2023-11-21, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
Ja du fr tom bomba skiten av den om det finns terrorister i den. Skola, sjukhus, heliga byggnader och historiska ska man undvika , d fresade MEN s fort fienden finns dr och beskjuter s gller inte de lagarna om fredade byggnader.

Nu har man hittat tunneln under sjukhuset som gr Gaza borna vldigt nervsa fr nu visar det att ven lkarna utan grnser och FN organ har ljugit rven av sig

Vi alla vet att lkare utan grnser har alltid som sossana haft en terror romantik , men det r slut nu

Lng trd och jag kan ha missat tidigare inlgg. Men intressant vad du skriver att de nu har hittat tunnlarna under sjukhuset. Ska bli intressant f mer om detta via medier. ven lite mrkligt att dessa tunnlar inte hittats tidigare. Jag menar tunnlar byggs inte hur enkelt som helst och inte av sjlva Hamas, utan det mste vara massor av civila som varit med. Dvs mnga av de som nu anser sig oskyldiga civila mste ju hllit tyst och drmed skyddat Hamas. Med pfljs att Israel fortsatt bomba och skjuta p och omkring skjuhuset. Kanske hade detta kunnat undvikas/minimerats om fler tagit avstnd frn Hamas. Men gissar att hatet mot Israel r s ingrott och djupt i sjlen hos Palestinierna att tanken inte ens funnits dr.
Citera
2023-11-21, 11:33
Medlem
Israel har haft underrttelse om det lnge
De har infiltratrer, signal spaning...

Men gr aldrig ut med det frrn nr det mste som nu...nr omvrlden och Palestina krigarna p flashback frsker pst Israel gr folkmord s r det perfekta lget nu fr Israel att visa dessa tunnlar

Klart civila och lkare vetat om detta
S nu kommer de f svara infr det inte minst lkare utan grnser som ska vara neutrala

Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
Lng trd och jag kan ha missat tidigare inlgg. Men intressant vad du skriver att de nu har hittat tunnlarna under sjukhuset. Ska bli intressant f mer om detta via medier. ven lite mrkligt att dessa tunnlar inte hittats tidigare. Jag menar tunnlar byggs inte hur enkelt som helst och inte av sjlva Hamas, utan det mste vara massor av civila som varit med. Dvs mnga av de som nu anser sig oskyldiga civila mste ju hllit tyst och drmed skyddat Hamas. Med pfljs att Israel fortsatt bomba och skjuta p och omkring skjuhuset. Kanske hade detta kunnat undvikas/minimerats om fler tagit avstnd frn Hamas. Men gissar att hatet mot Israel r s ingrott och djupt i sjlen hos Palestinierna att tanken inte ens funnits dr.
Citera
2023-11-21, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
[...] Jag tycker det r konstigt att du aldrig tar upp Hamas krigsbrott. Israel m ha begtt krigsbrott i detta krig och det fr utredas. Men vi har bevisat att Hamas har begtt brott.

Jag diskuterade Hamas s sent som igr kvll, d med Mindbusiness. Dels detta frhr

https://youtu.be/ufCJtScBmcY?si=dadrGQ_qH3mvXo6p

dels denna rapport

https://www.amnesty.org/en/wp-conten...015ENGLISH.pdf

Utan att upprepa vad jag skrev d s anser jag och har ansett hela tiden att Hamas militra del r avskyvrd, att deras attack p civila, oskyldiga grym och ofrsvarlig. Inget vore bttre n om man kunde gra slut p dessa terrorister.
Citera
2023-11-21, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Nu r inte "lkare utan grnser" inte experter p krigsbrott, folkrtt och annan viktig juridik. De har rtt att frsiktighetsprincipen och proportionalitetsprincipen gller. Men hela sjukhuset behver inte ha tagits ver som en bas fr att delar av (fd) sjukhuset kan attackeras. Sen finns alltid principen om sjlvfrsvar. Israel kan till ex besvara beskjutning frn sjukhuset.

Israel har varnat lngt i frvg.

Jag tycker det r konstigt att du aldrig tar upp Hamas krigsbrott. Israel m ha begtt krigsbrott i detta krig och det fr utredas. Men vi har bevisat att Hamas har begtt brott.

