2006-08-16, 10:14
Medlem
Själva utbildningen är väl inte den mest krävande rent studiemässigt vad jag har förstått, eller? Har sett en del tentor och även hört en del som säger detta. Beror väl på vad man jämför med (har själv en hel del pluggmeriter från SU och KTH i bagaget, där pedagogik är det mest närbesläktade med psykologi och det var ju ingen vidare anstränging precis).
Någon psykolgprogramsstudent som kan upplysa närmare om saken? Hur stor arbetsinsats krävs och hur tidsödande är psykologstudier om man nu räknar på ett minimum för att få godkänt.
Dessutom minskar ju stressen med enbart G och U. Men är Bologna-betygen på väg in på psykologprogrammet vid UU liksom det är vid SU?
Citera
2006-08-16, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basho
Själva utbildningen är väl inte den mest krävande rent studiemässigt vad jag har förstått, eller? Har sett en del tentor och även hört en del som säger detta. Beror väl på vad man jämför med (har själv en hel del pluggmeriter från SU och KTH i bagaget, där pedagogik är det mest närbesläktade med psykologi och det var ju ingen vidare anstränging precis).
Någon psykolgprogramsstudent som kan upplysa närmare om saken? Hur stor arbetsinsats krävs och hur tidsödande är psykologstudier om man nu räknar på ett minimum för att få godkänt.
Dessutom minskar ju stressen med enbart G och U. Men är Bologna-betygen på väg in på psykologprogrammet vid UU liksom det är vid SU?

Vad är Bologna betyg?
Citera
2006-08-16, 16:58
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zetalof
Vad är Bologna betyg?

Har du missat hela Bolognaprocessen?`

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bolognaprocessen

Om jag inte har helt fel är betygsgraden "7siffrig".. (A-F)
Citera
2006-08-18, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Har du missat hela Bolognaprocessen?`

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bolognaprocessen

Om jag inte har helt fel är betygsgraden "7siffrig".. (A-F)

Nej, känner nog till den.
Men länken du gav ger ingen info om betygssystemet och ingen annan info som jag inte känner tll heller..
Citera
2007-01-25, 21:33
Medlem
barnets avatar
*bump*

Vad gör en psykolog egentligen? När jag tänker psykolog så tänker jag en gubbe som sitter på en stol, framför sin patient. Patienten har lite problem, talar om dessa och psykologen ger råd och hjälp...

Med andra ord filmschablonerna är min bild av psykologer. Men kan någon beskriva lite mer utförligt? Är det så här det går till oftast? eller?
Citera
2007-01-26, 21:33
Medlem
http://www.psykologforbundet.se/www/sp/hemsida.nsf/PagesByUNID/7A0CBE6E44C85ED8C1257203003724B2
Citera
2007-01-28, 00:19
Medlem
Astromans avatar
Universiteten kommer inte gå över till Bologna-betyg, iallfall inte inledningsvis. Och det är inget de verkar vilja göra senare heller
Citera
2007-01-28, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basho

Mot lärarnas inrådan har vi här i Örebro faktiskt både G och VG. Det skulle inte förvåna mig om rektorn skulle nappa på de nya betygen. Aja, det återstår att se vad som händer.

De arbetsinsatser som krävs är lite olika från termin till termin, och från lärare till lärare. Här har vissa lärare krävt att man memorerar långa listor på möjliga kognitiva distortioner och minnesfel, samtidigt som man genomför 2-3 grupplabbar i veckan och tvingas gå på obligatoriska seminarier varje dag. Andra lärare har ett par föreläsningar i veckan, pratar lite om sina patienter, och ger en hemtenta som är på en väldigt låg nivå (men satsar man på att tillgodogöra sig kurslitteraturen tar det ändå tid.) Vissa terminer har man bara teoretiska kurser, andra terminer har man praktiska moment, egenterapi, egna klienter med mera, allt på sidan av de ordinarie studierna.

Jag har inte läst några andra samhällsvetenskapliga kurser, så jag kan inte jämföra med dem. Det kräver i alla fall inte lika mycket tid som civilingenjörsutbildningar (men det beror mycket på att det är schemaspäckade dagar på tekniska utbildningar, inte att det är mer att göra.)
Citera
2007-01-28, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Astroman
Universiteten kommer inte gå över till Bologna-betyg, iallfall inte inledningsvis. Och det är inget de verkar vilja göra senare heller

Jag har för mig att min flickvänn som studerar på psykologprogrammet (inte i sthlm) sagt att sthlms psykologlinje kommer att gå över till bologna-betyg till höstterminen (1-7 skala).
Citera
2007-01-28, 13:01
Medlem
Astromans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metaxa
Jag har för mig att min flickvänn som studerar på psykologprogrammet (inte i sthlm) sagt att sthlms psykologlinje kommer att gå över till bologna-betyg till höstterminen (1-7 skala).

där ser man. då gällde det jag hörde antagligen bara ett av universiteten
Citera
2007-01-28, 13:18
Medlem
Psykologprogrammet

Bryter av lite i tråden om det går för sig. Jag har länge planerat att så småningom söka in till psykologprogrammet och vill gärna höra om andras erfarenheter.

Till er som påbörjat en psykologutbildning eller redan är legitimerade psykologer (eller har nära kontakt med någon av nämnda och tror sig kunna svara för denne):

- Vad fick dig att välja psykologprogrammet? Ett intresse för ämnet psykologi eller framförallt ett intresse för människor?

- Hade du läst mycket psykologi innan du sökte till programmet (på egen hand eller på universitetet)?

- Motsvarade programmets innehåll dina förväntningar (så långt)?

EDIT: Tillägg.
Citera
2007-02-17, 20:32
Medlem
Karembeus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pundarn
Jag är också intresserad av psykologiprogrammet, men det krävs ju typ 20,0 i betyg eller 1,9 på HP för att komma in på den linjen, så idag studerar jag kemi istället.

När jag sökte till Psykologprogrammet i Örebro så var det bara 1.6 på HP för att komma in. Iofs var det 1.6 på Sjukgymnastprogrammet i Uppsala med, och eftersom jag hade sjukgymnast som första alternativ så blev det så...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in