2023-10-01, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Hur tänker du att du skulle få mer pengar av att ha det på ett ställe? 5% på 10mille är lika mycket som 5% per mille på 10 olika banker...

Inte helt ovanligt missförstånd. Hade en diskution med nån här för några månader sen som vägrade inse att utfallet blev detsamma om man splittade summan så länge räntesatsen var densamma.
Citera
2023-10-01, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyMeltdown
Det är rätt oproblematiskt att hantera sparande idag.
Sedan har man troligvis få olika konton per oktroj frånsett sin huvudbank plus någon till, eller så.

Du kanske skulle börja redan idag med, låt säga tre stycken?

Det jag funderar på är om/när gränsen 100K Evro ändras till t.ex 25K Evro...

Sedan hjälper denna garanti föga om vi får en fullständig bail-in.

Så dollarmiljonärer i Sverige brukar ha 11 sparkonton/banker?
Det är alltså troligt att banker som Avanza och Swedbank kan gå i konkurs?
Citera
2023-10-01, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lassekkongo
På många banker får du ingen ränta efter 1050000, därav sparar jag på fler nischbanker och sprider stålarna

Oj är det verkligen så?
På Swedbank och Avanza står det inget om det iallafall så antar att du inte menade Swedbank och Avanza?
Citera
2023-10-01, 20:02
Medlem
topsids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Har du dina pengar i aktier via din isk så gör det inget om banken som förvarar aktierna går i konkurs, dom får inte ta dina aktier oavsett.
Om ett finansiellt institut som hanterar dina värdepapper går i konkurs, och de inte kan leverera dina tillgångar, ger investerarskyddet dig ersättning för upp till 250 000 kronor.

Källa:
https://www.riksgalden.se/sv/var-ver...sterarskyddet/
Citera
2023-10-01, 20:13
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av topsid
Om ett finansiellt institut som hanterar dina värdepapper går i konkurs, och de inte kan leverera dina tillgångar, ger investerarskyddet dig ersättning för upp till 250 000 kronor.

Källa:
https://www.riksgalden.se/sv/var-ver...sterarskyddet/

Förutsätter att institutet har tabbat sig deluxe och inte separerat bankens och kundernas tillgångar.
Citera
2023-10-01, 20:23
Medlem
TonyMeltdowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banandyjamas
Så dollarmiljonärer i Sverige brukar ha 11 sparkonton/banker?
Det är alltså troligt att banker som Avanza och Swedbank kan gå i konkurs?
Jag vet inte vart dina följdfrågor kommer ifrån men:
Mitt sparande är inte begränsat till sparkonton och har för närvarande mindre än hälften där.
Vad andra sorkar gör har jag inte en aning om...

Om institut går omkull är kanske bättre än att de omvandlar deposit till innehav.
Jag sitter hellre med 1m räntebärande på SWEB än deras aktie i dessa tider.
Dessutom om bail-in sker lär kursen inte gynna sparare....

Omformulerat italics
Scenariet institut som går omkull är bättre än scenaret bail-in-
Senast redigerad av TonyMeltdown 2023-10-01 kl. 20:26. Anledning: knasig grammatik...
Citera
2023-10-01, 20:26
Medlem
ormbitens avatar
På en nisch bank skulle jag inte ha mer pengar än motsvarande insättningsgarantin, men på en bank som Swedbank har jag haft det och har det... Och det oroar mig inte i någon större omfattning.

Det lär ju vara mer sannolikt att små nisch banker går omkull än att Swedbank gör det...
Så tänker jag... 🤔
Citera
2023-10-01, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 991ESS
utländska banker. Enklast för vem som helst är Revolut, Wise och andra, som bara är att registrera på nätet. Sedan skapar du olika sparkonton med olika valutor om du vill ha 4-5% ränta. Men det är bara lite knapptryckningar för att växla samt hålla i olika valutor även direkt på kort kontot.

https://imgur.com/a/nDmyHPZ

Vänta här nu! Jag har försökt detta på min Revolut och det gick inte.

Ska testa nu igen.
Citera
2023-10-01, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 991ESS
utländska banker. Enklast för vem som helst är Revolut, Wise och andra, som bara är att registrera på nätet. Sedan skapar du olika sparkonton med olika valutor om du vill ha 4-5% ränta. Men det är bara lite knapptryckningar för att växla samt hålla i olika valutor även direkt på kort kontot.

https://imgur.com/a/nDmyHPZ

Betalas räntan ut dagligen ?
Citera
2023-10-01, 20:35
Medlem
991ESSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coldinc
Betalas räntan ut dagligen ?

japp och man kan sätta in och ta ut hur man vill. Kan inte bli smidigare, inga krav på att cashen ska sitta där 6mån osv.

