2023-11-15, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Bra samhlle, 1 skadad - 5 som jobbar - 500 som fotar. Med s mycket bilder borde de f in pengar s de lever ungefr som i Monaco.

"bra samhlle"? Varfr tycker du det?

"1 skada"? Nej det var vrre n s.

"5 som jobbar" Jobbar? vad snackar du om? Folk som frsker gra nytta?

"500 som fotar" LGN IGEN!!
Citera
2023-11-15, 22:08
Medlem
fittplytes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mybrotherolof
Carl Bildt stller frgan:

D den strsta palestinska staden snart bara r en hg obeboeliga ruiner, hur kommer framtiden se ut fr de mer n en miljon mnniskor som nyss kalla det sina egna hem?
Frhoppningsvis r deras framtid i ett arabland dr de r vlkomna. Det r den bsta lsningen fr alla.
Synd bara att inte ens araberna vill veta av dem.
Citera
2023-11-15, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittplyte
Frhoppningsvis r deras framtid i ett arabland dr de r vlkomna. Det r den bsta lsningen fr alla.
Synd bara att inte ens araberna vill veta av dem.

Ja, det kanske r s. Vi fr se - som sagt.
Citera
2023-11-15, 22:13
Medlem
Citat:
"bra samhlle"? Varfr tycker du det?

"1 skada"? Nej det var vrre n s.

"5 som jobbar" Jobbar? vad snackar du om? Folk som frsker gra nytta?

"500 som fotar" LGN IGEN!!

Nej, det tycker jag inte sklart. Finns en hel drs bilder som visar vad jag skrev som vid 6.42. 500 r sklart lite verdrivet men frstod du inte pongen? Det r betydligt fler som str med kameror/telefoner / r i vgen n de stackars f som gr ngot.
Citera
2023-11-15, 22:19
Medlem
covfefe...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PUBG2018
Inget r okomplicerat nr det gller Palestina. Enligt internationell lag, Amnesty International, Internationella domstolen, historiska fakta och liknande, har europeiska judar/sionist-israeler koloniserat Palestina, frdrivit befolkningen frn sina hem och begtt otaliga brott mot mnskligheten. Ssom nmnt, r detta inte mina egna ord utan terspeglar principer inom folkrtten. Eftersom Sverige har undertecknat dessa taganden, r det vrt ansvar som medborgare att respektera och upprtthlla de taganden som faststllts dr, svrare n s r det inte!
Vad r "Internationella Domstolen"? ICC? Israel r inte medlemmar, och mnga utvecklingslnder frsker dra sig ur.

Du ska inte lita alltfr mycket p hur internationella organ uttalar sig om Israel. T ex har ungefr hlften av de resolutioner som antagits av FNs rd fr mnskliga rttigheter varit diverse klagoml p Israel. Om du tittar p hur f ddsfall, fall av tortyr, eller folkfrflyttningar som skett i Israel-Palestina-konflikten jmfrt med andra konflikthrdar och diktaturer frstr du att det bara handlar om ren och skr antisemitism.

Om du sger att Israel frdrivit folk frn sina hem, vad tycker du d om muslimska lnder som frdrivit judar frn sina hem? Den senare kategorin verskrider araber som tvingats lmna Palestina.

Jag r sker p att ingen av de organisationer du nmner pstr att Israel skulle ha koloniserat Palestina. Nr Ottomanska imperiet splittrades hade man vrldens strsta judiska befolkning. Det finns inget kontroversiellt med att de tilldelades ett land motsvarande 1% av det forna imperiets yta. Att judar som blivit frfljda i Europa flyttat dit r inte heller ngot konstigt.
Citera
2023-11-15, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Nej, det tycker jag inte sklart. Finns en hel drs bilder som visar vad jag skrev som vid 6.42. 500 r sklart lite verdrivet men frstod du inte pongen? Det r betydligt fler som str med kameror/telefoner / r i vgen n de stackars f som gr ngot.

Din "pong" r du vill frringa vanliga civilas lidande.
Citera
2023-11-15, 22:37
Medlem
covfefe...s avatar
Citat:
Carl Bildt stller frgan:

D den strsta palestinska staden snart bara r en hg obeboeliga ruiner, hur kommer framtiden se ut fr de mer n en miljon mnniskor som nyss kalla det sina egna hem?
Jo det har jag ocks funderat p. EU och USA fortstter pusha fr en tvstatslsning. Israel har frskt vertala Egypten att ta ver Gaza men har n en gng ftt nej. Den enda palestinska enhet som tminstone till viss del velat erknna Israel r Fatah men de har rekordlgt frtroende hos palestinierna.

ven om Hamas frsvinner r det vlknt att palestinier - liksom de flesta i omkringliggande lnder - r rasister och inte vill ha Israel kvar p grund av att landet till stor del bestr av judar. S konflikten lr ju fortstta, i synnerhet som incidenten i oktober visade palestinierna att det faktiskt r mjligt att sl Israel i solar plexus. Man hoppas att ngon stark ledare kunde trda fram som var kunde ena palestinierna under ngot annat n bara frintandet av Israel. Jag har trffat mnga kompetenta palestinier i diasporan (typ folk med forskarexamen frn Harvard och liknande) men de bor av naturliga skl inte i sitt hemland utan jobbar numera i Europa, USA och Gulfstaterna, s kompetensen finns ju. Men det r svrt att hlla hoppet uppe just nu.
Citera
2023-11-15, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-sid
Tittade p nyheter ikvll, IDF brjade g in i al-Shifa.
Enligt uppgift finns det ngra hundra patienter, lika mnga sjukvrdspersonal samt ngra tusen civila.
Att det skulle finnas ngra Hamas-krigare dementerades av alla.
Det skjuts runt om sjukhuset och patienternas sngar flyttas bort frn fnsterna.

