2008-06-24, 11:35
Medlem
slabadans avatar
Man saltar av den enkla anledningen att, för det fall äggen spricker, vitan inte läcker ut.
Citera
2009-03-13, 16:15
Bannlyst
Hur fan kokar man ägg?

Ja, kalla mig efterbliven jag bryr mig inte.

Jag försökte koka ägg för cirka 30 min, tog tre ägg, la dem i en kastrull fyllde med vatten så det bara täckte äggen, slog på högsta värmen ( 12 på min spis )
Så väntade jag tills det kokade ett bra tag, det bubblade och jag såg att äggen nästan höll på att spricka, jag drog bort kastrullen och skulle skala bort äggskalet.

Så var äggfittorna helt mjuka, de gick sönder och jag blev så förbannad så jag slängde alla utan att se mig för ( Ja jag har haft en jobbig dag ) och i ren ilska bara stod där och skrek rakt ut. Måste ha sett cpskadat ut, tur att ingen såg..

Så hur fan kokar man ägg? Mina blir aldrig perfekta, utan när jag ska skala så glider det ägg med och mitt ägg ser ut som ett jävla Tjernobyloffer.

Ska man börja med mild värme och sedan eskalera? Hur gör ni?

Steg för steg.

Hur kokar ni ägg?
Citera
2009-03-13, 16:16
Medlem
http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat...eceptid=422309
Citat:
Gör så här
· Lägg äggen i kallt vatten i en kastrull. Vattnet ska precis täcka äggen. Låt koka upp utan lock. Sjud äggen ca 2 min för löskokt ägg, ca 5 min för mjukkokt och ca 8 min för hårdkokt ägg. Spola äggen i kallt vatten någon min innan de serveras så att kokningen avstannar.
· Lägg äggen försiktigt med hjälp av en sked i kokande vatten i en kastrull. Vattnet ska precis täcka äggen. Sjud äggen ca 3 min för löskokt ägg, ca 6 min för mjukkokt och ca 10 min för hårdkokt ägg. Spola äggen i kallt vatten någon min innan de serveras så att kokningen avstannar.
Citera
2009-03-13, 16:17
Medlem
Är det kallduschen efteråt som gör att ägget inte fastnar i skalet eller hur funkar det?
Citera
2009-03-13, 16:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fistor
http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat...eceptid=422309

Vadå ska man koka i omgångar eller?
Citera
2009-03-13, 16:20
Medlem
Micke666s avatar
Stoppa in dom i micron i 1 minut.
Citera
2009-03-13, 16:20
Medlem
Rhynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myko
Är det kallduschen efteråt som gör att ägget inte fastnar i skalet eller hur funkar det?

Nej det kyler bara ner ägget. Att äggen kan vara svårskalade ibland och bara hänger med skalet beror på att ägget är för färsk. Ja det låter lite konstigt men så är det!
Citera
2009-03-13, 16:21
Medlem
4283s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rani Mraz
Nej, det är tidsbestämmelser. Jag gör såhär, vilket är ungefär som länken ovan beskriver:

Låt de ligga i det kokande vattnet i:
2 minuter för löskokt,
5 minuter för medel,
8 minuter för hårdkokt.

Jag kokar i 6½/7 minuter. Blir perfa.
Citera
2009-03-13, 16:22
Bannlyst
Felpost.
Citera
2009-03-13, 16:24
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:

Lägg i ägg i kastrull och täck med vatten.
När vattnet börjar koka, dra ner värmen till hälften och vänta i åtta minuter.
Skölj i kallvatten och skala.
Citera
2009-03-13, 16:24
Medlem
slabadans avatar
Citat:
Det är två olika tillvägagångssätt som beskrivs: 1. börja koka i kallt vatten, 2. börja koka i kokande vatten.

Annars kan du i sökande efter ditt perfekta ägg prova denna metod: http://www.minplanet.se/index.php?op...:mat&Itemid=35
Citera
2009-03-13, 16:31
Medlem
Laeskeblasks avatar
Jag har samma problem. Någon som har en perfekt skalteknik? Varje gång jag skalar mina ägg så hänger halva ägget med i skalet, så fittigt irriterande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in