2007-03-19, 15:51
Medlem
Nostradamus72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shrink in spe
Och hur trivs du på linjen? Har Piaget, Bronfenbrenner och Vygotsky satt klorna i dig än?

Jag är väldigt svag för Bronfenbrenner och Vygotsky. Goa grabbar det!
Citera
2007-03-19, 16:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tokyo-Montana
När ni är är färdiga med utbildningen bör ni flytta till Irland.

När jag var där nyligen så talade jag med en enhetschef inom handikappsomsorgen. Hon berättade att det fanns sjuka pengar att tjäna som psykolog i Irland. Dom fem senaste psykologerna som hon hade anställt fick i ingångslön mellan 70- och 80 000 Euro om året...

i regel är det alltid bättre betalt utomlands( beroende vilket land ofc) död åt skatter
Citera
2007-04-05, 22:03
Medlem
the sad mafiosos avatar
Lite mer allmänna frågor some någon här kanske kan hjälpa mig med. =D

Det är så att jag hade ca 13 i medel på gymanise betygen, vilket är riktigt dåligt men man var inte så seriös då. Är idag tjugotvå år gammal och har ett intresse av psykologi och har en dröm av att plugga det i Göteborg. Vill helst inte gå Komvux heller.

Vad är mina alternativ? Hur gör jag bäst för att hamna på Psykologi programmet i Götet till nästa år? Är det Högskoleproven som gäller för mig?

Oh, btw. Hur mycket tjänar man som Psykolog is Sverige? Hur mycket kan man tjäna om man är villig att flytta utomlands? Är den svenska utbildningen internationel?

Döda inte n00ben. >__<
Citera
2007-04-05, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av the sad mafioso
Lite mer allmänna frågor some någon här kanske kan hjälpa mig med. =D

Det är så att jag hade ca 13 i medel på gymanise betygen, vilket är riktigt dåligt men man var inte så seriös då. Är idag tjugotvå år gammal och har ett intresse av psykologi och har en dröm av att plugga det i Göteborg. Vill helst inte gå Komvux heller.

Vad är mina alternativ? Hur gör jag bäst för att hamna på Psykologi programmet i Götet till nästa år? Är det Högskoleproven som gäller för mig?

Oh, btw. Hur mycket tjänar man som Psykolog is Sverige? Hur mycket kan man tjäna om man är villig att flytta utomlands? Är den svenska utbildningen internationel?

Döda inte n00ben. >__<

Vill du inte tenta upp dina betyg till 19.80 (cirka) så är det bara högskoleprovet som gäller för dig. Tyvärr. Och där behöver du få minst 1.8 för att komma in på psykolog i Göteborg.

I övriga städer i Sverige som har psykologprogrammet ligger antagningspoängen kring 19.40 och uppåt. På psykologprogrammet med inriktning idrott som startade upp på Umeå universitet i höstas var poängen så låg som 19.00. Men det är också absolut lägst antagningspoäng till ett psykologprogram i landet på flera år.

Högskoleprovet alltså. Öva öva öva och gör sedan provet minst tre gånger (om du inte får 1.8 på första eller andra försöket) eftersom man statistiskt sett får bäst resultat tredje gången.

Rent teoretiskt ska väl en utbildad psykolog numera kunna arbeta inom hela EU (tror jag?) men jag vet inte riktigt hur väl det tillämpas i praktiken. Vad jag förstår håller Sveriges utbildning inte lika hög klass som exempelvis Storbritanniens (som jag har för mig dessutom är 6 år). Och tvärtom kan det vara (mycket) svårt att få psykologlegitimation i Sverige om man gått motsvarande vårt psykologprogram utomlands.

Rekommenderad ingångslön för en psykolog är 25.000, men jag tror inte alltid att det efterlevs. Medellönen efter tio år i yrket är 29.000 men jag har också sett något högre siffror. Är du duktig kan du tjäna upp till 40.000 men några fantasisummor är det inte tal om.

