• 1
  • 2
2023-10-01, 18:32
Medlem
Är det i praktiken omöjligt att t ex Swedbank eller Avanza går i konkurs?
Bör man i praktiken ens bry sig om den statliga insättningsgarantin om man har pengarna på en utav våra största svenska banker?

Jag har precis börjat spara och försöker nå mina första 100 000 men låt oss säga att jag nått min första miljon i framtiden, bör man öppna ett nytt sparkonto på en ny bank då eller kan man ackumulera summan ännu mer och ha allt på ett ställe?

Fördelar:
1, Mer praktiskt att ha alla sina pengar på ett ställe.
2, Större summor utbetalda av att ha en stor summa på ett ställe än flera mindre summor på flera ställen.

Nackdelar:
1, Om banken går i konkurs tappar man allt över 1 050 000 SEK men hur troligt är det med dom största svenska bankerna?

En sak som jag alltid också undrat är hur miljonärer gör som har sina pengar på sparkonton, säg dollarmiljonärer i Sverige. Har dom verkligen 11 olika konton på 11 olika banker, är det inte lite bökigt?
Citera
2023-10-01, 18:36
Medlem
991ESSs avatar
likvida medel är ju såklart bättre att sprida på olika banker

Har själv 3 olika samt även i olika valutor, bara simpel riskspridning.
Citera
2023-10-01, 18:54
Medlem
Nej, det är inte särskilt bökigt. Tittar bara till mina konton när jag går igenom kapitalet en gång i kvartalet, utöver det så ligger de bara och dammar.
Citera
2023-10-01, 19:08
Medlem
TonyMeltdowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banandyjamas
En sak som jag alltid också undrat är hur miljonärer gör som har sina pengar på sparkonton, säg dollarmiljonärer i Sverige. Har dom verkligen 11 olika konton på 11 olika banker, är det inte lite bökigt?
Det är rätt oproblematiskt att hantera sparande idag.
Sedan har man troligvis få olika konton per oktroj frånsett sin huvudbank plus någon till, eller så.

Du kanske skulle börja redan idag med, låt säga tre stycken?

Det jag funderar på är om/när gränsen 100K Evro ändras till t.ex 25K Evro...

Sedan hjälper denna garanti föga om vi får en fullständig bail-in.
Citera
2023-10-01, 19:15
Medlem
Citat:
Bör man i praktiken ens bry sig om den statliga insättningsgarantin om man har pengarna på en utav våra största svenska banker?

Jag har precis börjat spara och försöker nå mina första 100 000 men låt oss säga att jag nått min första miljon i framtiden, bör man öppna ett nytt sparkonto på en ny bank då eller kan man ackumulera summan ännu mer och ha allt på ett ställe?

Fördelar:
2, Större summor utbetalda av att ha en stor summa på ett ställe än flera mindre summor på flera ställen.

Nackdelar:
1, Om banken går i konkurs tappar man allt över 1 050 000 SEK men hur troligt är det med dom största svenska bankerna?

Ja. Insättningsgarantin är där för dig. 🤷🏼‍♂️
Citera
2023-10-01, 19:18
Medlem
Spara på nån nischbank istället med mycket bättre ränta än eran huvudbank. Superenkelt om man har bankid.

Kom igen nu för fan. Sluta låta storbankerna skinnar er.

Checka bara att banken har insättningsgaranti.
Citera
2023-10-01, 19:25
Medlem
Citat:

Fördelar:

Nackdelar:

Hur tänker du att du skulle få mer pengar av att ha det på ett ställe? 5% på 10mille är lika mycket som 5% per mille på 10 olika banker...

Insättningsgarantin är bra, men om du nu börjar närma dig att gå över nivån så är det kanske bättre att börja spara på annat sätt än att ha det på ett sparkonto? Har du dina pengar i aktier via din isk så gör det inget om banken som förvarar aktierna går i konkurs, dom får inte ta dina aktier oavsett.
Citera
2023-10-01, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 991ESS
likvida medel är ju såklart bättre att sprida på olika banker

Har själv 3 olika samt även i olika valutor, bara simpel riskspridning.

Hur kan man ha i olika valutor ?
Citera
2023-10-01, 19:42
Medlem
991ESSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coldinc
Hur kan man ha i olika valutor ?

utländska banker. Enklast för vem som helst är Revolut, Wise och andra, som bara är att registrera på nätet. Sedan skapar du olika sparkonton med olika valutor om du vill ha 4-5% ränta. Men det är bara lite knapptryckningar för att växla samt hålla i olika valutor även direkt på kort kontot.

https://imgur.com/a/nDmyHPZ
Citera
2023-10-01, 19:45
Medlem
Messerschmitts avatar
Har svårt att tänka mig att staten låter sin egen bank SBAB gå i konkurs.
Citera
2023-10-01, 19:49
Medlem
Lassekkongos avatar
På många banker får du ingen ränta efter 1050000, därav sparar jag på fler nischbanker och sprider stålarna
Citera
2023-10-01, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Spara på nån nischbank istället med mycket bättre ränta än eran huvudbank. Superenkelt om man har bankid.

Kom igen nu för fan. Sluta låta storbankerna skinnar er.

Checka bara att banken har insättningsgaranti.

Vad har nischbank för betydelsen? insättningsgaranting är ju detsamma så förstår inte riktigt hur det besvarar mina frågor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in