Citat:
Ursprungligen postat av
banandyjamas
Är det i praktiken omöjligt att t ex Swedbank eller Avanza går i konkurs?
Bör man i praktiken ens bry sig om den statliga insättningsgarantin om man har pengarna på en utav våra största svenska banker?
Jag har precis börjat spara och försöker nå mina första 100 000 men låt oss säga att jag nått min första miljon i framtiden, bör man öppna ett nytt sparkonto på en ny bank då eller kan man ackumulera summan ännu mer och ha allt på ett ställe?
Fördelar:
1, Mer praktiskt att ha alla sina pengar på ett ställe.
2, Större summor utbetalda av att ha en stor summa på ett ställe än flera mindre summor på flera ställen.
Nackdelar:
1, Om banken går i konkurs tappar man allt över 1 050 000 SEK men hur troligt är det med dom största svenska bankerna?
En sak som jag alltid också undrat är hur miljonärer gör som har sina pengar på sparkonton, säg dollarmiljonärer i Sverige. Har dom verkligen 11 olika konton på 11 olika banker, är det inte lite bökigt?
Många banker genom tiderna som gått omkull, både större och mindre. Problemet för oss vanligt folk är att vi aldrig kommer få reda på det i tid för att hinna göra något åt det.
I samband med fastighetskrisen/finanskrisen 1990-94 blev det mycket stora problem inom banksektorn. Alla Sveriges banker fick problem och det var ytterst nära att en sådan gigantisk bank som Skandinaviska Enskilda Banken (SEB) kanske skulle gå i konkurs. Många var rädda för att sina besparingar skulle försvinna. Staten var tvungna att gå ut med garantier för folk började plocka ut sina pengar.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Finans...994#Bankkrisen
Själv hade jag mina besparingar på Götabanken/Gota Bank och jag minns än i dag när jag gick mitt under pågående kris gick in på Gotabanken och frågade om hur 'säkra' mina pengar var.
Det jag särskilt minns var den hånfulla och överlägsna min jag fick av banktjänstekvinnan, när hon tyket förklarade att det var en omöjlighet att banken skulle gå i konkurs, och om det inte passade så kunde jag plocka ut mina pengar och välja en annan bank. Jag gjorde som hon sa och avslutade alla mina konton och fick en postväxel istället och öppnad konto på en annan bank. Två veckor senare fanns inte Gotabanken mer och jag tyckte det kunde de gott ha.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gota_Bank
Citat:
Det sammanslagna Gota Bank var för en kort tid en av de fem största affärsbankerna i Sverige, men nästan omedelbart efter bildandet fick man stora problem i samband med den finanskris som utvecklade sig under början av 1990-talet, och problemen accentuerades efter hand.
Under finanskrisen hade jag besparingar i en isländsk bank. Den kursade och pengarna betalades snabbt och smidigt tillbaka av insättningsgarantin.
Så, det är alltid en realitet att en bank kan gå omkull. Och personligen skulle jag aldrig överskrida gränsen för insättningsgarantin.