2015-01-12, 21:52
Medlem
Rubberstamps avatar
Hur är stämningen och människorna på psykologprogrammet?

Jag pluggar för närvarande en väldigt krävande "statusutbildning" som jag förvisso tycker är intressant mellan varven för det mesta känner jag bara att jag hatar mig själv och mitt mörker.

Jag är deprimerad och går ständigt och grubblar på existentiella frågor. På senaste tiden har jag fått panikkänslor för att det känns som att jag slösar bort min ungdom eftersom jag för det mesta är själv.

Jag föreställer mig att jag skulle ha mer gemensamt med människor på psykologprogrammet än min nuvarande utbildning. Samt att det skulle finnas större chans att träffa tjejer som passar mig.

Sen kanske det är fånigt att välja utbildning efter sådana faktorer, vad vet jag. Men kan det ligga något i att jag skulle trivas bra på programmet?
Citera
2015-01-13, 16:50
Medlem
Är psykologprogrammet krävande? Läser för tillfället en ekonomiutbildning på ett av de stora universiteten (inte HHS). Är det i samma nivå tror ni? Lättare/svårare?
Senast redigerad av Holop 2015-01-13 kl. 16:54.
Citera
2015-01-15, 12:48
Medlem
Konfuzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PermanentNojja
Jag vill helst läsa i Lund då jag har flertalet vänner i staden som jag ogärna lämnar. Till saken hör då att intagningspoängen är relativt höga. Mina gymnasiebetyg är inget att hurra för, och jag har inga planer på att spendera ett eller två år av mitt liv på att läsa kurser som inte intresserar mig på komvux.

Med denna attityden bör du kanske undersöka alternativa karriärvägar eller lärosäten.

Citat:
Ursprungligen postat av Rubberstamp
Jag föreställer mig att jag skulle ha mer gemensamt med människor på psykologprogrammet än min nuvarande utbildning. Samt att det skulle finnas större chans att träffa tjejer som passar mig.
Jag vet inte vilken utbildning du grävt ner dig i, men psykologstudenter är inte en homogen grupp. Vi är alla olika, kommer från olika klasser och har olika socioekonomiska och kulturella bakgrunder. Vi dras åt höger och vänster, introverta och extroverta och är allihopa högkompetenta varelser, vilket man måste vara för att klara av programmet.

Om det är vad du letar efter så för all del. Finns dock en överhängande risk att du sitter och är både isolerad och deprimerad i ytterligare 5 år, så välj din utbildning framförallt baserat på framtidsmöjligheter och intresse.

Citat:
Ursprungligen postat av Holop
Är psykologprogrammet krävande? Läser för tillfället en ekonomiutbildning på ett av de stora universiteten (inte HHS). Är det i samma nivå tror ni? Lättare/svårare?

Ojämförbart. Klinisk psykologi är mångfacetterat och måste förstås på flera olika plan. Objektivism/positivism, determinism, sociokonstruktivism, systemteori och nihilism är perspektiv du bör ha med dig in i utbildningen för att få ett så brett spektra som möjligt.

Det betyder inte att psykologutbildning är orimligt svår eller ansträngande, men det finns en fördom om att det svåraste med programmet är att bli antagen, och att allt sedan glider på räkmackor. Så är inte fallet.
Citera
2015-01-15, 20:04
Medlem
Farenheits avatar
Citat:
Sen kanske det är fånigt att välja utbildning efter sådana faktorer, vad vet jag. Men kan det ligga något i att jag skulle trivas bra på programmet?

Jag tycker inte att det är ett fånigt övervägande. Du bör alltid göra en bedömning av vad du själv faktiskt vill syssla med, allting positivt som kommer därtill är bara bra. Jag gjorde precis som du överväger att göra. Det var visserligen ett tufft beslut men såhär i efterhand var det nog det bästa beslutet jag någonsin fattat. Känn ingen ångest över att du "överger" din tidigare bana, vi måste prova oss fram för att hitta rätt. PM:a gärna om du har fler frågor.

Citat:
Ursprungligen postat av Holop

Det beror helt på. Jag läste själv en rätt krävande utbildning innan jag sökte in och började på psykologprogrammet. Det är absolut en fördel att du har studerat tidigare, givet att du har en god studierutin. Min upplevelse än så länge är att oavsett längd på kurs finns det en hel del litteratur att ta sig igenom för att få en bra översikt på kursens innehåll. Stor vikt läggs vid att göra analyser och nå underbyggda slutsatser, kravnivån ökar naturligtvis ju längre du går på programmet.
Citera
2015-01-15, 20:08
Bannlyst
Hur många av dem som studerar till psykolog har själva erfarenhet av psykisk ohälsa?
Citera
2015-01-15, 21:11
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgIdiot
Hur många av dem som studerar till psykolog har själva erfarenhet av psykisk ohälsa?

