Flashback bygger pepparkakshus!
2023-10-10, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nochance
Henkes bästa vän ger lite information om sista kontakten.

https://www.tiktok.com/@alexfknlopez...25607857179937
Så otroligt fint och sorgligt samtidigt! Vilken fin vän Henrik hade i denna fantastiska tjej. Känns skönt på något sätt mitt i allt det tragiska!
Citera
2023-10-10, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist
De bråkade öppet på sociala medier, bl.a. på appen TikTok.

Jo det har jag sett! Men låter lite konstigt att mamman skulle reagera så starkt genom att ringa och hota en 15åring för det som skrivits öppet på tiktok....
Vet inte vem mamman är eller hur hon är som person, men det låter inte som en normal människa att hota en 15åring iallafall
Citera
2023-10-10, 16:18
Medlem
Citat:
Återigen hade BO något val? De hade säkerligen sökt upp honom vid annat tillfälle.

BO uttrycker oro till två stycken vänner.
Han kanske innerst inne önskar att de gör honom sällskap. Vi vet inte, och kommer aldrig få svar på den frågan.

Frågan är om BO har någon vän som hade vågat ställa upp och följa med? Jag tror inte det.

Alingsås är liten stad och de flesta ungdomar i den ålder känner till varandra. I den åldern vet ungdomarna rätt mycket om varandra, och särskilt om någon är labil och anses vara farlig går rykten fort.

Om du har något som helst intresse att föra den här diskussionen om 'Labile-Fabbe', vidare så kan du börja med att parkera dessa fria fantasier där. För även om bilden av honom ser ut så för dig. Så verkar den inte alls nödvändigtvis delas av personer som känner//umgås i samma krets som honom.

"A" och "L" har båda tydlig kännedom om vem han är, och hur han setts (innan denna händelse) som person. Du vet detta eftersom dem sagt själva att "H" uttryckt oro att han kanske riskerar att bli "rånad"

"F" hänvisas till som en "kompis" hela tiden när dem pratar om/kring honom både i skriven text, och på klippen som postats.

Ja, "A" och "L" vet självklart vad/vem/var eftersom "H" berättade om mötet, "H" var lillebrodern i deras vänskapstriangel, det märks på språket man använder när dem pratar om honom.

---------

Det finns ett väldigt enkelt scenario där all känd information passar in. "F" säljer, "H" skall köpa, han känner "F" sen tidigare (kanske varit med när någon annan handlat)

Om "F" säljer, så du blir inte speciellt långvarig som becknare, ifall att du får rykte om dig att du rånar din kundkrets. Kranar vill heller inte ha samröre i regel med sådana personer, eftersom dem drar onödig uppmärksamhet till sig.

Om det är bilden av "F" som "A" och "L" haft, så förklarar det också varför ingen av dem följde med trots att "H" uttryckte oro till dem om mötet.

-------------

Bara för att understryka detta handlar enbart om "H" , "A" och "L" och hur deras möjliga syn//resonemang kan ha sett ut i händelseförloppet som leder fram till mötet.

"F" möjliga egentliga intentioner med mötet går det egentligen inte att uttala sig om alls eftersom det inte finns någon information att gå på från den sidan.
Senast redigerad av dip 2023-10-10 kl. 16:34.
Citera
2023-10-10, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skyddavarabarn
Du verkar inte veta vad som hänt då heller alltså!
Vore intressant om nån visste vad som egentligen hänt mellan BO och hans ex, varför det slutar med att mamman ringer och hotar en 15åring! Låter ju som det varit något allvarligt som hänt för det är ju inte helt normalt som vuxen människa att hota ett barn!
Vi får se om någon annan här har någon info om detta!

Sen det här med att inget är raderat på hennes tiktok... Jag själv hade nog blivit mer fundersam om det hade helt plötsligt raderats...
Ja nej jag dök in i det här pga att man blir berörd när det är så unga människor och jag vet inte något alls mer än den information människor släppt.

Yes. Det är min poäng. Exet har allt kvar och det tycker jag tyder på att hon inte är inblandad och inte vill förstöra något som kanske är bevis eller för en 15- åring minnen. Han är ju trots allt borta för alltid. Min mening är att det är socialt jobbigt ändå. För människor är inte trevliga när saker händer och de vill gärna ha syndabockar utan att de ens har några faktiska uppgifter. Rykten blir sanningar. I det menar jag att man ser en viss oskuld i det här även om det var ett turbulent förhållande (som så ofta är i tonåren).

Jämför med pojken jag hittade som är bekant med Stephanie tror jag det var, som plockat bort alt. blockerat mig. Det är antagligen någon som inte alls är kopplad till vad som hänt Henrik men som inte vill utsättas socialt utöver det med att mord och mördare är väldigt skrämmande och śärskilt för unga människor.

Jag är nog lite försiktig innan jag tolkar det som sant att Stephanies mamma skulle ha hotat Henrik. När man är ung kan olika konflikter också pågå samtidigt utan att de är kopplat till varandra.
Citera
2023-10-10, 16:26
Medlem
LillaDolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astrido
https://instagram.com/malinlundell?i...c4MTIwNjQ2YQ==

Ojoj visst har hon rensat upp på sin instagram.... Undra varför 🤔🤔
Citera
2023-10-10, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skyddavarabarn
Jo det har jag sett! Men låter lite konstigt att mamman skulle reagera så starkt genom att ringa och hota en 15åring för det som skrivits öppet på tiktok....
Vet inte vem mamman är eller hur hon är som person, men det låter inte som en normal människa att hota en 15åring iallafall

Beror helt och hållet på hur länge relationen mellan båda parter varat, samt hur den sett ut före/efter uppbrottet. Det finns heller inga som helst uppgifter om vad exakt som skulle ha sagts.

Finns just nu alldeles för lite information, och egentligen ingenting av substans som tyder på att det skulle finnas en koppling till det som har hänt.
Citera
2023-10-10, 16:33
Medlem
Citat:
I klippet som finns på TikTok, nämner BO:s nära vän en intressant detalj. BO nämner till sin vän och hennes pojkvän att han stämt träff med en eller flera personer.

BO är uttrycker oro i samtalet med sina vänner. Han har en olustig magkänsla, och är orolig för att han ska utsättas för ett rånförsök vid det mötet.

BO var alltså medveten om att personen eller personerna han ska träffa är labila och kapabla till mycket, där våld inte främmande.

Det har även tidigare i tråden framkommit att den häktade Fabbe tidigare begått ett grovt våldsbrott, och knivat en person med tjuringen. Ett typiskt beteende för tattare.

Fabbelitos mamma är dömd för misshandel. Suggan är rena street fightern enligt domen. Fullständigt labil så watch out boys.

Plastpappan är enligt ett inlägg i tråden rena Bruce Lee, och väldigt aktiv inom en klubb som bedriver kampsport

Är Fabbe och hans familj resande? Känner inte till efternamnet nämligen därför jag undrar...
Citera
2023-10-10, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Om du har något som helst intresse att föra den här diskussionen om 'Labile-Fabbe', vidare så kan du börja med att parkera dessa fria fantasier där. För även om bilden av honom ser ut så för dig. Så verkar den inte alls nödvändigtvis delas av personer som känner//umgås i samma krets som honom.

"A" och "L" har båda tydlig kännedom om vem han är, och hur han setts (innan denna händelse) som person. Du vet detta eftersom dem sagt själva att "H" uttryckt oro att han kanske riskerar att bli "rånad"

"F" hänvisas till som en "kompis" hela tiden när dem pratar om/kring honom både i skriven text, och på klippen som postats.

Ja, "A" och "L" vet självklart vad/vem/var eftersom "H" berättade om mötet, "H" var lillebrodern i deras vänskapstriangel, det märks på språket man använder när dem pratar om honom.

---------

Det finns ett väldigt enkelt scenario där all känd information passar in. "F" säljer, "H" skall köpa, han känner "H" sen tidigare (kanske varit med när någon annan handlat)

Om "F" säljer, så du blir inte speciellt långvarig som becknare, ifall att du får rykte om dig att du rånar din kundkrets. Kranar vill heller inte ha samröre i regel med sådana personer, eftersom dem drar onödig uppmärksamhet till sig.

Om det är bilden av "F" som "A" och "L" haft, så förklarar det också varför ingen av dem följde med trots att "H" uttryckte oro till dem om mötet.

-------------

Bara för att understryka detta handlar enbart om "H" , "A" och "L" och hur deras möjliga syn//resonemang kan ha sett ut i händelseförloppet som leder fram till mötet.

"F" möjliga egentliga intentioner med mötet går det egentligen inte att uttala sig om alls eftersom det inte finns någon information att gå på från den sidan.
Saken är att de är rätt modiga och ämnar att vittna samtidigt som de samarbetar med polisen och är tydliga med det.

Den där Leif är ett troll. Förr var Leif förövrigt ett namn i stil med mer stigmatiserade men då placerat i sin egen generation rörande samhällets olycksbarn (ja jag vet att det är ngn poli hen lånat namnet av men ändå).

Vi kommer såklart inte få veta mer än vad de berättat. Det är under utredning och Henriks vänner är inte ute efter att ge oss all information utan att få upprättelse för deras kamrat.

Det är bra det, att många inte accepterar att vad som helst sker i samhället. Men sannolikheten är låg, trots deras mod i frågan, att det finns en kran. Annars blir jag väldigt imponerad av ryggraden i Henriks bekantskapskrets. Trots allt är det ändå inte utan någon dealare mm, inte alla som vågar stå upp när det värsta sker. Många liv som drabbas av sådana här tragedier.
Citera
2023-10-10, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boobbo
Det var starkt.

Jag får känslan av att H var väldigt naiv och för snäll för sitt eget bästa. Varför går han annars och träffar en person som han är rädd ska råna honom? Dessutom går han ensam. Så fruktansvärt sorgligt.

Sen tror jag A*ex och hennes pojkvän hade stor del i att polisen så snabbt kunde anhålla F@bbe och övriga.
Hoppas bara att hon inte sabbat något nu när hon berättar det offentligt.

Tänker också på det att hon berättar saker och ting helt öppet, är bara rädd så inte de blir utsatta för något pga de😧
Citera
2023-10-10, 16:39
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dip

---------

Det finns ett väldigt enkelt scenario där all känd information passar in. "F" säljer, "H" skall köpa, han känner "H" sen tidigare (kanske varit med när någon annan handlat)

-------------

Faktum kvarstår hur mycket du än orerar om det ena än det andra. BO utrycker för två av sina vänner, att han är orolig att personen eller personerna han ska möta upp ska råna honom. Han är alltså enligt egen utsago orolig, och det är något han uttryckligen berättar för sina vänner.

A uttrycker i klippet att BO säger att han ska träffa en kompis. Varken du eller jag vet hur bra vänner de var.

BO visste med all säkerhet att Fabbe är labil. Frågan är vad det är med Fabbe som gör BO orolig. Det får utredningen framledes utvisa.

Vad beträffar Fabbes karriär som dräng för ljusskygga verksamheter låter jag vara osagt. Det är med risk för livet du ingår i dylika konstellationer och dit hade han nog inte avancerat ännu. Möjligtvis becknar han habbar, tram och grönt till vänner för att uppehålla sitt eget bruk.
Citera
2023-10-10, 16:40
Medlem
IngenKlimatkriss avatar
Krävs inte mycket för att bli mördad i dagens Sverige tydligen. Sorgligt. Nu vet vi ju dock inte motiv än men ändå.
Citera
2023-10-10, 16:48
Medlem
Citat:
Faktum kvarstår hur mycket du än orerar om det ena än det andra. BO utrycker för två av sina vänner, att han är orolig att personen eller personerna han ska möta upp ska råna honom. Han är alltså enligt egen utsago orolig, och det är något han uttryckligen berättar för sina vänner.

A uttrycker i klippet att BO säger att han ska träffa en kompis. Varken du eller jag vet hur bra vänner de var.

BO visste med all säkerhet att Fabbe är labil. Frågan är vad det är med Fabbe som gör BO orolig. Det får utredningen framledes utvisa.

Vad beträffar Fabbes karriär som dräng för ljusskygga verksamheter låter jag vara osagt. Det är med risk för livet du ingår i dylika konstellationer och dit hade han nog inte avancerat ännu. Möjligtvis becknar han habbar, tram och grönt till vänner för att uppehålla sitt eget bruk.

Ja, det är intressant det där mötet.

Vad får en så kallad vän att vilja råna en?

- Gammal skuld? Som Henrik inte velat eller kunnat betala?
- Att vännen är oerhört desperat och själv har en skuld till någon annan?
- Henrik har något som egentligen är vännens? (mindre troligt)
- Som hämnd. Skrämmas. Eller del i allmän konflikt. (värdet i föremålet inte det väsentliga)

Själv tror jag på 1 eller 2, eller en kombination av dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in