Citat:
Ursprungligen postat av
banandyjamas
Är det i praktiken omöjligt att t ex Swedbank eller Avanza går i konkurs?
Bör man i praktiken ens bry sig om den statliga insättningsgarantin om man har pengarna på en utav våra största svenska banker?
Jag har precis börjat spara och försöker nå mina första 100 000 men låt oss säga att jag nått min första miljon i framtiden, bör man öppna ett nytt sparkonto på en ny bank då eller kan man ackumulera summan ännu mer och ha allt på ett ställe?
Fördelar:
1, Mer praktiskt att ha alla sina pengar på ett ställe.
2, Större summor utbetalda av att ha en stor summa på ett ställe än flera mindre summor på flera ställen.
Nackdelar:
1, Om banken går i konkurs tappar man allt över 1 050 000 SEK men hur troligt är det med dom största svenska bankerna?
En sak som jag alltid också undrat är hur miljonärer gör som har sina pengar på sparkonton, säg dollarmiljonärer i Sverige. Har dom verkligen 11 olika konton på 11 olika banker, är det inte lite bökigt?
Inte alls troligt att några svenska storbanker går i KK. Dessutom tänker du väl inte spara bara på sparkonto, utan köpa fonder och aktier också? Aktier är dina och berörs inte om banken går i KK. Strävar du ändå efter att ha flera miljoner på sparkonto, kan det vara förnuftigt att ha konton på flera banker. Better safe than sorry, du vet!