2007-04-15, 16:24
Medlem
Shrink in spes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ad Astra
Bumpar den här... Hur är det med styrkandet av arbetslivserfarenhet? Skickas det in som komplettering eller tillsammans med ansökan och hur ska den se ut? Som vanlig CV eller är det något särskilt upplägg man ska ha?

Det är bara skicka in ett intyg. Räcker med ett sånt du kan få av löneavdelningen el. likn. I alla fall gjorde det det för mig. Spelar ingen roll hur du skött dig i alla fall...
Citera
2007-04-15, 16:27
Medlem
Shrink in spes avatar
Citat:
Jag såg att snittintag på HP till UU var 1.8 förra året, kommer det förändras nämnvärt tror ni? Om inte har jag en chans...

Vad är förresten snittåldern på studenterna, nationellt? Jag har fått för mig att psykolog och präst är de två yrken som har högst snittålder på studenterna, eftersom många kommer från vården eller andra håll innan de börjar. Dessutom kräver ju de flesta psykologprogram arbetslivserfarenhet.

I min klass är den runt 30, vet inte hur det ser ut i övrigt, men det känns som att det ligger därikring eller lite högre.
Citera
2007-04-15, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shrink in spe
I min klass är den runt 30, vet inte hur det ser ut i övrigt, men det känns som att det ligger därikring eller lite högre.

Men hur kommer det sig att medelåldern är hög egentligen? Jag menar, de som kommer in på psykologprogrammet är ju personer med väldigt hög betygspoäng från gymnasiet. Borde de inte vara inställda på en eftergymnasial utbildning från början?
Det vanliga för så ambitiösa och duktiga studenter är väl att man tar max ett par sabbatsår från skolan för att sedan direkt börja utbilda sig?
Är det så att de först påbörjar andra utbildningar utan att hitta något som passar? Medan tiden går. Och när man är 30 upptäcker man plötsligt att det är psykolog man vill bli?

Eller bestämmer man sig för psykologprogrammet "från början", men väntar med att söka för att för det första tillskansa sig arbetslivserfarenhet, men också få allmän livserfarenhet och jobba med människor, o s v (som sägs att den blivande psykologen "bör" göra före h*n påbörjar utbildningen). Det känns otroligt att man tänker i sådana termer när man väl bestämt sig för yrkesval. Åtminstone när det handlar om att vänta i 11 år.

Shrink in spe, vilken uppfattning har du om skälen till den höga medelåldern?
Citera
2007-04-15, 22:01
Medlem
Shrink in spes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perish
Men hur kommer det sig att medelåldern är hög egentligen? Jag menar, de som kommer in på psykologprogrammet är ju personer med väldigt hög betygspoäng från gymnasiet. Borde de inte vara inställda på en eftergymnasial utbildning från början?
Det vanliga för så ambitiösa och duktiga studenter är väl att man tar max ett par sabbatsår från skolan för att sedan direkt börja utbilda sig?
Är det så att de först påbörjar andra utbildningar utan att hitta något som passar? Medan tiden går. Och när man är 30 upptäcker man plötsligt att det är psykolog man vill bli?

Eller bestämmer man sig för psykologprogrammet "från början", men väntar med att söka för att för det första tillskansa sig arbetslivserfarenhet, men också få allmän livserfarenhet och jobba med människor, o s v (som sägs att den blivande psykologen "bör" göra före h*n påbörjar utbildningen). Det känns otroligt att man tänker i sådana termer när man väl bestämt sig för yrkesval. Åtminstone när det handlar om att vänta i 11 år.

Shrink in spe, vilken uppfattning har du om skälen till den höga medelåldern?

Finns ett antal anledningar:

1. De flesta verkar ha velat jobba några år innan för att få erfarenhet, vi har bara en som gått gymnasiet+ett års arb.livserfarenhet.

2. Vi har en hel del som inte kommit in på betyg utan behövt göra hp ett antal ggr.

3. Den största anledningen är att vi har några som drar upp medlet ordentligt - bland annat har vi två som är 50+ och en hel del 40+are. De flesta har haft en annan karriär innan, allt ifrån hotshots-vd:s till piloter.

