2012-12-29, 19:11
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gott
Hej. Jag undrar om jag kan koka ägg i vattenkokaren? Ty den är snabbare än plattan. Det är fyra stycken vanliga ägg från Hemköp.
Det beror på till vilken grad du vill koka äggen. De får dessutom inte komma i kontakt med doppvärmaren. Dina ägg kommer vara mycket lösa om du inte upprepar proceduren ett antal ggr eller låter dem ligga kvar i det varma vattnet en bra stund efter avslutat kok.

~Paul~
Citera
2012-12-29, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jag ha precis avslutat ett experiment varvid jag kokade ett ägg i diskmaskinen samtidigt som disken gick.

Efter närmare 2 h så var ägget perfekt löskokt. Jag hade placerat det i bestickskorgen och därför kom inte vattnet åt ordentligt. Nästa gång skall jag lite mer öppet för att få ett något hårdare ägg.

~Paul~
Har du gjort fler försök med diskmaskinen?
Citera
2012-12-29, 22:30
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massey
Har du gjort fler försök med diskmaskinen?
Haha, nej det har jag inte. Det räckte med den enda gången som jag provade.

~Paul~
Citera
2013-01-01, 18:56
Medlem
Gotts avatar
Citat:
Hej. Jag undrar om jag kan koka ägg i vattenkokaren? Ty den är snabbare än plattan. Det är fyra stycken vanliga ägg från Hemköp.

Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det beror på till vilken grad du vill koka äggen. De får dessutom inte komma i kontakt med doppvärmaren. Dina ägg kommer vara mycket lösa om du inte upprepar proceduren ett antal ggr eller låter dem ligga kvar i det varma vattnet en bra stund efter avslutat kok.

~Paul~

det fungerade. Men den rymde inte mer än tre ägg. Den har ingen doppvärmare utan är platt i botten. Vi kunde hålla in knappen så den inte slutade koka

Tack ~Paul~
Citera
2013-01-01, 19:08
Medlem
dePauls avatar
Citat:
det fungerade. Men den rymde inte mer än tre ägg. Den har ingen doppvärmare utan är platt i botten. Vi kunde hålla in knappen så den inte slutade koka

Tack ~Paul~
OK, kul . Ingen orsak att tacka!

~Paul~
Citera
2013-06-08, 02:37
Medlem
JustZlatans avatar
Ibland sitter skalet "fastklistrat" på äggvitan när jag ska skala. Är det ägget som är dåligt eller kokar jag för länge/för hårt?
Citera
2013-06-08, 07:25
Medlem
Hojtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Ibland sitter skalet "fastklistrat" på äggvitan när jag ska skala. Är det ägget som är dåligt eller kokar jag för länge/för hårt?

Det betyder väl att ägget är lite för färskt. Dom som har höns säger det iaf att om man kokar färska ägg så är dom nästan omöjliga att skala
Citera
2013-06-08, 16:36
Moderator
Arne.Ankas avatar
Märkt att nykokta ägg som legat en stund i kallvatten är svårskalade men om äggen skalas när de är skållheta så lossnar skalet mycket lättare.
Citera
2016-09-11, 10:38
Medlem
skippers avatar
Picka ägg innan kokning

Hela 70-talet och en bra bit in på 80-talet hade man mer eller mindre maskinella äggpickare i köket. Manicken gjorde ett litet hål in ägget för att tryckutjämna ledandes till en lägre risk att ägget spricker.

En sådan har jag inte sett på 30 år och heller inte använt. Trots detta spricker mina ägg sällan.

Att samtala kring:
Känner du till äggpickaren?
Varför tror du den försvunnit på marknaden?
Är äggskalen annorlunda nustädes?
Spricker dina ägg ibland när du kokar dom?

PS. Jo, det blir kokt ägg med tomatinlagd skarpsill (sardin på paketet) till brunch DS
Citera
2016-09-11, 10:42
Medlem
Ratis avatar
Jag tycker det är tvärtom. Äggen spricker oftare om man pickar dom. I alla fall i min äggkokare.
Citera
2016-09-11, 11:06
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Hela 70-talet och en bra bit in på 80-talet hade man mer eller mindre maskinella äggpickare i köket. Manicken gjorde ett litet hål in ägget för att tryckutjämna ledandes till en lägre risk att ägget spricker.

En sådan har jag inte sett på 30 år och heller inte använt. Trots detta spricker mina ägg sällan.

Att samtala kring:
Känner du till äggpickaren?
Varför tror du den försvunnit på marknaden?
Är äggskalen annorlunda nustädes?
Spricker dina ägg ibland när du kokar dom?

PS. Jo, det blir kokt ägg med tomatinlagd skarpsill (sardin på paketet) till brunch DS

Fanns på IKEA för några år sedan.
Själv använder jag en kartnål.
Citera
2016-09-11, 11:55
Medlem
BewilderedHulders avatar
Äggpickare? Nej, jag tror inte det. Kokar ägg flera gånger i veckan och om man ömsint plumsar ner dem med en sked så spricker skalen aldrig. Kan möjligtvis bero på att jag samtidigt kastar en beskyddande besvärjelse över äggen också.
Äggpickare är nog en tingest för väldigt skrockfulla människor!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in