Citat:
Ursprungligen postat av
TupolevTu-144
Mitt råd är att skita i teknikfokus med diverse appar och "expert"-träningsscheman.
Och istället inse att bättre löpstyrka kommer av pannben/disciplin. Det hela är straight forward, du behöver ingen teori/avancerade scheman.
Om målet är milen under en timma så är du inte i särskilt bra trim för tillfället. Då finns en risk för överträning, så börja med att alltid lägga in en vilodag efter varje träningspass, dvs träning varannan dag. Skulle kroppen ändå kännas sliten initialt, så lägg två vilodagar mellan löppassen.
Vidare, avsluta varje löpträning med ett kort intervallpass. Intervaller gör underverk för konditionen. Exempelvis kan du köra 3*20 sec på maxpuls genom spurter eller uppförsbacke-träning.
Om du inte är (kraftigt) överviktig, så kommer du med dessa enkla tips komma under timmen på milen inom någon månad.
Lycka till!
Först och främst, tack för din kommentar!
Appar känner jag att jag behöver helt enkelt för att göra det roligare.
Jag har varit aktiv med löpning i några månader, men märker att jag börjar tappa ork efter ungefär 3-4 km. När folk skriver och säger att de kan springa milen utan att knappt träna blir jag helt stum eftersom jag ändå är relativt ung och fixar inte ens hälften. Trots att jag sover och äter bra känner jag mig otroligt trött och kraftlös. Jag funderar på om det kan bero på ett lågt järnvärde, eftersom jag vet att järn spelar en viktig roll i transporten av syre i kroppen, vilket påverkar konditionen.
Har du några råd för hur jag ska kunna klara av att springa 1 mil?