2024-06-07, 20:34
Medlem
Förstår inte hur man vågar låta honom komma ut om några år igen. Han kommer göra nya vansinnesdåd för det är något fel i huvudet på en person som lyckas knivhugga en annan människa med över 140 knivhugg.
Citera
2024-06-07, 20:57
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Tror snarare han blir grovt misshandlad o sen när han muckar tagen av dagar.

Dock, en fråga, om han var såpass gammal som 16, kunde inte domstolen dömt till ungdomsvård 2 år och sen livstid? Eller det funkar inte så?

Nej det funkar inte så, utan påföljden bestäms i samband med domen och ändras inte därefter. Som jag svarade tidigare så får minderåriga endast dömas till fängelse om det finns ”synnerliga skäl”. Oftast handlar detta om att personen är nära sin 18-årsdag.
I såna fall blir det ett kortare fängelsestraff än för en myndig person.
Killen som sköt polisen Andreas Danman var drygt 17,5 år och fick 8 års fängelse.

Man ska dock komma ihåg att sluten ungdomsvård har ingen villkorlig frigivning så 4 år där motsvarar 6 års fängelse.
Citera
2024-06-07, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Nej det funkar inte så, utan påföljden bestäms i samband med domen och ändras inte därefter. Som jag svarade tidigare så får minderåriga endast dömas till fängelse om det finns ”synnerliga skäl”. Oftast handlar detta om att personen är nära sin 18-årsdag.
Killen som sköt polisen Andreas Danman var drygt 17,5 år och fick 8 års fängelse.

Man ska dock komma ihåg att sluten ungdomsvård har ingen villkorlig frigivning så 4 år där motsvarar 6 års fängelse.

Ja lagen är verkligen knepig och skriven för ett samhälle där bovarna ska vara som i Pippi Långstrump.

Det kommer bara fortsätta om det inte skrivs om radikalt. Det var bara en tidsfråga innan gängen skulle rekrytera unga för grövre brott. Det hade jag själv gjort om jag var lagd åt det hållet.

Sluten ungdomsvård är inte så sluten har vi lärt oss. Men jag är ganska säker att Fabian och Danmans mördare kommer att ha skottpengar på sig. Jag skulle bli mycket förvånad om det inte smäller där...
Citera
2024-06-07, 23:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fdpktant
Förstår inte hur man vågar låta honom komma ut om några år igen. Han kommer göra nya vansinnesdåd för det är något fel i huvudet på en person som lyckas knivhugga en annan människa med över 140 knivhugg.
Precis min tanke när jag läste denna artikel / såg det handskrivna brevet :
https://www.krimfup.se/articles/16-a...rik-i-alingsas

Hans handskrivna brev innan mordet tyder ju på att denna individ kommer aldrig att ändras.
Han får inte släppas ut i samhället med tanke på det brev han har skrivit!
Citera
2024-06-08, 04:18
Medlem
Har någon fup på detta ärendet ?
Citera
2024-06-08, 09:09
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fdpktant

140 knivhugg, jag saknar ord
Citera
2024-06-08, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Billthekid1
Har någon fup på detta ärendet ?

(FB) 15-årige Henrik försvunnen i Alingsås (2023-10-02) – hittad avliden (2023-10-08) misstänkt mord.

.
Citera
2024-06-08, 19:46
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Nog måste föräldrarna till Henrik ta ut sin hämnd när pojkynglingen blir frisläppt. Men de kan ju börja med föräldrarna och advokaten.

Blir besviken om inte förövaren är död inom 5 år.

Henriks mamma är död, och pappan kommer inte att ta utföra någon form av hämndaktion. Ingen kommer att hämnas Henriks bortgång när GM avtjänat sitt straff.

På SiS kommer han säkerligen få stryk men av helt andra anledningar, där dominerar blattar och svenska ungdomar är deras springpojkar, hämta det, gör det, fixa detta osv.
Citera
2024-06-08, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow

Ingen villkorlig frigivning men "öppnare vårdformer" efter 1-1,5 år sluten ungdomsvård...
Citera
2024-06-09, 04:12
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palta123
Ingen villkorlig frigivning men "öppnare vårdformer" efter 1-1,5 år sluten ungdomsvård...

Beroende på skötsamhet, eller hur?
Citera
2024-06-13, 11:41
Medlem
Finns ett avsnitt på P3 Krim på Spotify "15-årige Henrik mördades".
Citera
2024-06-17, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnDumSosse
Jo absolut, men det var ju inte det jag kommenterade på. Inlägget jag citerade talade om livstid.

Däremot tror jag absolut inte att en människa som mördar någon med 140 knivhugg är lämplig att släppas ut i samhället efter 12 år. Möjligtvis med obligatorisk vårdkontakt efter fängelse vistelsen.
Jag är för att man skyddar samhället mot farliga människor snarare att man prioriterar välmåendet hos en brutal mördare som dessutom inte var psykiskt sjuk vid mordtillfället.
Tycker överhuvudtaget att en sådan person kommer ut mer, enklast och billigast att införa döttstraff för sådana typer, släppa ut dem blir bara till följd att någon annan oskyldig eller flera får sätta livet till innan de får fast honom igen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in