Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2023-10-04, 20:25
  #25
Medlem
Bara för att morsan vill ha en bad-boy. Är det icke säkert att barnen vill ha det....
Citera
2023-10-04, 20:30
  #26
Medlem
Neroxxs avatar
Det lär dock inte vara så att en majoritet av männen begår sexbrott även ifall det förstås är förjävligt att det sker överhuvudtaget ska påpekas. Det är väl få förövare som direkt signalerar att man är kapabel att begå övergrepp så det är väl inte direkt enkelt att se tecken eller att varningsklockor ringer när man dejtar/träffar. Mödrar till barn som varit utsatta för övergrepp lär må rejält dåligt, inte enbart har deras barn utsatts för något fruktansvärt utan det är genom moderns dejtande det skett, det lägger liksom en extra skuldbörda på modern. Människor vill väl även gärna tro bäst om andra människor.
Citera
2023-10-05, 01:11
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo, självklart kan vi begära det. Jag kontrollerar alltid allting - all offentlig information som går att få tag i - innan jag går ut och träffar någon ny man IRL. Faktiskt fortfarande trots att mina barn är vuxna nu.

Det borde inte ens vara en fråga, det är SJÄLVKLART att man försöker skydda sina barn med alla medel som man kan.

Visst är det en sak om man har koll innan man introducerar barnen för mannen (vilket inte bör göras tidigt).

Däremot ska man aldrig, av respekt för varandra, sitta och kolla upp varandra i hemlighet. Det är dysfunktionellt tycker jag.

Och särskilt om en person kollar upp mig innan en dejt. Tycker jag är creepy och red flag på någon som inte har gränser.

Helt ok dock att ha en konversation innan man introducerar barnen att: "är det något du vill berätta för mig från ditt tidigare liv? Jag kommer att kolla på Lexbase etc. bara så du vet". Då vet alla.
Citera
2023-10-05, 01:29
  #28
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillaratttrolla
Visst är det en sak om man har koll innan man introducerar barnen för mannen (vilket inte bör göras tidigt).

Däremot ska man aldrig, av respekt för varandra, sitta och kolla upp varandra i hemlighet. Det är dysfunktionellt tycker jag.

Och särskilt om en person kollar upp mig innan en dejt. Tycker jag är creepy och red flag på någon som inte har gränser.

Helt ok dock att ha en konversation innan man introducerar barnen att: "är det något du vill berätta för mig från ditt tidigare liv? Jag kommer att kolla på Lexbase etc. bara så du vet". Då vet alla.

Men herregud, varför skulle man förpesta stämningen med en ny person genom att säga något sådant? Klart att han inte ska veta att man kollat! Dessutom kan det vara för sent vid det laget; han kan redan ha bestämt sig för att inte lämna en ifred mera. Om han är en kvinno-stalker, alltså.

Det gäller att vara lite fiffig om man ska klara sig i den här världen... Och det gäller särskilt kvinnor eftersom vi är fysiskt svagare. Men även män kan råka ut för en "kaninkokerska" som redan är dömd för stalking av någon man.

Dessutom kollar jag alltid att han inte är gift eller folkbokförd på samma adress som någon kvinna, och om han har barn. Det får man ut från folkbokföringsregistret - det är ju offentliga uppgifter, inget konstigt alls att ringa och fråga efter offentliga uppgifter. Det är ju därför vi har ett offentligt folkbokförinigsregister i Sverige, så att folk inte ska bli utsatta för sådant som i andra länder, som att det visar sig att en man har haft två parallella familjer i 20 år... (Gift med den ena och sambo med den andra.)

Dessutom kollar jag upp att han inte har skulder, för jag tänker inte börja betala av någon annans skulder, eller få mina tillgångar meddragna i en utmätning...
__________________
Senast redigerad av Merwinna 2023-10-05 kl. 01:33.
Citera
2023-10-05, 02:51
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men herregud, varför skulle man förpesta stämningen med en ny person genom att säga något sådant? Klart att han inte ska veta att man kollat! Dessutom kan det vara för sent vid det laget; han kan redan ha bestämt sig för att inte lämna en ifred mera. Om han är en kvinno-stalker, alltså.

Det gäller att vara lite fiffig om man ska klara sig i den här världen... Och det gäller särskilt kvinnor eftersom vi är fysiskt svagare. Men även män kan råka ut för en "kaninkokerska" som redan är dömd för stalking av någon man.

