Citat:
Ursprungligen postat av
PermanentNojja
Jag vill helst läsa i Lund då jag har flertalet vänner i staden som jag ogärna lämnar. Till saken hör då att intagningspoängen är relativt höga. Mina gymnasiebetyg är inget att hurra för, och jag har inga planer på att spendera ett eller två år av mitt liv på att läsa kurser som inte intresserar mig på komvux.
Med denna attityden bör du kanske undersöka alternativa karriärvägar eller lärosäten.
Citat:
Ursprungligen postat av
Rubberstamp
Jag föreställer mig att jag skulle ha mer gemensamt med människor på psykologprogrammet än min nuvarande utbildning. Samt att det skulle finnas större chans att träffa tjejer som passar mig.
Jag vet inte vilken utbildning du grävt ner dig i, men psykologstudenter är inte en homogen grupp. Vi är alla olika, kommer från olika klasser och har olika socioekonomiska och kulturella bakgrunder. Vi dras åt höger och vänster, introverta och extroverta och är allihopa högkompetenta varelser, vilket man måste vara för att klara av programmet.
Om det är vad du letar efter så för all del. Finns dock en överhängande risk att du sitter och är både isolerad och deprimerad i ytterligare 5 år, så välj din utbildning framförallt baserat på framtidsmöjligheter och intresse.
Citat:
Ursprungligen postat av
Holop
Är psykologprogrammet krävande? Läser för tillfället en ekonomiutbildning på ett av de stora universiteten (inte HHS). Är det i samma nivå tror ni? Lättare/svårare?
Ojämförbart. Klinisk psykologi är mångfacetterat och måste förstås på flera olika plan. Objektivism/positivism, determinism, sociokonstruktivism, systemteori och nihilism är perspektiv du bör ha med dig in i utbildningen för att få ett så brett spektra som möjligt.
Det betyder inte att psykologutbildning är orimligt svår eller ansträngande, men det finns en fördom om att det svåraste med programmet är att bli antagen, och att allt sedan glider på räkmackor. Så är inte fallet.