Edit: Kollade SACO:s statistik enligt löneenkät nu:

Löner 2006 per Arbetsmarknadssektor för alla sektorer
Utbildning : Psykologer

Privat | 310 | 32 956 | 31 500
Staten | 627 | 32 942 | 31 500
Kommun | 659 | 29 761 | 29 600
Landsting | 2198 | 29 644 | 29 150
Samtliga | 3794 | 30 480 | 29 875

(antal, medel, median i den ordningen)
Citera
2007-04-05, 23:11
Medlem
Ad Astras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perish
Rekommenderad ingångslön för en psykolog är 25.000, men jag tror det är vanligare med något lägre. Medellönen efter tio år i yrket är 29.000 men jag har också sett något höre siffror. Är du duktig kan du tjäna upp till 40.000 men några fantasisummor är det inte tal om.
Psykologer som lyckas starta en framgångsrik privatklinik kommer givetvis dra in väldigt mycket pengar. Vad som skiljer psykologer från andra grupper (förutom läkare) som har den snittlönen är väl att de nästan aldrig går arbetslösa.
Citera
2007-04-05, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ad Astra
Psykologer som lyckas starta en framgångsrik privatklinik kommer givetvis dra in väldigt mycket pengar. Vad som skiljer psykologer från andra grupper (förutom läkare) som har den snittlönen är väl att de nästan aldrig går arbetslösa.

Är man riktigt duktig på vad man gör kan man förstås alltid tjäna massor av pengar, oavsett yrke. Jag tänkte mer på oss vanliga dödliga.
Citera
2007-04-06, 00:37
Medlem
the sad mafiosos avatar
Tack för det snabba svaret, perish. Högskoleprovet it is then. =D

Jag frågar mest om utomlands för att jag har en ambition att sticka till USA i framtiden och undrar om det går med denna svenska utbildning. Om någon vet något så uppskattas det stort.
Citera
2007-04-06, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av the sad mafioso
Tack för det snabba svaret, perish. Högskoleprovet it is then. =D

Jag frågar mest om utomlands för att jag har en ambition att sticka till USA i framtiden och undrar om det går med denna svenska utbildning. Om någon vet något så uppskattas det stort.

Om du lyckas ta dig in så kan du försöka komma iväg en eller två terminer till USA under utbildningens gång. Vad jag förstått det som så är det många svenska psykologstudenter som läser någon termin utomlands.
Citera
2007-04-06, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metaxa
Om du lyckas ta dig in så kan du försöka komma iväg en eller två terminer till USA under utbildningens gång. Vad jag förstått det som så är det många svenska psykologstudenter som läser någon termin utomlands.

Jag trodde att det skilde såpass mycket på psykologutbildningar olika länder emellan att det inte var möjligt?

Sin PTP-praktik, däremot, har jag fått intrycket att det inte är ovanligt att man gör utomlands.
Citera
2007-04-06, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perish
Jag trodde att det skilde såpass mycket på psykologutbildningar olika länder emellan att det inte var möjligt?

Sin PTP-praktik, däremot, har jag fått intrycket att det inte är ovanligt att man gör utomlands.

Öh, jag ska erkänna att jag har dålig koll. Min flickvän som läser till psykolog, har dock pratat om att de har möjlighet att åka utomlands under några terminer (T4, 5 och/eller 6? Jag kommer inte ihåg). Om det är för studier eller praktik vet jag ej.

Man kan dock dra slutsatsen att om man får göra sin praktik i USA med en psykologutbildning från Sverige, så borde man också kunna få jobb där
Citera
2007-04-13, 10:15
Medlem
Ad Astras avatar
Bumpar den här... Hur är det med styrkandet av arbetslivserfarenhet? Skickas det in som komplettering eller tillsammans med ansökan och hur ska den se ut? Som vanlig CV eller är det något särskilt upplägg man ska ha?
Citera
2007-04-15, 16:23
Medlem
Shrink in spes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metaxa
Öh, jag ska erkänna att jag har dålig koll. Min flickvän som läser till psykolog, har dock pratat om att de har möjlighet att åka utomlands under några terminer (T4, 5 och/eller 6? Jag kommer inte ihåg). Om det är för studier eller praktik vet jag ej.

Man kan dock dra slutsatsen att om man får göra sin praktik i USA med en psykologutbildning från Sverige, så borde man också kunna få jobb där

För oss som läser i Sthlm är det svårt att få tillgodoräkna sig terminer utomlands, det är ett flertal i min klass som tänkt på det men fått sina tankar om det grusade. Kan inte svara hur det är på andra orter.

Om du vill får du gärna skicka PM om vad din flickvän pluggar och hur det går för henne, och framför allt om hur hon löser det!

/SiS
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in