2024-03-14, 00:04
Medlem
Erkänna vadå?
Jag gör en matematisk beräkning

30000 döda
7000 saknas

Folk svälter
4 Brigader kvar = 4000
Folk dör av näringsbrist
Colleteral damage

Så ganska bra uträkning att 50000 kommer dö.
Vi är nu på svenska B kursen romantiken och Realismen. Jag är realism i detta fall.

Hamas ska dö Darude.

Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Israels mål är att få ut palestinierna, dvs systematisk folkfördrivning, vilket är ett brott i sig. Folkmord är en pågående process med samma påtänkta mål - att få bort palestinierna och omintetgöra deras existens från landområdet. Att du erkänner, som jude, att du vill fördriva 99 % av palestinierna till öknen och döda 50 000 människor hjälper knappast ditt narrativ. Hur kan du ens fördöma nazisterna när du så nonchalant och avsiktligt påvisar att de hade rätt om er judar? Det är inte min åsikt, jag säger bara att du inte direkt är en bra företrädare för det judiska folket.
Citera
2024-03-14, 00:54
Medlem
Folkmord?

https://www.svd.se/a/kEA42Q/over-60-...rade-fran-gaza

Citat:
Israels mål är att få ut palestinierna, dvs systematisk folkfördrivning, vilket är ett brott i sig. Folkmord är en pågående process med samma påtänkta mål - att få bort palestinierna och omintetgöra deras existens från landområdet. Att du erkänner, som jude, att du vill fördriva 99 % av palestinierna till öknen och döda 50 000 människor hjälper knappast ditt narrativ. Hur kan du ens fördöma nazisterna när du så nonchalant och avsiktligt påvisar att de hade rätt om er judar? Det är inte min åsikt, jag säger bara att du inte direkt är en bra företrädare för det judiska folket.
Citera
2024-03-14, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Ska man vara lite petig så är ju även araber Abrahams ättlingar bara för att han inte kunde hålla sig och skaffade barn med andra än sin fru.

Där ser man! Det var det jag misstänkte hela tiden. Araber är judar. De vet bara inte om det.
Citera
2024-03-14, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dupazbita
Där ser man! Det var det jag misstänkte hela tiden. Araber är judar. De vet bara inte om det.
Nej det är dom givetvis inte. Deras stamfader ismael var bror till judas farfars far, så man kan väl kalla dom för någon form av kusinfolk.
Ismael skulle enligt profetian bli en vildåsna och vara i strid med alla sina bröder, vilket man lätt kan säga blivit uppfyllt med råge.
Citera
2024-03-14, 12:24
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
Folkmord?

https://www.svd.se/a/kEA42Q/over-60-...rade-fran-gaza

Att döda 13 000 barn på 5 månader och sedan uppnosigt försöka hävda någon slags "hygglighet" för att man låtit evakuera ett 60-tal barn är aningen fräckt. Det är ett israeliskt konststycke det. Att de begår krigsbrott och folkfördrivning, svälter civilbefolkningen, förhindrar hjälpinsatser och mycket utstuderat angriper civila mål är ett oomtvistligt faktum som Israel inte kan snacka sig ur särskilt länge till, och den enda anledningen till att de kunna fortsätta så länge är naturligtvis USA ... å det "självförsörjande" Israel framhåller själva att de inte klarar sig utan amerikanernas surt fördärvade pengar, vapen, bomber och inte minst vetorätten i internationella sammanhang.

Om du bemödar dig för en stund att söka i dina inre känslomässigt rationella arkiv kan förmodligen även du begripa, och erkänna, att Israels behandling av palestinierna är omänskligt fascistisk, i längden oförsvarbar och helt enkelt ett intyg på kolonialmakten Israels djupt nedärvda rasism gentemot palestinierna. Det behöver inte ens betyda att du tar avstånd från Israel, att vara kritisk mot en regim och dess förfaranden i vissa avseenden medan positivt inställd och medhållande i andra avseenden är fullt rimligt.. allt är inte svart och vitt.

Men det är inte den enda förklaringen. Förutom fördrivningen av palestinierna verkar man även ha ytterligare ett mål på agendan, att stjäla naturgas, olja och andra värdefulla naturskatter som ligger "gömda" i området . Man kan anta att Hamas och gisslan är ett mindre prioriterat ämne för krigshökarna i Knesset:

Citat:
As Israeli historian Adam Raz describes in his recent book, Looting of Arab Property in the War of Independence, Jewish fighters and civilians looted everything from jewellery, books, and embroidered gowns to food and livestock to furniture, kitchenware and even floor tiles.

