2023-10-09, 11:28
Medlem
Rymdkommissaries avatar
Jag önskar dig lycka till. Har själv lyckats springa milen på 1 timme och tio minuter, men inte snabbare.
Citera
2023-10-09, 11:33
Medlem
oväns avatar
Jag tror att du springer för snabbt.
Prova att springa 3km på 20-25 min och öka sedan sträckan med samma fart tills du når en timme.
Till sist kan öka farten.
Citera
2023-10-09, 11:47
Moderator
T-80Us avatar
Fullständig hjärnförlamning att sitta och dividera om i hur dålig form TS är och hur värdelös han/hon är för att han/hon inte redan springer milen på under en timme.

Jävla stolpskott.

TS vill ha hjälp med att komma under en timme på milen, ge hjälp i det, eller i övrigt kommentera något som kan vara givande, men era "jag var fallskärmsjägarkustjägarattackdykarexpert i FM för 38 år sedan och springer fortfarande milen på 40 min blankt"-snack är både meningslöst och patetiskt.
Citera
2023-10-09, 11:49
Medlem
SoundBlasters avatar
Jag fick en liten ålderskris efter sommaren och fick för mig att jag också skulle ha som mål att klara milen under timmen. Detta som relativt otränad och utan att ha löptränat på över 7 år. Det klarade jag på 8 löprundor.

Mitt tips är att sätta ett längd/tidmål varje pass. Tiden ska vara max 6 min per km. Det första målet jag hade var att fixa 5 km under 30min. Det klarade jag på fjärde rundan. Sedan körde jag 6 km under 36min, 7 under 42 och 8 under 48 på efterföljande pass. Sedan det 8e passet så löste jag 10km på 59 minuter.

Som andra har skrivit så är det viktigt att vila mycket, jag körde 2 pass i veckan.
Citera
2023-10-09, 11:54
Medlem
Farbaute666s avatar
Vi vet verkligen förvånansvärt lite om TS bmi,eller åtminstone vikt och träningsbakgrund...

Generellt gäller, börja med att gå några kilometer om dagen, öka tempot efter några veckor. Du ska vänja kroppen vid belastningen. Efter ett tag kan du variera löpning/gång, kanske trettio sekunder var eller mer gång och mindre löpning.

Och så vidare. gå inte ut för hårt, strunta i folk som säger att du måste under 50 eller 55 minuter milen inom så eller så få veckor. Du ska hålla och må bättre, eller hur!?
Citera
2023-10-09, 12:07
Medlem
Luvvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreoAxier
Hej alla!!

Har precis köpt den nya apple watch S9 tillsammans med ett par löparskor - det är dags att göra detta!

Mitt mål är att klara en löpning på 10 km under en timme.

Några råd om appar som kan hjälpa mig att konfigurera ett bra träningsschema? Kanske något som fungerar tillsammans med den nya klockan jag fick?

Tack!!

Lågintensiva pass till en början 2-3 gånger i veckan. Gå i uppförsbackar jogga/spring när det är plant och nerförsbackar. Stegra med att börja jogga i uppförsbackarna efter några veckor. Efter en eller två månader går det att byta eller lägga till ett intervallpass. Dock kommer du inte behöva intervallpass om målet är att klara milen under 60 minuter. Lycka till.
Citera
2023-10-09, 12:08
Medlem
Hej TS,
vet inte hur gammal du är, form osv.

Själv är jag 52 år gammal, var ganska ur form efter att bara haft tid med att jobba, skjutsa dottern 6 gånger i veckan till och från volleyboll träning, gå ut med hunden och ta hand om hemmet.
Kände dock i januari att jag behövde komma i form - vägde då typ 62-63 kg till mina 169 cm. Inte vidare smickrande.

Började springa typ 2-3 minuter och sen gick jag 1 min, sen sprang jag igen 2-3 min.
Första 6-7 gångerna kanske jag sprang runt 2-3 km, inte längre. Sen jag har sen i januari ökat längden på löprundorna - takten är definitivt högre nu än den var i början - men det är kanske inte takten du ska sikta på först. Tänk mer på tiden du tänker att du ska springa. Tex "idag ska jag orka jogga i 30 min". Det spelar ingen roll hur fort eller hur långsamt det går. Efteråt känner man sig nöjd.
Idag klarar jag typ 11 km och väger nu 55-56 kilo och är definitivt piggare och mår bättre

Ett par bra skor är jätteviktigt
Jag har gjort mig själv en bra spellista på låtar som JAG gillar och som ger MIG bra pepp och rätt rytm att springa till

Gå inte ut FÖR HÅRT. Det resulterar bara i hälsporre / muskelsträckningar osv. Låt det ta sin tid att komma i form. Man behöver inte stressa.