Kontot beskrev det hamaz gjorde mot civila israeler som "fel och dumt"....
Sger en hel del om varfr kontot agerar som det gr.
Citera
2023-11-21, 15:56
Avstngd
Man nskar att de som firade Hamas terroristattack hr i Sverige p gator och torg hade kt till Gaza och firat istllet s de hade kunnat f smaka p IDFs flygbomber frsta hand!
Citera
2023-11-21, 17:02
Medlem
Det verkar som bda parter r verens om en tillfllig paus

"Enligt det avtalet ska Hamas slppa omkring 50 gisslantagna kvinnor och barn, medan Israel ska slppa omkring 150 fngslade palestinier.

De ska ocks ha kommit verens om en stridspaus p mellan fyra och fem dagar." (NBC genom AB)

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-om-kriget-v46
Citera
2023-11-21, 17:57
Medlem
Barak Ravid, @BarakRavid p X har alla detaljer om vapenvilan.
Citera
2023-11-21, 18:19
Medlem
Enligt det avtalet ska Hamas slppa omkring 50 gisslantagna kvinnor och barn, medan Israel ska slppa omkring 150 fngslade palestinier.

Som ni kan se Hamas kramare s blir det inte ngra 6000 terrorister

Men efter 5 dagars pausen, s kommer Israels krigsmaskin att fortg....

Hamas... ni r s dda...kom ihg det.
Citera
2023-11-21, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mybrotherolof
"Fr man bomba eller attackera ett sjukhus i ett krig?
Nej. Enligt humanitr rtt skyddas civila och civila byggnader i alla vpnade konflikter. Detta skydd r extra starkt fr civila sjukhus som inte fr bombas eller attackeras.

Ett sjukhus kan frlora sin skyddsstatus om det istllet fr medicinsk verksamhet anvnds fr militra aktiviteter, exempelvis om hela sjukhuset fungerar som bas fr en vpnad grupp. Om detta sker kan sjukhuset attackeras, men sjukhuspersonalen mste varnas i god tid att en attack planeras fr att de ska ha mjlighet att evakuera byggnaden."

klla https://lakareutangranser.se/vad-vi-...raden/folkratt

r du njd nu d?

Ja, men ven om exempelvis en mindre del av ett sjukhus fungerar som bas fr militra aktiviteter fr det attackeras. Det finns inget krav p att sjukhuset "I HUVUDSAK" mste anvndas fr militra ndaml fr att det ska frlora sitt skydd som civilt objekt.

Israel har gng efter annan uppmanat civila att avlgsna sig frn Al-Shifa sjukhuset och andra sjukhus som Hamas anvnder fr militra ndaml infr frestende attacker.
Citera
2023-11-21, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
Enligt det avtalet ska Hamas slppa omkring 50 gisslantagna kvinnor och barn, medan Israel ska slppa omkring 150 fngslade palestinier.

Som ni kan se Hamas kramare s blir det inte ngra 6000 terrorister

Men efter 5 dagars pausen, s kommer Israels krigsmaskin att fortg....

Hamas... ni r s dda...kom ihg det.

Synd att Israel inte slppte de 6 000 fngslade terroristerna lsa i Gaza. Det hade gjort dem gott att f tillbringa sina sista dagar i livet dr.
Citera
2023-11-21, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GIFlintharta
Ja, men ven om exempelvis en mindre del av ett sjukhus fungerar som bas fr militra aktiviteter fr det attackeras. Det finns inget krav p att sjukhuset "I HUVUDSAK" mste anvndas fr militra ndaml fr att det ska frlora sitt skydd som civilt objekt.

Israel har gng efter annan uppmanat civila att avlgsna sig frn Al-Shifa sjukhuset och andra sjukhus som Hamas anvnder fr militra ndaml infr frestende attacker.

Okej, "i huvudsak", var fel ordval av mig. Hr berttar Ehud Barak om Al-Shifa:

https://www.youtube.com/watch?v=cVG7...=MiddleEastEye
Citera
2023-11-21, 19:11
Medlem
Den detaljen glmde man ju...

Citat:
Ursprungligen postat av GIFlintharta
Synd att Israel inte slppte de 6 000 fngslade terroristerna lsa i Gaza. Det hade gjort dem gott att f tillbringa sina sista dagar i livet dr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in