2014-04-16, 15:33
Medlem
intelones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zhuguliang
Någon som har exempel på hur en typisk psykologprograms-tenta ser ut?

http://www.psy.lu.se/o.o.i.s/20099
Citera
2014-04-16, 16:13
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intelone
http://www.psy.lu.se/o.o.i.s/20099
Vilket skämt statistiktentorna verkar vara. Men sen å andra sidan ska man som psykolog inte behärska matematik i stor utsträckning.
Citera
2014-05-08, 23:10
Medlem
lluBdeRs avatar
Någon som läser på psykologprogrammet eller har? undrar lite över hur svårt det är, hur en vanlig dag i skolan kan se ut. Sen bävar jag lite för de muntliga framträdandena man har, jag lider av scenskräck, rädd för att göra bort mig... Är det mycket sånt under utbildningen?

Vad är medelåldern?
Hur är en typisk student?
Citera
2014-05-23, 12:22
Medlem
Michellys avatar
Jag fattar ingenting!!!
Jag anmälde mig till Psykologprogrammet HT 14 och fick besked om att jag var behörig och att jag hade 21,72 i BI.

Efter det, läste jag engelska 7, vilken ger 0,5 meritpoäng.

Nu har jag fått brev från antagningen.se och mina BI poäng har inte förändrats något och jag är nu också med i BII med 21,89?? Hur kommer det sig?

Jag har ringt, men det är lunchstängt nu.
Citera
2014-05-23, 12:56
Medlem
Rosikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Michelly
Hur kommer det sig?
När du läser upp betyg så hamnar du per automatik i kvoten gruppen med kompletterade betyg dvs BII. Du kan inte höja betygen för BI.
Citera
2014-05-23, 13:57
Medlem
Michellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosiko
När du läser upp betyg så hamnar du per automatik i kvoten gruppen med kompletterade betyg dvs BII. Du kan inte höja betygen för BI.
Hej! Tack för svaret!

Jag har nu pratat med en handläggare i telefonen och konstaterat att det stämmer med de poängen jag fått.
Det är bara att inse att jag måste glömma Uppsala och köra på Örebro istället, där jag kom in VT14 vid första urvalet.
Citera
2014-05-24, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankthebunny
Mina tankar har nu under en lång period dragit sig mot ett yrkesval inom Psykologi, och ströjobb och strökurser känns av någon anledning inte lika angeläget längre.

Har någon här studerat Psykologprogrammet? Är nyfiken på vilket universitet som ligger i spets, och är nyfiken på massa andra saker som jag inte klarar av att minnas just denna sekund. I alla fall, jag har hört att Uppsala ska vara det bästa valet för de flesta, är det en vedertagen åsikt tro?

Är det Psykologkandidat du tänker på? Eller bara vanliga psykologikurser?
Citera
2014-06-05, 19:20
Medlem
Vad är det svåraste med programmet tycker ni?
Citera
2014-06-26, 15:59
Bannlyst
Som psykolog, är det vårdcentral/psykklinik som gäller? Eller finns det andra möjligheter till jobb? Jag tycker psykolog som yrke verkar väldigt monotont, dvs man sitter i sin kontorsstol och tar emot klienter varje dag i sin lilla vårdcentral etc.

Kan man jobba som psykolog inom andra inriktningar? Jag hade tänkt forska inom psykologi då jag inte har så mycket till övers för att sitta på en kontorsstol dag ut och in, men det kanske ser annorlunda ut?
Citera
2014-06-26, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasttear.
Vad är det svåraste med programmet tycker ni?
att komma in.
Citera
2014-06-26, 16:57
Medlem
Veasellls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Michelly
Hej! Tack för svaret!

Jag har nu pratat med en handläggare i telefonen och konstaterat att det stämmer med de poängen jag fått.
Det är bara att inse att jag måste glömma Uppsala och köra på Örebro istället, där jag kom in VT14 vid första urvalet.

Du söker på både BI och BII, såvida inte något drastiskt har hänt på ett år. Sluta vara ledsen, det kommer gå fint.
Citera
2014-06-26, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgIdiot
Som psykolog, är det vårdcentral/psykklinik som gäller? Eller finns det andra möjligheter till jobb? Jag tycker psykolog som yrke verkar väldigt monotont, dvs man sitter i sin kontorsstol och tar emot klienter varje dag i sin lilla vårdcentral etc.

Kan man jobba som psykolog inom andra inriktningar? Jag hade tänkt forska inom psykologi då jag inte har så mycket till övers för att sitta på en kontorsstol dag ut och in, men det kanske ser annorlunda ut?

Organisationspsykolog där du kan arbeta som konsult med urval/ledarskap/organisationsutveckling osv.

Nu har jag inte kommit ut i arbetslivet ännu men som jag förstår det efter att pratat med flera PTP:are och yrkesverksamma psykologer så är det ett oerhört varierat arbete som aldrig upplevs som monotont oavsett arbetsplats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in