Once established, the state of Israel continued to steal on a greater scale from the Palestinians, taking their land and property. Palestinian natural resources, particularly water, have also been looted. Today, the war in Gaza is serving as a convenient cover for another theft on a grand scale; this time Israel is seeking to plunder the maritime offshore gas reserves that are the property of the state of Palestine.

https://www.aljazeera.com/opinions/2...lso-its-waters

Citat:
Many of the region’s gas and oil fields are underneath Gaza. Israeli airstrikes have been leveling entire neighborhoods in Gaza. Talaat of MENAFem Movement for Economic, Development, and Ecological Justice believes that the expulsion of Palestinians from Gaza has been the plan for years.

“It was always about oil. It was about evacuating Gaza people from Gaza,” Talaat said. “Gaza is floating on oil.”

https://atmos.earth/this-genocide-is-about-oil/

Detta tåls att ifrågasätta dock. Israel förfogar redan "tillräckligt" över handeln för olja och naturgas, främst genom sin handel med Jordanien och Egypten. Visserligen skulle de vilja kontrollera ännu mer, men jag tror inte att detta är "main purpose" för kriget.

Israel var till en början en sorts förlängd arm, en proxybas, för den brittisk-amerikanska imperialismen, det militärindustriella komplexet, och dess behövda närvaro i Mellanöstern för att säkra handeln för det kapitalistiska väst. Israel erhöll ju ansenligt finanskapital redan vid utropandet som behövde säkras av länderna som investerade i landets utveckling. Det svängde dock snabbt efter Oktoberkriget 1973 när Israel på egen hand ville ha ekonomisk kontroll över den arabiska regionen, och vid den här tidpunkten hade det importerade kapitalet vuxit i en så framstående riktning att man inte längre betraktade sig som en "proxy", men som en helt egen maktfaktor i regionen.

Idag skulle jag inte kalla Israel för en proxy-stat öht, men istället en sionistisk entitet med en egen imperialistisk agenda, mer eller mindre avskild från de stora västmakterna. Kriget handlar alltså inte om "gisslan" eller Hamas, men inte heller om olja och gas. Det handlar om den israeliska statens expansion och planer på nya gränsdragningar, ett "Greater Israel" sen gångna tider. Allt de kan roffa åt sig på vägen är bara en bonus.

Så vi återkommer till det vi alltid tvistar om, min envisa lilla vän, nämligen att Israel vill ha ut palestinierna från Gaza.
Citera
2024-03-14, 12:57
Medlem
Citat:
....
Israel var till en början en sorts förlängd arm, en proxybas, för den brittisk-amerikanska imperialismen, det militärindustriella komplexet, och dess behövda närvaro i Mellanöstern för att säkra handeln för det kapitalistiska väst. Israel erhöll ju ansenligt finanskapital redan vid utropandet som behövde säkras av länderna som investerade i landets utveckling. Det svängde dock snabbt efter Oktoberkriget 1973 när Israel på egen hand ville ha ekonomisk kontroll över den arabiska regionen, och vid den här tidpunkten hade det importerade kapitalet vuxit i en så framstående riktning att man inte längre betraktade sig som en "proxy", men som en helt egen maktfaktor i regionen.

Nej, det stämmer inte alls.

Israel och Storbritannien hade totalt bottenfrysta relationer under lång tid. Judiska självständighets-grupper och britterna hade ju varit i krig med varandra hela 40-talet och många britter hade dödats. Britterna var ett av få västländer som inte röstade för FN:s Palestina-plan. De erkände överhuvudtaget inte Israel som land förrän flera år senare. Under Israels självständighets-krig uppfattade israelerna britterna som stridande på den arabiska sidan så brittiska plan sköts ner. Under 50- och 60-talet var britterna uttryckligen pro-arabiska. Det var egentligen inte förrän i början på 2000-talet som britterna svängde och började mer ställa sig på Israels sida.