Dessutom kollar jag alltid att han inte är gift eller folkbokförd på samma adress som någon kvinna, och om han har barn. Det får man ut från folkbokföringsregistret - det är ju offentliga uppgifter, inget konstigt alls att ringa och fråga efter offentliga uppgifter. Det är ju därför vi har ett offentligt folkbokförinigsregister i Sverige, så att folk inte ska bli utsatta för sådant som i andra länder, som att det visar sig att en man har haft två parallella familjer i 20 år... (Gift med den ena och sambo med den andra.)

Dessutom kollar jag upp att han inte har skulder, för jag tänker inte börja betala av någon annans skulder, eller få mina tillgångar meddragna i en utmätning...

Jag menar... skulle jag gå höra något sånt från en kvinna som jag dejtade skulle hon åka ut med arslet först. Ingen respekt för integritet eller privatliv. Fy fan vad gränslöst!

Du har aldrig tänkt att orsaken att det förpestar stämningen är för att det är djupt kränkande? Om det skulle vara normalt så skulle det ju inte förpesta stämningen.

Och nej, jag är ingen som har något att dölja (förutom en fortkörningsbot från 5 år sen 😂&#128514.
Citera
2023-10-05, 10:31
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Stämmer. Skillnaden är att styvmammor oftast ägnar sig åt psykisk misshandel, inte fysisk och/eller sexuell. Men visst finns det undantag:

(FB) Två personer anhållna misstänkta för grov misshandel av barn Västmanland (2023-05-02)

Hua. Nog fysisk också om än inte grov. Vidrigt.
Citera
2023-10-05, 14:28
  #31
Medlem
Det är därför man inte ska hålla på att vara självisk och träffa nya när man har barn.
Citera
2023-10-22, 09:51
  #32
Medlem
Ja. Och det är fruktansvärt. Jag vet att Dr Phil har pratat en del om detta förut.
Citera
2023-10-22, 10:12
  #33
Medlem
Merwinnas avatar
...och en del ensamma mammor gör det ju så lätt för pedofilerna också, i och med att de skriver ut i sina profiler exakt hur gamla barnen är och vilket kön de har. Pedofilerna har ju oftast preferenser när det gäller ålder och kön.
Citera
2024-02-15, 07:50
  #34
Medlem
SveaBunkerns avatar
https://sv.metapedia.org/wiki/Biosocial_kriminologi

Citat:
Cinderella effect (engelsk term, svensk översättning askungeneffekten) syftar på en hävdad mycket stor överrisk för barn att bli utsatta för misshandel, sexuella övergrepp, och mord av icke-biologiska föräldrar jämfört med biologiska föräldrar.

Även en mer allmän genomsnittlig negativ partiskhet hos styvföräldrar jämfört med biologiska föräldrar har hävdats.

Evolutionspsykologiskt har effekten förklarats med att det för styvföräldrar är evolutionärt negativt att bidra med omfattande resurser till ett icke-biologiskt barn jämfört med ett biologiskt barn. En liknande effekt finns hos andra djurarter.

Kan den här kvinnans barndom vara stor, bidragande, orsak till hennes gärning?

(FB) Åtal: Kvinna drogade och våldtog sonens kompis (barnvåldtäkt i Höör, Skåne) åtal nov 2023 - Dömd till 3 års fängelse (2023-12-11)

Citat:
Ursprungligen postat av SveaBunkern
TINGSRÄTTSDOMEN (Lunds tingsrätt B 6362-22 Dom 2023-12-11): https://web.archive.org/web/20240214...2023-12-11.pdf

KRIMINALVÅRDENS YTTRANDE (personutredning) 2023-11-17: https://web.archive.org/web/20240214...s-yttrande.pdf

Dennise har företrädesvis vuxit upp med sin mamma och sina syskon, efter att föräldrarna separerade 1985 och pappan flyttade tillbaka till Serbien. Under årens lopp har ett par olika män, som mamman hade en relation med agerat som bonusförälder, dock inte i någon positiv bemärkelse. Det har inneburit otrygghet och att hon har bevittnat våld inom hemmets väggar, tillsammans med sina tre yngre syskon.
__________________
Senast redigerad av SveaBunkern 2024-02-15 kl. 08:26.
Citera
2024-02-15, 13:16
  #35
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Och du tror på riktigt att detta är något vanligt förekommande ???

Det kallas för "The cinderella effect", och det är ett oerhört känsligt ämne. Risken för att bli utsättas för sexuella övergrepp och misshandel ökar mångfalt när du lever med en styvförälder.
Citera
2024-02-16, 17:10
  #36
Medlem
Varför måste man ens träffa någon ny när man har barn 😵‍💫. Har man den inställningen från början är det väl ganska typiskt att en sådan sak händer (av ren egoism).
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback