2023-10-13, 03:06
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunnyman2
Såklart är det en frihetskamp baserad på hat mot Israeler, och jag påstod aldrig att Hamas vill ha fred, de vill som du skriver tillintetgöra Israel.

Israel vill driva bort alla i Gaza (med hjälp av terror), man vill helt enkelt ha hela Israel för sig själv, men för att kunna uppnå det målet så behöver man ha ”en stor del av världen på sin sida” när man bombar Gaza till flykt, något som inte var möjligt innan, nu har man ett ypperligt tillfälle

Det var därför de fixade infrastrukturen efter 1967 och lät araberna jobba i Israel...

Du har ingen aning om vad du pratar om, för hade Israel velat det här, hade det inte funnits en arab i Gaza idag.
Citera
2023-10-13, 03:10
Citat:
Ursprungligen postat av Wasabi007
Vi pratar väl fortfarande om FN skolan? Eller byter du ämne för det blir jobbigt?

Palestinska barn får lära sig att mörda och hata judar i FN-skolorna och i sina barnprogram. Det är indoktrinering på en sjuklig nivå. Och det sker i FN skolor. Självklart är Ryssen, Iran, Kina, Turkiet m.m. delaktiga i detta.

Det är förberedelse för globalt krig emot Sionism och mot västvärlden.

https://www.youtube.com/watch?v=0ORAM-usqhQ&t=1s

https://www.bild.de/politik/ausland/...3256.bild.html
Citera
2023-10-13, 03:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wasabi007
Men se där, äntligen lite sanning och ärlighet från dig; du skiter i att Palestinska barn dör. Skulle barnen tvingat sina föräldrar att fly? Skulle de begett sig iväg själva? Vilken röst har dessa barn? Till skillnad från dig så skiter jag inte i vad Hamas har gjort. Det var hemskt och jag bryr mig precis lika mycket om offren på båda sidor. Och när i hela friden sa jag att Israel gjorde det avsiktligt? Du vrider och vänder på allt du kan men sanningen kom fram till sist.

Nej, jag vet inte att Hamas inte använde den men du vet heller inte att de gjorde det. Du föredrar däremot att tro det så att du kan fortsätta glädja dig åt palestinier som dör. Nu var det faktiskt inte bara palestinier som dog. Synd va? Förstår du inte själv att du gör exakt samma sak som Hamas i sina resonemang? Du är minst lika äcklig i sinnet även om du inte begått några våldsbrott. Men det vet jag inte heller att du inte har. Jag föredrar att tro motsatsen

Skyll på föräldrarna om du inte vågar skylla på hamas då? Valet är fritt.
Varför tror du jag skiter i vad hamas gjort?

Jag glädjer mig åt att hamas folk dör och att de inte kan gömma sig någonstans som de brukar.
Citera
2023-10-13, 03:23
Medlem
Någon undrade tidigare över vilka typer av vapen som Hamas använt i attacken.

Jag har själv inte sett alla dessa vapen på videos som postas, och listan är kompilerad av någon annan. Men jag har läst på flera ställen att man är förvånad över mängden amerikanska vapen som gruppen använde i sin attack mot israel. Märk väl att detta kan vara en del i någon form av informationsoperation:

Swedish-made “Carl Gustav” recoilless rifle/grenade launcher, US-made M4 assault rifle, US-made “Javelin” ATGM, Swedish-made AT4 ATGM, German-made RGW90 HH recoilless rifle/grenade launcher, UK-Swedish NLAW ATGM, US-made M72 LAW grenade launcher, Polish-made LM-60 60 mm mortar, US-made M224 60 mm mortar, US-made Mk 19 automatic grenade launcher with M430A1 40 mm munitions, US-made M203 under-barrel grenade launcher with M433 40 mm munitions, Taiwanese-made 60 mm mortar shells
Citera
2023-10-13, 03:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Skyll på föräldrarna om du inte vågar skylla på hamas då? Valet är fritt.
Varför tror du jag skiter i vad hamas gjort?

Jag glädjer mig åt att hamas folk dör och att de inte kan gömma sig någonstans som de brukar.

Du står på Israels sida. Och du skiter i vad de gör mot civila. Jag står på Palestinas OCH Israels sida. Jag skiter inte i vad Hamas gör mot civila bara för jag stöttar palestina. Har logiken slocknat?

Ok, vi skyller på föräldrarna då, varför skulle jag inte våga? Ska man straffa de dumma föräldrarna genom att döda deras barn då? Blir det okej med barnmord då? Ja, du glädjer dig åt Hamas folk som dör men du är också en arabhatare och du sa själv att du skiter i om palestinier dör.

Och faktum kvarstår att du inte kan försvara varför Israel gett sig på en FN-skola. Det kan även ha skett av misstag, det spelar ingen roll, det viktiga för dig är att Israel måste vara the good guys för Hamas är muslimer. Och därför kommer denna konflikten aldrig att dö ut. På grund av sådana som dig.
Citera
2023-10-13, 03:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fotonreflex

Jag har själv inte sett alla dessa vapen på videos som postas, och listan är kompilerad av någon annan. Men jag har läst på flera ställen att man är förvånad över mängden amerikanska vapen som gruppen använde i sin attack mot israel. Märk väl att detta kan vara en del i någon form av informationsoperation:

Swedish-made “Carl Gustav” recoilless rifle/grenade launcher, US-made M4 assault rifle, US-made “Javelin” ATGM, Swedish-made AT4 ATGM, German-made RGW90 HH recoilless rifle/grenade launcher, UK-Swedish NLAW ATGM, US-made M72 LAW grenade launcher, Polish-made LM-60 60 mm mortar, US-made M224 60 mm mortar, US-made Mk 19 automatic grenade launcher with M430A1 40 mm munitions, US-made M203 under-barrel grenade launcher with M433 40 mm munitions, Taiwanese-made 60 mm mortar shells
Märk väl att detta kan vara en del i någon form av informationsoperation
Nähä
Flera som har skrivit så men andra som har konstaterat att det bl.a rör sig om äldre typiska sovjetvapen (tänker inte leta upp vilken sort).
Citera
2023-10-13, 03:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicknamelost
Märk väl att detta kan vara en del i någon form av informationsoperation
Nähä
Flera som har skrivit så men andra som har konstaterat att det bl.a rör sig om äldre typiska sovjetvapen (tänker inte leta upp vilken sort).