Runt 110% skulle jag tro
Citera
2015-01-15, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfuzion
Jag vet inte vilken utbildning du grävt ner dig i, men psykologstudenter är inte en homogen grupp. Vi är alla olika, kommer från olika klasser och har olika socioekonomiska och kulturella bakgrunder. Vi dras åt höger och vänster, introverta och extroverta och är allihopa högkompetenta varelser, vilket man måste vara för att klara av programmet.
Jag håller inte helt med. Jag vill också tro att vi är en heterogen grupp, men visst finns det gemensamma nämnare.
Det finns stereotyper och fördomar mot [program] för att det alltid stämmer lite till viss del. Om inte annat så blir man formad av psykologprogrammet på ett eller annat sätt.

Dessutom tycker jag att många som sökte in med betyg är lika varandra, gällande bakgrund. Något som antagligen stämmer för alla program med högt betygsintag.
Citera
2015-01-16, 01:01
Medlem
Rubberstamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snygg-Hasse
Jag håller inte helt med. Jag vill också tro att vi är en heterogen grupp, men visst finns det gemensamma nämnare.
Det finns stereotyper och fördomar mot [program] för att det alltid stämmer lite till viss del. Om inte annat så blir man formad av psykologprogrammet på ett eller annat sätt.

Dessutom tycker jag att många som sökte in med betyg är lika varandra, gällande bakgrund. Något som antagligen stämmer för alla program med högt betygsintag.
Hur pass vanligt är det med psykiska problem eller dylikt?

Upplever du att folk på psykologprogrammet är mindre ytliga än människor överlag?

Vad för typ av diskussioner brukar folk ha på lunchen mm?
Citera
2015-01-16, 22:37
Bannlyst
Citat:

Upplever du att folk på psykologprogrammet är mindre ytliga än människor överlag?

Det är nog vanligare än man tror fast majoriteten psykologstudenter kommer från välordnade medelklassmiljöer/övre medelklass med en stabil uppväxt bakom sig.
Citera
2015-01-17, 17:25
Medlem
Konfuzions avatar
Citat:

Finns inget som tyder på att det skulle vara högre eller lägre än i resten av befolkningen.

Citat:

Hur ytliga är människor överlag, och varför skulle psykologer avvika?

Citat:

Väldigt varierat.
Citera
2015-01-17, 19:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Konfuzion
Finns inget som tyder på att det skulle vara högre eller lägre än i resten av befolkningen.

Fel.

Citat:
Mental health professionals are, in general, a fairly crazy lot—at least as troubled as the general population. This may sound depressing, but, as you'll see, having crazy shrinks around is not in itself a serious problem. In fact, some experts believe that therapists who have suffered in certain ways may be the very best therapists we have.

Citat:
A number of surveys, conducted by Guy and others, reveal some worri-some statistics about therapists' lives and well-being. At least three out of four therapists have experienced major distress within the past three years, the principal cause being relationship problems. More than 60 percent may have suffered a clinically significant depression at some point in their lives, and nearly half admitted that in the weeks following a personal crisis they're unable to deliver quality care. As for psychiatrists, a 1997 study by Michael Klag, M.D., found that the divorce rate for psychiatrists who graduated from Johns Hopkins University School of Medicine between 1948 and 1964 was 51 percent—higher than that of the general population of that era, and substantially higher than the rate in any other branch of medicine.

Citat:
Surveys do indicate that most therapists—between 65 and 80 percent—have had therapy at some point.

Citat:
One out of every four psychologists has suicidal feelings at times, according to one survey, and as many as one in 16 may have attempted suicide. The only published data—now nearly 25 years old—on actual suicides among psychologists showed a rate of suicide for female psychologists that's three times that of the general population, although the rate among male psychologists was not higher than expected by chance.

http://www.psychologytoday.com/articles/200909/why-shrinks-have-problems

Varför uttalar du dig om saker som inte stämmer?
Citera
2015-01-17, 20:10
Bannlyst
Personer som själv upplevt psykiska problem är överrepresenterade på psykologprogrammet enligt de källorna jag har läst, nej jag kan inte länka dem rakt av. Det är också min egna erfarenhet (dock är den bara en person...)

HUR detta skulle vara rakt av negativt förstår jag dock verkligen inte?? Är det inte bara bra om en person kan identifera sig i större utsträckning med sina patienter, detta är enligt mig bara något positivt.. Sålänge det inte är en antisocial/narcissist men sen söker ju dessa sig väldigt sällan till dessa yrken.. Dessutom "återhämtar" de sig aldrig från sina störningar..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in