• 1
  • 2
2023-10-09, 10:20
Medlem
Hej alla!!

Har precis köpt den nya apple watch S9 tillsammans med ett par löparskor - det är dags att göra detta!

Mitt mål är att klara en löpning på 10 km under en timme.

Några råd om appar som kan hjälpa mig att konfigurera ett bra träningsschema? Kanske något som fungerar tillsammans med den nya klockan jag fick?

Tack!!
Citera
2023-10-09, 10:35
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Mitt råd är att skita i teknikfokus med diverse appar och "expert"-träningsscheman.

Och istället inse att bättre löpstyrka kommer av pannben/disciplin. Det hela är straight forward, du behöver ingen teori/avancerade scheman.

Om målet är milen under en timma så är du inte i särskilt bra trim för tillfället. Då finns en risk för överträning, så börja med att alltid lägga in en vilodag efter varje träningspass, dvs träning varannan dag. Skulle kroppen ändå kännas sliten initialt, så lägg två vilodagar mellan löppassen.

Vidare, avsluta varje löpträning med ett kort intervallpass. Intervaller gör underverk för konditionen. Exempelvis kan du köra 3*20 sec på maxpuls genom spurter eller uppförsbacke-träning.

Om du inte är (kraftigt) överviktig, så kommer du med dessa enkla tips komma under timmen på milen inom någon månad.

Lycka till!
Citera
2023-10-09, 10:40
Bannlyst
Alla som springer ifrån askan och döden bör klara milen på under 60 minuter.

Du kan gott satsa på 49-55 minuter till sommaren - jag väljer att följa detta.
Citera
2023-10-09, 10:49
Medlem
Jag tycker du börjar i fel ände. Appar? Börja träna konditionsträning 3-4 gånger i veckan så löser det sig. Är du inte van att springa så trappa upp långsamt, börja med två löppass kanske och lite annan konditionsträning också.
Citera
2023-10-09, 10:51
Medlem
MrMadoffs avatar
Hur fan tänkte du att en app ska klara dig att nå den relativt lätta utmaningen? Ut och spring så klarar du det snart..
Citera
2023-10-09, 10:57
Hur mycket springer du för tillfället? Alternativt, när var senast du sprang med någon form av regelbundenhet? Hur gammal är du?
Citera
2023-10-09, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Mitt råd är att skita i teknikfokus med diverse appar och "expert"-träningsscheman.

Och istället inse att bättre löpstyrka kommer av pannben/disciplin. Det hela är straight forward, du behöver ingen teori/avancerade scheman.

Om målet är milen under en timma så är du inte i särskilt bra trim för tillfället. Då finns en risk för överträning, så börja med att alltid lägga in en vilodag efter varje träningspass, dvs träning varannan dag. Skulle kroppen ändå kännas sliten initialt, så lägg två vilodagar mellan löppassen.

Vidare, avsluta varje löpträning med ett kort intervallpass. Intervaller gör underverk för konditionen. Exempelvis kan du köra 3*20 sec på maxpuls genom spurter eller uppförsbacke-träning.

Om du inte är (kraftigt) överviktig, så kommer du med dessa enkla tips komma under timmen på milen inom någon månad.

Lycka till!

Först och främst, tack för din kommentar!

Appar känner jag att jag behöver helt enkelt för att göra det roligare.

Jag har varit aktiv med löpning i några månader, men märker att jag börjar tappa ork efter ungefär 3-4 km. När folk skriver och säger att de kan springa milen utan att knappt träna blir jag helt stum eftersom jag ändå är relativt ung och fixar inte ens hälften. Trots att jag sover och äter bra känner jag mig otroligt trött och kraftlös. Jag funderar på om det kan bero på ett lågt järnvärde, eftersom jag vet att järn spelar en viktig roll i transporten av syre i kroppen, vilket påverkar konditionen.

Har du några råd för hur jag ska kunna klara av att springa 1 mil?
Citera
2023-10-09, 11:09
Medlem
RickRozays avatar
Tar väl fan en timme att gå 6-7 kilometer?
Citera
2023-10-09, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TreoAxier
Jag har varit aktiv med löpning i några månader, men märker att jag börjar tappa ork efter ungefär 3-4 km. När folk skriver och säger att de kan springa milen utan att knappt träna blir jag helt stum eftersom jag ändå är relativt ung och fixar inte ens hälften. Trots att jag sover och äter bra känner jag mig otroligt trött och kraftlös. Jag funderar på om det kan bero på ett lågt järnvärde, eftersom jag vet att järn spelar en viktig roll i transporten av syre i kroppen, vilket påverkar konditionen.

Har du några råd för hur jag ska kunna klara av att springa 1 mil?

Jag tror också detta är lite i fel ändå. Hur mycket springer du idag och ungefär hur snabbt?

Sen är 60 min på milen inte jätteimponerande men det är klart att de allra flesta som inte tränar klarar absolut inte milen på en timme.
Citera
2023-10-09, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Jag tror också detta är lite i fel ändå. Hur mycket springer du idag och ungefär hur snabbt?

Sen är 60 min på milen inte jätteimponerande men det är klart att de allra flesta som inte tränar klarar absolut inte milen på en timme.

Jag ska ut och springa imorgon och mäta tid + sträcka exakt. Lite därför jag köpte klockan eftersom jag inte haft full koll på tidigare men jag har sprungit på löpbandet på gymmet så springer jag 3km på 14-15min sen är jag helt slut.
Citera
2023-10-09, 11:26
Medlem
Citat:
Hej alla!!

Har precis köpt den nya apple watch S9 tillsammans med ett par löparskor - det är dags att göra detta!

Mitt mål är att klara en löpning på 10 km under en timme.

Några råd om appar som kan hjälpa mig att konfigurera ett bra träningsschema? Kanske något som fungerar tillsammans med den nya klockan jag fick?

Tack!!

Klarar du att springa en timme hinner du en mil. Det är inte farten som saknas om du inte fixar det, det är uthålligheten/viljan/motivationen att springa hela vägen.
Citera
2023-10-09, 11:27
Medlem
Citat:
Jag ska ut och springa imorgon och mäta tid + sträcka exakt. Lite därför jag köpte klockan eftersom jag inte haft full koll på tidigare men jag har sprungit på löpbandet på gymmet så springer jag 3km på 14-15min sen är jag helt slut.

Det är ju ganska bra! Absolut kan en klocka vara bra för motivationen.

Ett tips! All träning behöver inte vara hård. Det kan vara lite jobbigt för motivationen. Tränar du tre gånger i veckan t.ex kan ett pass vara att ta sig en mil. Spring säg en km, gå en liten bit, spring en km osv. Sen kan ett pass vara säg 1 km intervaller och ett kanske 3-4 km på tid. Att alltid springa så fort och långt man kan som det låter lite som du gör kan vara lite knäckande i längden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in