Citat:
Ursprungligen postat av
DrSvenne
...
Israel använde vit fosfor mot militära mål, även i civila områden, vid invasionen av Libanon 2006.
Israel använde det även mot Gaza 2009, samma Gaza som idag. Man besköt då bl.a. FN-kontoret i Gaza city. Först förnekade IDF att man alls använt vit fosfor. Sedan fick man medge att man använt det, men bara i obebyggt område och bara som rök. Till slut fick man medge att man beskjutit också Gaza city och FN-kontoret med vit fosfor, men att det varit mot IDFs gällande riktlinjer. Två brigadchefer fick formella reprimander för det.
Det är alltså inte så att man i HRW eller andra NGOs eller FN är obekant med hur det ser ut när IDF skjuter med vit fosfor, de har sett det förut eftersom IDF gjort det förut, de har till och med sett det just i Gaza förut.
Nyttan av att beskjuta byggnader i Gaza city med vit fosfor i syfte att lägga rök för att skymma sikten för Hamas krypskyttar flera dagar innan någon marktrupp är på plats faller på sin egen orimlighet. Skjuter man med vit fosfor i detta läge så gör man det för att starta bränder. Du vet att även byggnader som är byggda av annat än trä kan brinna? Du vet, inredning, stommar innerväggar m.m.
Nu vet jag inte om IDF skjuter med vit fosfor mot Gaza men jag vet att de gjort det flera gånger förut och på de få bilder jag sett ser det onekligen ut som vit fosfor-am.