USA var inte lika anti-israeliska som britterna de första årtiondena, men var heller inte särskilt entusiastiska. Man gjorde inga investeringar, hjälpte inte Israel militärt och skickade inget bistånd att tala om. Först under Kennedy-administrationen på 60-talet började USA alliera sig mer tydligt med Israel och stödet växte betydligt.
Citera
2024-03-14, 13:08
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dupazbita

Skulle man låta DNA-testa palestinierna skulle det visa att de har mer judiskt blod än ashkenazijudarna, och närmare besläktade med mizrahi- och sefardjudarna. Jämför en palestinier eller arab med en "mörk" sefardjude, de ser identiska ut.

Att asheknazijudar bara skulle va ett europeiskt tattarsläkte som vissa påstår håller jag inte med om, däremot är det endast trovärdigt om de kallar sig judar kulturellt och religiöst (vilket ashkenazi egentligen är - en kulturell identitet) men börjar de svamla om "rastillhörighet" så är de snarare européer än judar, även om det finns vissa spår av Mellanöstern långt, långt bak i tiden för central- och östeuropeiska judar. De är fortfarande mindre judiska än palestinier - rent rasligt.

Min poäng är, du har delvis rätt.
Citera
2024-03-14, 15:58
Medlem
Så 1 liv är inte värt ngt?? är det du säger??

13000 barnen som dog (om siffran stämmer) ligger på Hamas... då de hade levt om 7/10 inte ägde rum.

IDF ska utplåna Hamas och civila kommer dö...ett faktum.

Hamas om de vill ha slut på lidandet är bara ge upp och släppa gisslan men du vill att Hamas vinner...du är avslöjad .

Du älskar Hamas mer än civila då du kräver att IDF ska sluta och inte Hamas.

Jag personligen skiter om alla i Gaza dör om de inte släpper gisslan (minus barnen som inte förstår). Pallar måste lära sig nu att det svider att jävlas med en supermakt.

Israel kunde ha bombat Rafah nu, men de är civiliserade. Du vill att IDF dödar barn så du kan elda Israel hatet....men du ser att IDF räddar liv och är otacksam över det.

Gääääsp tyvärr för dig kommer inte Israel fällas för krigsbrott.

Visar tydligt att de minskar mänskligt lidande bra va?

Citat:
Att döda 13 000 barn på 5 månader och sedan uppnosigt försöka hävda någon slags "hygglighet" för att man låtit evakuera ett 60-tal barn är aningen fräckt. Det är ett israeliskt konststycke det. Att de begår krigsbrott och folkfördrivning, svälter civilbefolkningen, förhindrar hjälpinsatser och mycket utstuderat angriper civila mål är ett oomtvistligt faktum som Israel inte kan snacka sig ur särskilt länge till, och den enda anledningen till att de kunna fortsätta så länge är naturligtvis USA ... å det "självförsörjande" Israel framhåller själva att de inte klarar sig utan amerikanernas surt fördärvade pengar, vapen, bomber och inte minst vetorätten i internationella sammanhang.

Om du bemödar dig för en stund att söka i dina inre känslomässigt rationella arkiv kan förmodligen även du begripa, och erkänna, att Israels behandling av palestinierna är omänskligt fascistisk, i längden oförsvarbar och helt enkelt ett intyg på kolonialmakten Israels djupt nedärvda rasism gentemot palestinierna. Det behöver inte ens betyda att du tar avstånd från Israel, att vara kritisk mot en regim och dess förfaranden i vissa avseenden medan positivt inställd och medhållande i andra avseenden är fullt rimligt.. allt är inte svart och vitt.

Men det är inte den enda förklaringen. Förutom fördrivningen av palestinierna verkar man även ha ytterligare ett mål på agendan, att stjäla naturgas, olja och andra värdefulla naturskatter som ligger "gömda" i området . Man kan anta att Hamas och gisslan är ett mindre prioriterat ämne för krigshökarna i Knesset:

https://www.aljazeera.com/opinions/2...lso-its-waters

https://atmos.earth/this-genocide-is-about-oil/

Detta tåls att ifrågasätta dock. Israel förfogar redan "tillräckligt" över handeln för olja och naturgas, främst genom sin handel med Jordanien och Egypten. Visserligen skulle de vilja kontrollera ännu mer, men jag tror inte att detta är "main purpose" för kriget.