Ehrm. Inte ett enda av vapnen som räknades upp är sovjetvapen, det är ju just det som gör det hela anmärkningsvärt.

Och sovjetvapen betyder inte att de kommer från forna sovjetunionen, utan att de har en design som påminner om äldre sovjetiska vapen. AK47 är producerad över hela världen, både i Israel och EU, den uppfanns däremot i Sovjetunionen.

Hamas har alltid använt vapen av sovjetisk design, alltså sedan gruppen startades.
Denna gång rörde de sig med mängder av amerikanska vapen / västerländska vapen, som du kan se på videos. Jag själv har dock inte sett alla de typer som räknas upp.

På någon video såg jag ett AT4 (svensktillverkad), och jag har även sett flera M4/AR och M240 i alla videos. Inte Jawelin eller NLAW. Och 60mm granatkastarna vet jag inte ens hur de ser ut.
Senast redigerad av fotonreflex 2023-10-13 kl. 03:39.
Citera
2023-10-13, 03:46
Medlem
Citat:

Vore väl inte ett dugg märkligt om Hamas sitter på en hel drös svenska vapen så länge som vi haft de Hamaskramande rödingarna i regeringsställning. Det var väl en del av biståndet.
Citera
2023-10-13, 03:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slutforvaring
Vore väl inte ett dugg märkligt om Hamas sitter på en hel drös svenska vapen så länge som vi haft de Hamaskramande rödingarna i regeringsställning. Det var väl en del av biståndet.

Ja det låter väldigt rimligt. Sverige skickar säkert vapen till militanta grupper officiellt.

Svenska pengar har använts i mängder för att finansiera olika militanta / terrorgrupper i bland annat Syrien och Palestina, men svenska staten skickar inte vapen direkt till grupperna.
Citera
2023-10-13, 03:55
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ehrm. Inte ett enda av vapnen som räknades upp är sovjetvapen, det är ju just det som gör det hela anmärkningsvärt.

Och sovjetvapen betyder inte att de kommer från forna sovjetunionen, utan att de har en design som påminner om äldre sovjetiska vapen. AK47 är producerad över hela världen, både i Israel och EU, den uppfanns däremot i Sovjetunionen.

Hamas har alltid använt vapen av sovjetisk design, alltså sedan gruppen startades.
Denna gång rörde de sig med mängder av amerikanska vapen / västerländska vapen, som du kan se på videos. Jag själv har dock inte sett alla de typer som räknas upp.

På någon video såg jag ett AT4 (svensktillverkad), och jag har även sett flera M4/AR och M240 i alla videos. Inte Jawelin eller NLAW. Och 60mm granatkastarna vet jag inte ens hur de ser ut.

Talibanerna kom ju över en hel drös med västerländska vapen som den reguljära Afghanska armen utrustats med. Känns inte så långsökt att tro att några av dessa vapen kan dyka upp hos Hamas. Där finns förmodligen de flesta vapen du räknat upp.
Citera
2023-10-13, 04:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jarrelka
Riktar det sig mot Hamas när man stänger av El och vatten i hela Palestina också? Idf är ute efter att utrota Palestina just nu.

Det finns väl inga rapporter om att Israel slutat leverera el och vatten till Västbanken och östra Jerusalem eller eller att IDF just nu är ute efter att utrota palestinier i allmänhet? I alla fall har IDF publikt sagt att det är Hamas som de har fått i uppdrag att utrota såväl militärt som politiskt.

Vilka källor har du för att IDF just nu även är ute efter att utrota al-Fatah på Västbanken och i östra Jerusalem? Det vore ju helt sensationellt.
Citera
2023-10-13, 04:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Talibanerna kom ju över en hel drös med västerländska vapen som den reguljära Afghanska armen utrustats med. Känns inte så långsökt att tro att några av dessa vapen kan dyka upp hos Hamas. Där finns förmodligen de flesta vapen du räknat upp.

Jag tror också att det är den mest sannolika förklaringen till Hamas nya vapen.
Det har hävdats här och där att det även finns smuggling från Ukraina till Gaza.

M4 och AT4 samt M240 finns ju garanterat i mängder i Afghanistan.

Jag står dock i tvivel att USA lämnat efter sig NLAW eller Javelin i Afghanistan eftersom det inte fanns någon kvalificerad fiende att slåss mot där som kräver den typen av vapen. Dessa två vapentyper är till för att slå mot bepansrade fordon med olika former av reaktivt eller aktivt pansar, och Talibanerna hade knappast något av den typen. Allt annat av infanterivapen hade de säkert lämnat i mängder, tillsammans med riktmedel för nattstrid, uniformer, skyddsvästar, hjälmar osv. Dessa två vapen används dock flitigt i Ukraina och kunde komma sig väl till bruks i strid mot Israeliskt pansar som skall vara något av världens bästa.

Det är förvånande att Hamas lyckats slå ut så många Merkava i denna attack. 7st läste jag någonstans. Finns dock bara videos på 2-3 st vad jag sett. Tippar det finns ca 2000st i Israels arme så det lär ju inte lida någon brist.
Senast redigerad av fotonreflex 2023-10-13 kl. 04:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in