2016-09-11, 12:20
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psflax
Fanns på IKEA för några år sedan.
Själv använder jag en kartnål.

Men du pickar alltså? Vilket årtionde erhöll du denna vana och från vem? Har du vågat vägra äggpickare någon gång? Om ja, hur gick det?

Själv lärde jag mig vad en äggpickare var när jag hemma hos mormor på 70-talet äggpickade min tumme varefter blodvite uppstod. I början 90-talet hade jag en äggkokare vars doseringsmått hade en nål i botten.
Citera
2016-09-11, 12:24
Medlem
Jag trodde äggpickare var till för att äggen skulle bli mer lättskalade?
Citera
2016-09-11, 13:14
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Men du pickar alltså? Vilket årtionde erhöll du denna vana och från vem? Har du vågat vägra äggpickare någon gång? Om ja, hur gick det?

Själv lärde jag mig vad en äggpickare var när jag hemma hos mormor på 70-talet äggpickade min tumme varefter blodvite uppstod. I början 90-talet hade jag en äggkokare vars doseringsmått hade en nål i botten.

Har säkert lärt det av min mor tidigt 70-tal.
Nä, jag har aldrig testat utan att picka.
Citera
2016-09-11, 13:40
Medlem
Isnatts avatar
Jag kokar ägg varje dag. För att slippa att dom spricker så är det bra att ta ut dom ur kylen en stund innan så dom hinner komma upp i rumstemperatur.
Sen får man hitta sitt sätt att koka dom på.
Människor som säger att 'koka dom i exakt 2.45!!' är bakom flötet. Temp på ägget, vattnet - kallt/varmt, äggets vikt och så spelar roll och därför kan man inte säga en viss tid innan man är på det klara med det. Man får lära sig.
Jag handlar alltid ägg av bönder eller får av vänner. Ett ställe jag köpte av sprack 80% av äggen av nån anledning oavsett hur jag gjorde. Fick bli stekägg av dom.
Citera
2016-09-11, 14:09
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Känner du till äggpickaren?
Varför tror du den försvunnit på marknaden?
Så lustigt att du tar upp detta idag. Jag köpte en igår.

Handlade en kastrull och vid kassan så stod det något de kallade för "äggredskap" vid kassan och en av dess funktioner är alltså att man pickar hål på äggen innan man lägger ner dem i vattnet.

Den jag köpte är den här (den lilla metallbiten har en udd på motstående sida som trycks ned genom skalet på äggets trubbiga sida.):
https://www.cervera.se/produkt/egg-d...aggredskap-vit
Citera
2016-09-11, 14:09
Medlem
JerryCottons avatar
Here you go: (FB) Den stora tråden om äggkokning - sammanfogad.
Citera
2016-09-11, 14:16
Medlem
Jag använder alltid en nål typ en sådan man sätter upp papper på en anslagstavla med. Finns ju med röda, gula, gröna och blå "hållare". Sticker ett hål i den bredare ändan av ägget (som förvarats i kylskåp) och lägger det i kallt vatten i en kastrull och sätter plattan på högsta effekt.
När vattnet börjar sjuda vrider jag ner effekten på plattan från 9 till 7, ställer äggklockan på 4 minuter och sedan när det är färdigt kyler med kallt rinnande vatten i någon halvminut. Ägget blir då perfekt enligt min smak, varken hård- eller direkt löskokt.
Skalet spricker i stort sett aldrig eftersom övertrycket i ägget som värms upp släpps ut genom hålet som jag gjorde innan kokningen. Man kan se hur det sipprar ut bubblor genom hålet faktiskt.
Senast redigerad av IvrigeIvar 2016-09-11 kl. 14:20. Anledning: edit
Citera
2016-09-12, 14:47
Medlem
köp en kartong med äggrullar och ha i frysen .. bara skiva så mkt man tänker använda ..slipper problemen med kokning och skal osv. Tyvärr är grossister idioter och vägrar sälja vissa saker till privatpersoner.
Citera
2016-09-13, 08:26
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humantoilet
köp en kartong med äggrullar och ha i frysen .. bara skiva så mkt man tänker använda ..slipper problemen med kokning och skal osv. Tyvärr är grossister idioter och vägrar sälja vissa saker till privatpersoner.

Idén är inte så dum, men jag vill ha helt olika kokta ägg i äggkopp som på mackan. Sen blir ju sockerkakan så trist om man gör den på äggrulle, men det blir verkligen off-topic!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in