2023-10-03, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GroggNazisten
Ta bort all kontant handel, 0 i värde på kontanter. Swish och så är smidigt, men världen rullade på utan det också.
Endast stövelslickare tycker att det där är bra. Jag vill inte ha ett kontantlöst system och då är jag en person som blir bestulen av både staten tjuven och andra kriminella grupperingar som härjar i horsverige.
Citera
2023-10-03, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DevilsDen
Detta är inget som militär, polis, eller politiker ska lägga sig i då det är ett mänskligt problem inte höger vs vänster osv.

Det börjar i uppväxten och något händer med barn när dom blir traumatiserade vid ca 1 till 7 års ålder då man är väldigt formbar.

Detta formar individens framtid.

Det måste brytas från föräldrarna som måste bli medvetna om vad dom gör och att man skadar ett barn vid tex misshandel, sexuellt utnyttjad osv osv.

När barnet som älskar sina föräldrar blir traumatiserade av dom händer något med barnet.

Media och det sjuka samhället förstärker sedan detta.

Man måste förändra sitt sätt att tänka och agera, barnen är våran framtid därför är det viktigt att föräldrar inte traumatiserar sina barn.

Ursäkta mitt uttryck, men det här var nog något av det mest förvirrade jag läst!? Menar du att regeringen ska sluta styra riket, och att riksdagen ska sluta stifta lag? Polisen ska tydligen inte heller lägga sig i. Vem borde då lägga sig i?

Att människor har taskiga uppväxter är ju ingen nyhet, men är de vuxna och väljer ett kriminellt levene är det en självklarhet att samhället måste agera då lagen gäller alla, även de som vuxit upp i dåliga förhållanden.

Att hantera dåliga föräldrar är ju självklart också viktigt, och något vi borde göra betydligt bättre än idag, men ingen härdad gängkriminell kommer lägga kriminaliteten på hyllan för att någon ger honom en kram och en kaka och visar medlidande för att han hade det svårt hemma som barn.
Citera
2023-10-03, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Jag fnisade till där också. Det blir som med terrororganisationer - vilken obekväm organisation som helst kan godtyckligt slängas in där för att censurera åsikter.

I El Salvador funkade det ju skitbra (eller inte) att polisen godtyckligt bedömer vem som är gängmedlem. Prolemet är bara att de inte vet det med tillräcklig säkerhet för att det ska vara rättssäkert att slänga in alla med tatueringar i fängelser. Resultatet blir att många förvisso fängslas - men långt ifrån endast de som borde fängslas. Även många oskyldiga hamnar där.

Befolkningen i El Salvador är extremt stödjande till de hårdare taget mot gängen. Kriminaliteten är körd i botten, men så även rättssäkerheten i landet. Tryggheten i offentliga miljöer är i princip helt återställd.

Att som du påstå att det inte fungerar bra får du förtydliga. Inget land i världen har sannolikt på så kort tid kunnat få bort gängen från gatorna.

Att påstå att reformen är rättssäker är såklart direkt felaktigt då det kan vara tillräckligt med en tatuering, eller någon granne som skvallrat för att du ska låsas in.

Men när du skriver inte fungerar får du som sagt förtydliga vad du egentligen menar. Uppenbart är El Salvador idag ett tryggare och säkrare land, utan gängkriminella på gatorna.
Senast redigerad av Fcuko 2023-10-03 kl. 15:51.
Citera
2023-10-03, 15:51
Medlem
Amig0s avatar
Så enligt dina punkter så ska 15-åringar sova i stora salar med biffkriminella, tycker du det låter som en bra ide?

Folk som döms för flera år, hur har du tänkt göra för att dessa ska kunna återanpassa sig i samhället igen? I Sverige kommer nästan alla ut igen en vacker dag och en kåkskadad intagen vill de flesta inte ha som granne.
Citera
2023-10-03, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amig0
Så enligt dina punkter så ska 15-åringar sova i stora salar med biffkriminella, tycker du det låter som en bra ide?

Folk som döms för flera år, hur har du tänkt göra för att dessa ska kunna återanpassa sig i samhället igen? I Sverige kommer nästan alla ut igen en vacker dag och en kåkskadad intagen vill de flesta inte ha som granne.

Det är sannolikt den minst dåliga idén om vi ska krossa gängkriminaliteten. Självklart är det en tuff miljö för en 15 åring att sitta inne med vuxna, men livet på gatan är nog inte heller särskilt laidback.

Bara vetskapen om att detta program skulle bli lag skulle också få en ganska stor andel aktiva gängkriminella att byta liv då kostnaden för att fortsätta skulle vara för hög.
Citera
2023-10-03, 15:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Befolkningen i El Salvador är extremt stödjande till de hårdare taget mot gängen. Kriminaliteten är körd i botten, men så även rättssäkerheten i landet. Tryggheten i offentliga miljöer är i princip helt återställd.

Att som du påstå att det inte fungerar bra får du förtydliga. Inget land i världen har sannolikt på så kort tid kunnat få bort gängen från gatorna.

