2010-02-18, 12:26
Medlem
Ted.Bundys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarrieFisher
Eftersom du i en annan tråd undrade om det var några Fb;are som du skulle få terrorisera så antog jag att du är en student på psykologprogrammet. Eller har jag fel?

Ja jag handskas med studenter varje dag. Terroriserar dom gör jag så ofta jag kan.

MVH/Ted Bundy
Citera
2010-02-18, 12:28
Medlem
*stryker Uppsala från min lista*
Citera
2010-02-18, 12:31
Medlem
Ted.Bundys avatar
Citat:
*stryker Uppsala från min lista*

Det bästa tips jag kan ge dig är att försöka att bestämma dig vilken riktning du vill gå. Tyvärr är det så att universiteten är riktade mot en viss sorts av psykologi. Vilket gör att om du mer intresserar dig av t.ex. Dynamisk inriktning kan tycka att upplägget på Uppsala är dåligt då Psykologprogrammet här är väldigt inriktat mot KBT.

Samt så är jag inte så elak egentligen mot nya studenter. Snarare tvärtom, man ska läsa lite mellan raderna.

MVH/Ted Bundy
Citera
2010-02-18, 13:14
Medlem
Ni snackar om olika inriktningar på olika universitet, är det någon som har koll på vad som utmärker utbildningarna på Karolinska Institutet respektive Stockholms Universitet? Jag är otroligt intresserad av hela neurobiten vilket gör att jag tror KI kan vara det jag ska sikta på men vem vet...
Citera
2010-02-18, 13:31
Medlem
Som jag anser så borde man väl få likadan utbildning oavsett vilket universitet/högskola man än går på
Citera
2010-02-18, 13:58
Medlem
Ted.Bundys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av entill
Ni snackar om olika inriktningar på olika universitet, är det någon som har koll på vad som utmärker utbildningarna på Karolinska Institutet respektive Stockholms Universitet? Jag är otroligt intresserad av hela neurobiten vilket gör att jag tror KI kan vara det jag ska sikta på men vem vet...

Karolinska är troligen den mest naturvetenskapliga linjen vad gäller Psykologprogrammet. Uppsala universitet kommer troligen två där. Stockholms universitet vet jag dock inte riktigt faktiskt.

MVH/Ted Bundy

Citat:
Som jag anser så borde man väl få likadan utbildning oavsett vilket universitet/högskola man än går på

Ja alltså utbildningen i sig är ju samma i den meningen att programinnehållet är likvärdig. Men universiteten har olika inriktningar vad gäller psykologprogrammet och det märker man tydligt. Uppsala universitet har en klar KBT inriktning och betonar Dynamiska perspektivet mycket mindre. Detta innebär således att om student Johan har studerat exempelvis i Lund och vill byta till Umeås Psykologprogram så är det långt ifrån självklart att Johan får tillgodoräkna sig alla kurser han läst i Lund.

MVH/Ted Bundy
Citera
2010-02-18, 14:06
Medlem
Så man kan säga att man får samma utbildning, men olika inriktningar beroende på vilket lärosäte man väljer? Det låter ju lite dumt det där.
Citera
2010-02-18, 19:20
Medlem
Ted.Bundys avatar
Citat:
Så man kan säga att man får samma utbildning, men olika inriktningar beroende på vilket lärosäte man väljer? Det låter ju lite dumt det där.

Nja alltså studenter kan utbilda sig både till KBT och Dynamiska perspektivet vad gäller dom flesta universiteten i Sverige skulle jag påstå. Dock så betonas en viss riktning mycket mer hos olika lärosäten.

MVH/Ted Bundy
Citera
2010-02-19, 10:11
Medlem
Shrink in spes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av entill

I Stockholm är stora delar av det som inte är KBT-fördjupning genomsyrade av dynamiskt tänkande, men jag tror att jag som valt KBT-fördjupning kommer klara mig ganska bra ändå. Vad gäller neurobiten ska du definitivt välja Karolinska om det är det du är intresserad av. Neuroundervisningen på Sthlm är visserligen ok, men du får ju mer av den varan på KI!
Citera
2010-02-19, 16:04
Medlem
utan.att.stannas avatar
hade varit sååå intressant om någon kunde beskriva utbildningssvårighetsgrad, gärna jämfört med ssk eller socionom för att få en bild, ingen som har erfarenhet av båda ?
Citera
2010-02-21, 11:38
Medlem
Shrink in spes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
hade varit sååå intressant om någon kunde beskriva utbildningssvårighetsgrad, gärna jämfört med ssk eller socionom för att få en bild, ingen som har erfarenhet av båda ?

Har man kapacitet att komma in har man definitivt kapacitet att klara utbildningen. Visst är det tuffa perioder ibland, men det är inte så att man jobbar häcken av sig 24/7.
Citera
2010-02-21, 12:00
Medlem
Ad Astras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Första terminerna är inte speciellt tunga, det är ungefär som att läsa på A/B-nivå på en normal universitetskurs i något lagom konturlöst ämne. Kurslitteraturen är till största delen på engelska, men det är väldigt olika hur noga man faktiskt behöver plugga in litteraturen, det har hittills varit betydligt mer värt för mig att kolla på gamla tentor och plugga på föreläsarnas slides.

Efter tre år går man dock upp till motsvarande avancerad nivå, och då höjs takten. En del som går t.ex. termin 8 i Uppsala menar att de aldrig haft så mycket att göra i hela sina liv. Plus att man har klienter, vilket ju kan vara en omtumlande upplevelse i sig.

Men om man t.ex. jämför med att gå någon lite mer teoretisk linje på KTH har jag svårt att se att psykologprogrammet kan klassas som en svår utbildning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in