I fliken konton sköter du och köper säljer valutor, på konto utan ränta som kortet är kopplat på, sedan finns spara fliken där du skapar de riktiga sparkontona med hög ränta, du bara går dit och fyller på och bam så är det klart med ett knapptryck.

Fina med fintech bank är ju också när du ska dra till asien tex, och ser att valutan på baht tex är prisvärd, då handlar du bara så många du behöver till resan, Så har du fix Baht, som du kan ta ut utan växlingsavgift sedan i thailand tex om du behöver ta ut cash, eller betala med kortet, det dras då bara av de baht du har på dit konto.

Jag har konton i USA, Litauen, England samt sverige, ska skaffa ett i asien också.
Senast redigerad av 991ESS 2023-10-01 kl. 20:45.
Citera
2023-10-01, 20:45
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banandyjamas
Är det i praktiken omöjligt att t ex Swedbank eller Avanza går i konkurs?
Bör man i praktiken ens bry sig om den statliga insättningsgarantin om man har pengarna på en utav våra största svenska banker?

Jag har precis börjat spara och försöker nå mina första 100 000 men låt oss säga att jag nått min första miljon i framtiden, bör man öppna ett nytt sparkonto på en ny bank då eller kan man ackumulera summan ännu mer och ha allt på ett ställe?

Fördelar:
1, Mer praktiskt att ha alla sina pengar på ett ställe.
2, Större summor utbetalda av att ha en stor summa på ett ställe än flera mindre summor på flera ställen.

Nackdelar:
1, Om banken går i konkurs tappar man allt över 1 050 000 SEK men hur troligt är det med dom största svenska bankerna?

En sak som jag alltid också undrat är hur miljonärer gör som har sina pengar på sparkonton, säg dollarmiljonärer i Sverige. Har dom verkligen 11 olika konton på 11 olika banker, är det inte lite bökigt?

Många banker genom tiderna som gått omkull, både större och mindre. Problemet för oss vanligt folk är att vi aldrig kommer få reda på det i tid för att hinna göra något åt det.

I samband med fastighetskrisen/finanskrisen 1990-94 blev det mycket stora problem inom banksektorn. Alla Sveriges banker fick problem och det var ytterst nära att en sådan gigantisk bank som Skandinaviska Enskilda Banken (SEB) kanske skulle gå i konkurs. Många var rädda för att sina besparingar skulle försvinna. Staten var tvungna att gå ut med garantier för folk började plocka ut sina pengar.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Finans...994#Bankkrisen

Själv hade jag mina besparingar på Götabanken/Gota Bank och jag minns än i dag när jag gick mitt under pågående kris gick in på Gotabanken och frågade om hur 'säkra' mina pengar var.

Det jag särskilt minns var den hånfulla och överlägsna min jag fick av banktjänstekvinnan, när hon tyket förklarade att det var en omöjlighet att banken skulle gå i konkurs, och om det inte passade så kunde jag plocka ut mina pengar och välja en annan bank. Jag gjorde som hon sa och avslutade alla mina konton och fick en postväxel istället och öppnad konto på en annan bank. Två veckor senare fanns inte Gotabanken mer och jag tyckte det kunde de gott ha.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Gota_Bank

Citat:
Det sammanslagna Gota Bank var för en kort tid en av de fem största affärsbankerna i Sverige, men nästan omedelbart efter bildandet fick man stora problem i samband med den finanskris som utvecklade sig under början av 1990-talet, och problemen accentuerades efter hand.

Under finanskrisen hade jag besparingar i en isländsk bank. Den kursade och pengarna betalades snabbt och smidigt tillbaka av insättningsgarantin.

Så, det är alltid en realitet att en bank kan gå omkull. Och personligen skulle jag aldrig överskrida gränsen för insättningsgarantin.
Citera
2023-10-01, 20:51
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redeyire
Vänta här nu! Jag har försökt detta på min Revolut och det gick inte.

Ska testa nu igen.

För att få ränta på Revolut måsde du vara betalande platina-guld-diamantkund-or whatnot. Det lönar sig bara för mycket stora belopp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in