Det kan bli tråkigt att BARA springa - du kan varva med något träningspass på gymmet för att stärka musklerna - eller nån gång kan du träna på motionscykeln.

Skit i alla negativa, nedsättande kommentarer från vissa flashbackare - de är ju självklart topptränade, kan allt, vet bäst och har aldrig bett om hjälp med nåt. De behöver klanka ner på andra för att känna sig bättre... suck...

Lycka till med träningen

PS: själv springer jag minst 2 högst 3 gånger i veckan. Springer jag mer än 3 går varje tur långsammare.. Snabbast går det om jag vilar åtminstone 2 dagar mellan varje löptur
Senast redigerad av EmilyMayen 2023-10-09 kl. 12:16.
Citera
2023-10-09, 12:16
Medlem
Citat:
Jag ska ut och springa imorgon och mäta tid + sträcka exakt. Lite därför jag köpte klockan eftersom jag inte haft full koll på tidigare men jag har sprungit på löpbandet på gymmet så springer jag 3km på 14-15min sen är jag helt slut.
Du springer snabbare än vad din kropp klarar för tillfället!

3 pass i veckan, varav 2 stycken distanspass med låg intensitet. Lite beroende på var du ligger träningsmässigt skulle jag säga att du siktar på 8 km med löphastighet mellan 6:30-7 min/km till att börja med. Sedan ökar du distansen allt eftersom och senare ökar du även löptakten.

Det tredje passet är ett tempopass där du ska pressa dig själv med snabbare löptid men på kortare distanser. Då du verkar ligga kring 5 min/km just nu så tycker jag att du fortsätter med det och håll sträckan kring 3-4 km.

Ställ in önskad löphastighet på klockan vid varje pass, så att den säger till när du springer för snabbt eller för långsamt. Till slut kommer du själv lära dig känna av tempot utan hjälp, men det är ett bra hjälpmedel i början.

Lycka till!
Citera
2023-10-09, 12:21
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Först och främst, tack för din kommentar!

Appar känner jag att jag behöver helt enkelt för att göra det roligare.

Jag har varit aktiv med löpning i några månader, men märker att jag börjar tappa ork efter ungefär 3-4 km. När folk skriver och säger att de kan springa milen utan att knappt träna blir jag helt stum eftersom jag ändå är relativt ung och fixar inte ens hälften. Trots att jag sover och äter bra känner jag mig otroligt trött och kraftlös. Jag funderar på om det kan bero på ett lågt järnvärde, eftersom jag vet att järn spelar en viktig roll i transporten av syre i kroppen, vilket påverkar konditionen.

Har du några råd för hur jag ska kunna klara av att springa 1 mil?

Är du ung och frisk klarar du 1 mil under timmen. Inget snack, du springer 3-4 km nu, spring lite långsammare och fortsätt spring tills du sprungit/lunkat 1 mil. Det sitter i huvudet
Citera
2023-10-09, 12:21
Medlem
Jag såg att du fått väldigt bra tips här precis ovanför, som ser vettiga ut.

Vill verkligen understryka dock att snabbt är inte nödvändigtvis = bra. Träna dig för attt kunna tävla snabbt, inte träna snabbt för att tävla snabbt.

Du kommer i de fallen förmodligen dra på dig skador. Sikta på mycket volym, lågintensivt. Viktigt att vila och arbeta med stärka upp benen, eftersom du är otränad. Testa att även varva med cykling för att få in lite av de musklerna.
Citera
2023-10-09, 12:23
Medlem
Ditt första mål bör vara att orka springa en hel timme utan avbrott. Strunta i sträckan. Välj ett tempo så att du klarar det, eller om du inte klarar det, spring så länge du orkar. Utan att gå.

När du klarar av att springa en timme kan du öka tempot - om det behövs för att komma under timmen på en mil.
Citera
2023-10-09, 12:28
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickRozay
Tar väl fan en timme att gå 6-7 kilometer?

Då går ju i jävligt rask takt. Sju kilometer i timmen är snudd på jogging.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in