Att påstå att reformen är rättssäker är såklart direkt felaktigt då det kan vara tillräckligt med en tatuering, eller någon granne som skvallrat för att du ska låsas in.

Men när du skriver inte fungerar får du som sagt förtydliga vad du egentligen menar. Uppenbart är El Salvador idag ett tryggare och säkrare land, utan gängkriminella på gatorna.
Jag menar att det inte fungear rättssäkert. Jag känner mycket väl till stödet för upplägget.
Att föräldrar står i drivor och inte vet var deras (enligt dem) icke-affilierade barn tagit vägen på obestämd tid.

Många åkte in, många felaktigt.
Citera
2023-10-03, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Jag menar att det inte fungear rättssäkert. Jag känner mycket väl till stödet för upplägget.
Att föräldrar står i drivor och inte vet var deras (enligt dem) icke-affilierade barn tagit vägen på obestämd tid.

Många åkte in, många felaktigt.

Att rättssäkerheten är körd i botten är ingen tvistefråga alls. Även mitt 8-punktsprogram innebär vissa inskränkningar i rättssäkerheten, och till viss del även föreningsfriheten. Frågan är om svenska folket är beredda att ta till dessa drastiska förslag för att ha en chans att krossa gängkriminaliteten och få ett slut på sprängningar och skjutningar. Om svaret på den frågan är nej, vilka andra åtgärder kommer kunna krossa de kriminella gängen?

Jag håller det för föga troligt att några som helst förslag om ökad avlyssning, några fler poliser och mer kameror kommer kunna göra detta.

I juni bedömdes att det fanns 30.000 aktiva gängkriminella i Sverige. Sannolikt ökar denna siffra för varje dag. Även om vi dubblar straffen, och vidtar de andra mer traditionella åtgärderna i form av fler poliser, förstärkt socialtjänst, mer övervakningen kommer det aldrig vara tillräckligt. Det är därför jag anser att vi har slut på andra alternativ.
Citera
2023-10-03, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Att helt förbjuda kontanter skulle samtidigt ställa till det för den äldre generationen som många gånger har svårt att hantera kort och koder. Dessutom finns det många digitala metoder att använda vid transfereringar som i praktiken är omöjligt att förbjuda på nationell plan, exempelvis olika kryptovalutor.

Den generationen är snart utdöd. Vissa envisas ännu många har anpassat sig redan. Finns inget som säger att crypto måste vara lagligt när det öppnar dörren för så mycket olagligt.
Citera
2023-10-03, 16:25
En annan snubbe skrev "ett tal statsministern borde hålla"

Asså orkar inte med dessa hobby politiker och hobby polismästare som finns här på flashback längre
Citera
2023-10-03, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krigge92
Vettiga punkter om det inte vore för volymerna vi sitter på. Kostnaden för detta kommer bli astronomisk, bättre att lagföra, dra in medborgarskap och sätta dom i fängelse utomlands. Går ju även att köpa medborgarskap i annat land OM dom inte har dubbla vilket dom flesta har.

Finns inte många i Sverige som har viljan eller orken att försöka få bukt med dessa individer, det kommer aldrig gå att lösa. Massutvisningar är enda modellen.

Jag hör ofta att dom ska utvisas, men vilket jävla land ska ta emot slöddret?
Finns väl inga sådana länder som står i kö för att få ta emot gängkriminella från Sverige?

Och eftersom vi varit så jävla lama och gett ut svenska pass i kön hos soc under årtionden så är väl många av dessa gängkriminella enbart ”svenskar” vid dehär laget.. sjuk jävla situation våra goa ledare satt oss i.
Senast redigerad av qwcl 2023-10-03 kl. 16:42.
Citera
2023-10-03, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GroggNazisten
Den generationen är snart utdöd. Vissa envisas ännu många har anpassat sig redan. Finns inget som säger att crypto måste vara lagligt när det öppnar dörren för så mycket olagligt.

Även om det skulle vara sant att äldre idag har lättare att ta till sig av teknik då fler av dessa ändå hunnit använda smarttelefoner, datorer och surfplattor finns det fortfarande väldigt många som föredrar kontanter och känner sig mer trygga med det.

Att förbjuda krypto går helt enkelt inte. Några länder har försökt men har inte gått särskilt bra. Krypto existerar i en blockkedja och det enda ett enskilt land kan lyckas med är att göra det svårare (men absolut inte omöjligt) att köpa och handla med krypto så den vägen menar jag är ganska körd förutsatt att inte hela världen går ihop vilket jag personligen skulle se som ett ännu större ingrepp då krypto, även om det kan användas av kriminella också har väldigt många fördelar, framförallt för människor i instabila stater.
Citera
2023-10-03, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShonoZ
En annan snubbe skrev "ett tal statsministern borde hålla"

Asså orkar inte med dessa hobby politiker och hobby polismästare som finns här på flashback längre

Du orkar uppenbart bemöda dig med att skriva ett svar med en imponerande mängd smileys som skulle få vilken 10 årig dyslektiker som helst att bli imponerad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in