Citat:
Ursprungligen postat av
Huxfluxijan
Borde man inte som mamma känna av att personen är vidrig? Eller att nån förgriper sig på ens eget barn? Förstår inte? I så många fall ser man ”styvpappa” förgripit sig för många gånger på barnet? Borde man inte märka av det att något inte står rätt till? För mig är det väldigt konstigt.
Det de sägs att pedofiler först groomar föräldrarna. Man ska verkligen vara försiktig med människor som man litar mycket på och som bjuder och köper saker om man har dåligt med pengar. Vissa av oss är generösa av vår natur i att kunna köpa något utan att det betyder att vi känner att andra ska stå i skuld men de flesta fungerar inte så. Därför ska man
alltid vara uppmärksam mot människor som köper presenter eller bjuder mycket när dr gäller barn eller ensamstående föräldrar. Jag vet inte om det stämmer men jag har hört någonstans att pedofiler väldigt ofta använder gåvor för att bygga upp tillit och kunna lura till sig barn. Så har man dålig ekonomi och någon plötsligt är särskilt snäll och stöttande och även köper saker och verkar som en extraförälder ska man vara försiktig och inte lita blint på känslan av att det är en toppenmänniska. Självklart så är inte alla farliga, har svårt att tro att det människor överlag som ger barn något skulle vara predatorer, jag lägger själv pengar på barn när jag har barn omkring mig. Men det är och förblir en stor varningsflagga eftersom det är så pedofiler lurar till sig barn i många fall. Vad jag har förstått så är de som ger sig på barn mycket oftare de som vi känner förtroende för än att det är dem vi vlir misstänksamma av.
Om det är människor vi litar på som skadar barn så är det inte konstigt att det är svårt att upptäcka omedelbart. Däremot så är faktiskt mödrar de som oftast upptäcker att deras barn utsätts. Så det är inte bara att mödrarna inte ser att något inte är fel, för det gör de ju om de är dem som inser att något är mycket galet. Problemet är att man knappast går omkring och tänker att olika personer ska kunna attackera ens barn och begå brott. Annars hade de inte kommit i närheten av barnen överhuvudtaget om alla bara misstänkltiggjordes utan skäl. För även om pedofiler groomar föräldrarna och barnen så är majoriteten av de som visar välvilja och är snälla, välvilliga och just bara snälla.