4. Vad gäller de ambitiösa eleverna med toppbetyg tror jag att många av de som vill göra karriär väljer andra yrken med större möjligheter att få en riktigt bra lön. Titta ex.vis på juristerna, där kryllar det av pappas pojkar som pluggat ihop 20.0 och skall göra karriär. (Nejdå, jag har inga fördomar.. )
Citera
2007-04-15, 22:03
Medlem
Shrink in spes avatar
Citat:
Det är bara skicka in ett intyg. Räcker med ett sånt du kan få av löneavdelningen el. likn. I alla fall gjorde det det för mig. Spelar ingen roll hur du skött dig i alla fall...

Bra att jag svarade på frågan...

Skicka in tillsammans med ansökan.

/SiS
Citera
2007-04-16, 12:09
Medlem
Ad Astras avatar
Citat:
Bra att jag svarade på frågan...

Skicka in tillsammans med ansökan.

/SiS
Om jag gör min ansökan via Studera.nu då? Ska jag kryssa i att jag kompletterar med reell kompetens och sen skicka in till VHS?

Lite bråttom detta...
Citera
2007-04-16, 13:11
Medlem
Shrink in spes avatar
Citat:
Om jag gör min ansökan via Studera.nu då? Ska jag kryssa i att jag kompletterar med reell kompetens och sen skicka in till VHS?

Lite bråttom detta...

Oj, ingen aning. Vad menas med att "komplettera med reell kompetens"?
Kan ju tycka att det borde funka, men är osäker. Dra iväg en anmälan med komplettering per post också, kan ju i alla fall inte skada..

Misstänker att det inte går att ringa...

Till vilken stad tänker du söka?
Citera
2007-04-23, 18:00
Medlem
Goatboys avatar
Gäller detta även för psykologprogrammet?

http://info.uu.se/fakta.nsf/sidor/ar....och.id4E.html
Citera
2007-04-23, 21:43
Medlem
HoldenCaulfields avatar
Citat:
Titta ex.vis på juristerna, där kryllar det av pappas pojkar som pluggat ihop 20.0 och skall göra karriär. (Nejdå, jag har inga fördomar.. )

Nej, det har du faktiskt inte heller. Sätt dig på Studentpalatset valfri dag i veckan och bara observera vilka som är där, man kan utgöra bara från klädseln vilka som pluggar juridik. Så jävla tragiskt.
Citera
2007-06-20, 22:10
Medlem
Går det inte att läsa samma kurser som dem gör på psykologprogrammet första året, fast som fristående kurser och sen hoppa på nästa termin?
Så är det väl många som gör med juridiken...
Citera
2007-06-20, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardumanish
Går det inte att läsa samma kurser som dem gör på psykologprogrammet första året, fast som fristående kurser och sen hoppa på nästa termin?
Så är det väl många som gör med juridiken...

Beror på vilket lärosäte det är. I Uppsala går det. Det förutsätter dock att programstudenter har hoppat av och att du har bäst betyg/högskolepoäng av alla dem som står på kö att få komma in på programmet. Stockholm har ett annat kursupplägg så linjestudenter och A/B-kursare läser inte enligt samma kursplan.
Citera
2007-11-24, 12:33
Medlem
Rebelxs avatar
Vet inte om det hör hemma i den här tråden riktigt men anyways...

Låt oss säga att jag gått en yrkesinriktad linje på gymnasiet.
Har inte ens läst matte B.

Så jag antar att jag kommer att behöva läsa in några ämnen på komvux.
Vilka är "grundkraven" för att söka till psykologutbildning?

Hur fungerar det här med högskoleprovet och liknande?

De flesta tänker nog att jag borde skita i det, men jag har kapacitet. Det är mer en fråga om motivation.

Någon som skulle ha lust att beskriva lite hur ni själva gått till väga och om utbildningen var som ni förväntade er?
Kanske kort redogöra om de olika inriktningarna som finns att välja.

Tack på förhand..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in