OK, nr media r helt ofrmgna att tnka eller resonera logiskt s fr vi frska hr:
Vem skjuter p vem?
Ja, det r vl IDF som r den ena parten och jag tror ju inte att IDF skjuter p varandra.

Allts, att det skjuts betyder sklart att Hamas r i nrheten och avser att skydda sina installationer i sjukhuset.

Vrfr r media s in i helvete utvecklingsstrda att de inte kan reflektera om ngonting alls??

Jag sg kvllens Aktuellt. Jag tyckte de var ganska sanningsenliga faktiskt. Uppfattade inte att de sa att Hamas inte skulle finnas inne p sjukhuset vid skottlossning. Du verkade sga att Aktuellt skulle menat att IDF skjt in i sjukhuset och det vara bara patienter och personal dr. Det r en missuppfattning att Aktuellt skulle ha menat det. Aktuellt visade en video frn Hamas som frskte f det till att verka s. Det ligger drfr p Hamas och inte Aktuellt. De skulle iofs kunna varit tydligare att sga att videon skulle kunna vara ren propaganda.

Skulle jag vilja klaga verhuvudtaget p Aktuellt s skulle det nog vara att de fortstter att mena att det inte finns ngon tillfrlitlig oberoende rapportering i norra Gaza utan endast uppgifter frn Hamas och Israel. Det jag vnder mig emot hr r att de frsker likstlla Israel med Hamas - att de skulle vara precis lika otillfrlitliga med sina uppgifter! Det tror inte jag.
Citera
2023-11-15, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av covfefe...
Jo det har jag ocks funderat p. EU och USA fortstter pusha fr en tvstatslsning. Israel har frskt vertala Egypten att ta ver Gaza men har n en gng ftt nej. Den enda palestinska enhet som tminstone till viss del velat erknna Israel r Fatah men de har rekordlgt frtroende hos palestinierna.

ven om Hamas frsvinner r det vlknt att palestinier - liksom de flesta i omkringliggande lnder - r rasister och inte vill ha Israel kvar p grund av att landet till stor del bestr av judar. S konflikten lr ju fortstta, i synnerhet som incidenten i oktober visade palestinierna att det faktiskt r mjligt att sl Israel i solar plexus. Man hoppas att ngon stark ledare kunde trda fram som var kunde ena palestinierna under ngot annat n bara frintandet av Israel. Jag har trffat mnga kompetenta palestinier i diasporan (typ folk med forskarexamen frn Harvard och liknande) men de bor av naturliga skl inte i sitt hemland utan jobbar numera i Europa, USA och Gulfstaterna, s kompetensen finns ju. Men det r svrt att hlla hoppet uppe just nu.

Jepp, Palestina behver en Nelson Mendela!
Citera
2023-11-15, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letusjapp
Den enkla frgan du kan stlla dig sjlv r detta:

Hade Israel krt med samma taktik om Hamas befunnit sig i tunnlar under Tel Aviv? Nej precis.
Bara 10 000 dda kroppar hittade ja. Spnnande att se hur mnga som ligger under ruinerna.

Ja precis. Sg t folk att ta sig till Sdra Gaza ---> Bomba sdra Gaza

https://www.reuters.com/world/middle...re-2023-10-25/

Hade Hamas anvnt samma taktik om kibuttzerna bebodes av Palestinier?
Citera
2023-11-15, 23:14
Medlem
Citat:
Jepp, Palestina behver en Nelson Mendela!

Om nu alla smarta palestinier flytt Gaza/Vstbanken..varfr har ingen av dessa smarta engagerat sig och kommit med vettiga, realistiska fredsinitiativ under 75 r? Fr att de flesta vill inte ha en tvstatstlsning..varken de smarta eller obildade palestinier.
Citera
2023-11-15, 23:28
Medlem
Fun fact, Israel har vrldens mest utbildade befolkning, Palestina vrldens nst mest utbildade befolkning.

Hamas attack r nog det vidrigaste jag sett. Shoni Louks nstan nakna kropp p flaket med brutet bcken och krossad skalle tfljt av mnniskor som skanderar allah akbar frndrade min syn p palestinier. I deras vrld finns inga festivaler, unga fr inte bli kra, fredsmnniskor i kibbutzer existerar inte, vad r det fr kostigt samhlle egentligen?..Insg att det bor kanske 500 000 i Sverige som skulle kunna utgra ett vldsamt hot och att muslimer stod p Hitlers sida har mnga rkat glmma och i deras vrld r vi haram. S sjukt.

Hur fan tnkte man nr man gr terror p det mest defensiva aggressiva landet i vrlden? Kunde man inte varnat sin befolkning? S jvla intelligensbefriat s det saknar motstycke.

Sknker en tanke p alla oskyldiga offer p bda sidor dr krigshetsare bestmmer deras tragiska de.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in