började göra egna fettrika kötträtter av slaktarspill.

Jag mår självklart bättre av den rejäla maten jag äter nu än den frysta skiten jag blandade ut med bruna bönor, men jag kan sakna de frysta kåldolmarna ibland.
Citera
2023-10-09, 23:19
Medlem
Citat:
Hatar laga mat och äter någon av deras mikrorätter varje dag. Är det dåligt för min hälsa?

Nej då. Bra för din ekonomi och OK för din hälsa. Se bara till att komplettera med lite vitaminer.
Citera
2023-10-09, 23:20
Bannlyst
Citat:
Hatar laga mat och äter någon av deras mikrorätter varje dag. Är det dåligt för min hälsa?

Här får du bra tips och råd du borde följa

Om du inte orkar laga mat.

Kan du inte hämta ibland ifrån en bra Svensk lunchrestaurang en lunchlåda hem bara som variation?
Det är riktig mat

Du kan även variera med färdigrätter som inte är frysta med bra svenska råvaror
se bilder på exempel

https://app.gemoo.com/share/image-an...geurlgenerator

varierar du med färska EJ FRYSTA rätter som är med svenska råvaror så kommer du överleva normalt.

Finns många olika, de i bilderna var bara några få.

Värma mat i Micro är inte farligt.

Men frysta rätterna typ Dafgårds och Findus har dåligt innehåll, kyckling och kött ifrån konstiga länder som thailand med mera. Tredje sortering grönsaker och potatis. Riktigt dåliga som inte går sälja färskt
Verkligen det sämsta.

Variera med färska hel svenska enportionsrätter så blir det bra.
Gärna lunchrestaurang matlåda med ibland

En multivitamin piller om dagen skadar inte heller ifall du inte äter extra sallad, frukt, tomat och liknande.
Senast redigerad av violhug 2023-10-09 kl. 23:59.
Citera
2023-10-09, 23:21
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Citat:

Bras val, hade varit värre om du käkat deras XXL rätter.
Citera
2023-10-09, 23:25
Avstängd
Jag har själv ätit nästan alla dom där rätterna + Findus rätterna och inte gått upp i vikt av det. Om man inte äter lunch så är det ingen fara.

Dom behöver ju inte sätta i massa salt och socker om dom inte vill. (Jag kan salta och sockra samt tillsätta krydda själv om jag vill.)

Dom går ju även sätta i ugn och det sägs att dom smakar bättre då men det tar längre tid.

Det är för mycket gnäll på micro/färdigrätter tycker jag.
Citera
2023-10-09, 23:50
Medlem
peterpanps avatar
Citat:

Oftast är det dåligt med denna typ av starkt processad industrimat. Mycket onyttiga kemikalier, och mycket av de nyttiga näringsämnena som normalt finns naturligt i ingredienserna, är fördärvade till en stor del. Oftast för mycket salt och för mycket socker (och annan skit) i denna typ av industrimat.
Citera
2023-10-09, 23:56
Medlem
>Du lever på en bättre kost än var äldre lever på, så ja om 90 åringar kan överleva så gör en 20 åring det också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in