Idag skulle jag inte kalla Israel för en proxy-stat öht, men istället en sionistisk entitet med en egen imperialistisk agenda, mer eller mindre avskild från de stora västmakterna. Kriget handlar alltså inte om "gisslan" eller Hamas, men inte heller om olja och gas. Det handlar om den israeliska statens expansion och planer på nya gränsdragningar, ett "Greater Israel" sen gångna tider. Allt de kan roffa åt sig på vägen är bara en bonus.

Så vi återkommer till det vi alltid tvistar om, min envisa lilla vän, nämligen att Israel vill ha ut palestinierna från Gaza.
Senast redigerad av David1982 2024-03-14 kl. 16:06.
Citera
2024-03-14, 16:23
Medlem
Darude

Hamas kommer utrotas
Gaza kommer vara under militära lagar efter kriget. Kommer vara stenhård kontroll med IDF.

Sen hoppas jag att de erövrar land i Libanon som Golan och har landet som gisslan i utbyte med ett fredsavtal .

Darude va anser vi om arab Leagues "three no" när Israel var redo att släppa Golan. Va anser vi om det?

Jag hoppas Libanon är inte lika korkade. Vill att Israel annekterar halva Libanon om de vägrar evig fred. Det är ju en bra deal...fred och land tillbaka eller hur. Bra jord i Libanon

Citat:
Skulle man låta DNA-testa palestinierna skulle det visa att de har mer judiskt blod än ashkenazijudarna, och närmare besläktade med mizrahi- och sefardjudarna. Jämför en palestinier eller arab med en "mörk" sefardjude, de ser identiska ut.

Att asheknazijudar bara skulle va ett europeiskt tattarsläkte som vissa påstår håller jag inte med om, däremot är det endast trovärdigt om de kallar sig judar kulturellt och religiöst (vilket ashkenazi egentligen är - en kulturell identitet) men börjar de svamla om "rastillhörighet" så är de snarare européer än judar, även om det finns vissa spår av Mellanöstern långt, långt bak i tiden för central- och östeuropeiska judar. De är fortfarande mindre judiska än palestinier - rent rasligt.

Min poäng är, du har delvis rätt.
Citera
2024-03-14, 17:39
Medlem
diseuses avatar
SVT (FN: IDF dödade medvetet journalist):
Citat:
Israeliska militären (IDF) öppnade eld mot ”tydligt identifierbara” journalister när de dödade Reuters videofotograf Issam Abdallah i oktober 2023, enligt FN:s utredare.

IDF hävdar att de besvarade eld från Hizbollah den aktuella dagen. Men FN:s fredsbevarande insats Unifil, som utrett händelsen, konstaterar att inga strider pågick i närheten när Abdallah dödades och sex kollegor skadades.

I rapporten skriver Unifil att skälet till attacken mot journalisterna är ”okänt”. Att skjuta mot civila utgör ett brott mot internationell lag.
Människorättsgruppen Human Rights Watch har tidigare skrivit om det fallet:
• pressmeddelande: Strikes on Journalists in Lebanon Apparently Deliberate
• video: https://youtu.be/Y1n_mq7mMNg
Citera
2024-03-14, 19:38
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
Darude

Hamas kommer utrotas
Gaza kommer vara under militära lagar efter kriget. Kommer vara stenhård kontroll med IDF.

Sen hoppas jag att de erövrar land i Libanon som Golan och har landet som gisslan i utbyte med ett fredsavtal .

Darude va anser vi om arab Leagues "three no" när Israel var redo att släppa Golan. Va anser vi om det?

Jag hoppas Libanon är inte lika korkade. Vill att Israel annekterar halva Libanon om de vägrar evig fred. Det är ju en bra deal...fred och land tillbaka eller hur. Bra jord i Libanon

Ditt självupplevda "Smaugsjälvförhärligande" lyser verkligen igenom i dina inlägg. Världen ska tjäna dig och israelerna, och tydligen har ingen något att säga till om saken. Vill "guds utvalda" David1982 annektera Libanon, Syrien och alla andra länder i världen och hålla folket gisslan får han göra det. Vad är förresten premisserna för "evig fred", är det endast genomförbart om uppoffringar krävs från alla andra länder, men inte från Israel? Är det så man för varaktiga fredssamtal?

Citat:
Hamas om de vill ha slut på lidandet är bara ge upp och släppa gisslan men du vill att Hamas vinner...du är avslöjad .

Du älskar Hamas mer än civila då du kräver att IDF ska sluta och inte Hamas.

Jag personligen skiter om alla i Gaza dör om de inte släpper gisslan (minus barnen som inte förstår). Pallar måste lära sig nu att det svider att jävlas med en supermakt.

Israel kunde ha bombat Rafah nu, men de är civiliserade. Du vill att IDF dödar barn så du kan elda Israel hatet....men du ser att IDF räddar liv och är otacksam över det.

Gääääsp tyvärr för dig kommer inte Israel fällas för krigsbrott.

Visar tydligt att de minskar mänskligt lidande bra va?

Nu ljuger du. Vi har redan avhandlat detta, och givetvis har du fel på varje punkt.

Barnen kan du tänka dig undvara trots allt. Jag som trodde du höll med den israeliske rabbinen Eliyahu Mali, som tvärtom menar att Israel *måste* utrota palestinierna, och särskilt barn och kvinnor. Kvinnor för att de föder barn, och barnen för att de så småningom växer upp. Därför är det inte bara nödvändigt, men mest angeläget, att Israel utrotar palestinierna, menar han.

Mycket likt en galen imam från den Islamiska staten, hävdar rabbinen att judarna befinner sig mitt i ett "religiöst krig" och att Gud därmed ger judarna rätten att begå folkmord:

Citat:
Mali described the war waged by Israel on Gaza as a “religious war”. He said: “The basic law in a religious war, and in this case in Gaza, is that ‘you shall not leave alive anything that breathes’ (Deuteronomy), and if you do not kill them, they will kill you. Today’s saboteurs are the children in the previous military operation whom you kept alive and the women are the ones who produce the saboteurs.

https://www.middleeastmonitor.com/20...ust-be-killed/

Kommentarer?
Senast redigerad av -DaRude- 2024-03-14 kl. 19:40.
Citera
2024-03-14, 22:58
Medlem
"Hamas had shown "slight flexibility" in its position regarding the release of its terrorists jailed in Israeli prison."

Snart Darude är Hamas lidande över.
Raketer kommer tystas
Kampen kommer försvinna
Kommer bli stenkastande vildar som V.B.

Du svarar inte... är inte ett liv som räddas en välsignelse? tacka Israel nu.

Jag förstår vad araber går för. Man måste ha ngt för tvinga de till förhandlingsbordet.

Egypten = Sinai, då Egyptierna var inte lika galna som Syrien och Sinai en sandhög som Israel tog all olja ifrån så är jag nöjd .

Syrien = Golan , men jag tycker Golan är viktigare än en fred. Vill att Israel senare tillfälle tar mark stor som Golan och därifrån gör fred men Golan är i Israels händer.

Så Libanon...ska Israel ta mark 3-5 mil från gränsen och ta allt inom det och sen ska Libanon släppa Jerusalem, måste ha diplomatiska förbindelser, erkänna Israel.

Utbyte så ger Israel tillbaka mark och Libanon och Israel ska hjälpas åt att utplåna Hizbollahs

Du verkar inte gilla fred?

Citat:
Ditt självupplevda "Smaugsjälvförhärligande" lyser verkligen igenom i dina inlägg. Världen ska tjäna dig och israelerna, och tydligen har ingen något att säga till om saken. Vill "guds utvalda" David1982 annektera Libanon, Syrien och alla andra länder i världen och hålla folket gisslan får han göra det. Vad är förresten premisserna för "evig fred", är det endast genomförbart om uppoffringar krävs från alla andra länder, men inte från Israel? Är det så man för varaktiga fredssamtal?

Nu ljuger du. Vi har redan avhandlat detta, och givetvis har du fel på varje punkt.

Barnen kan du tänka dig undvara trots allt. Jag som trodde du höll med den israeliske rabbinen Eliyahu Mali, som tvärtom menar att Israel *måste* utrota palestinierna, och särskilt barn och kvinnor. Kvinnor för att de föder barn, och barnen för att de så småningom växer upp. Därför är det inte bara nödvändigt, men mest angeläget, att Israel utrotar palestinierna, menar han.

Mycket likt en galen imam från den Islamiska staten, hävdar rabbinen att judarna befinner sig mitt i ett "religiöst krig" och att Gud därmed ger judarna rätten att begå folkmord:

https://www.middleeastmonitor.com/20...ust-be-killed/

Kommentarer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in