• 5
  • 6
2023-10-02, 18:25
Medlem
mr.Floppys avatar
TS, det finns garanterat ingen dollarmiljonär som har sina pengar på sparkonton på flera olika banker!

En dollarmiljonär har sina tillgångar investerade. På sparkonton äter inflationen upp pengarna.

Man har sina pengar oftast investerade i aktier och lever på utdelningen.

Men om du absolut inte vill vara exponerad mot aktiemarknaden är en räntefond något för dig.

En dollarmiljonär kan tryggt ha alla sina pengar utom möjligvis kommande årets utgifter på en enda korträntefond, då man i en fond äger sina tillgångar på ett helt annat vis än på ett sparkonto med insättningsgaranti.
Inflationen kommer förvisso äta upp pengarna med tiden,men denne behöver inte tänka på någon insättningsgaranti,
Citera
2023-10-02, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coldinc
Hur stor är risken jämfört med en välkänt storbank?
Det är svårt att svara exakt på men för att minimera riskerna bör du överväga att diversifiera din portfölj och noga granska bankens finansiella hälsa och rykte innan du tar beslut.
Citera
2023-10-02, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Nämn någon bank som inte ger ränta på över det beloppet.
Lunar Bank.
Citat:
Räntan gäller på alla dina konton hos oss på ett totalt belopp upp till 1 050 000 kr.
https://www.lunar.app/se/privat/sparranta
Citera
2023-10-02, 19:33
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Investera i en bra räntefond istället för att ha på sparkonto.
Citera
2023-10-02, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TreoAxier
Krävs det något annat än att man bara har avanza för att kunna lyfta ett sparkonto i andra banker så som du beskriver?
Jag har nämligen låst ett konto i swedbank men där får jag heller inte ta ut pengarna under bindningstiden utan att riskera att förlora % ränteintäkten, vilket är absurt eftersom det inte sker hos Avanza utan där tickar räntan hela tiden och när jag vill ta ut så kan jag ta ut.
Nej krävs inget speciellt. Gå in på Spara & investera-> Sparkonto
Så ser du vilka olika sparkonton du kan öppna. Finns även sparkonton med bindningstid
Citera
2023-10-02, 20:34
Medlem
Sunt-fornufts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Han hänger ju på flashback. Det är klart att han är mångmiljonär.
Plus att han har en kuk på 60 cm.

Precis! 😂
Citera
2023-10-03, 02:28
Medlem
Som nämnts så har väl nästan ingen mångmiljonär flera miljoner på ett vanligt konto. Man har kanske sin levnadsbuffert på ett konto men i övrigt har man det i aktier, fonder, räntefonder osv och där gäller andra regler.

Om du har aktier hos Avanza till exempel så är det fortfarande dina aktier även om Avanza går i konkurs. Du förlorar inte dina aktier.

Har själv drygt 600 000 USD i en t-bill fond nu som ger drygt 5% per år. Kan sälja och köpa denna fond när jag vill utan avgift och får full tillgång till stålarna på knappt en vecka. Brukar ligga kring 70 000 USD på lönekontot och det täcks mer än väl av bankgaranti. Har två aktiedepåer för jag hade fått för mig att aktiedepåer var försäkrade upp till omkring en miljon dollar så när jag började närma mig det på min första depå öppnade jag en andra depå. Men numera vet jag att man inte kan bli av med sina fonder osv även om mäklaren skulle gå i konkurs, men det skulle kunna ta ett litet tag till man får tillgång till kapitalet så det kan ända vara bra att ha lite olika banker och depåer.

Edit. Som den gode PA forever skriver så kan man även försäkra sina stålar genom att det delas upp på olika banker mot en liten avgift men man har fortfarande tillgång till dem via sin vanliga bank.
Citera
2023-10-03, 05:54
Medlem
Flusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banandyjamas
Är det i praktiken omöjligt att t ex Swedbank eller Avanza går i konkurs?
Bör man i praktiken ens bry sig om den statliga insättningsgarantin om man har pengarna på en utav våra största svenska banker?

Jag har precis börjat spara och försöker nå mina första 100 000 men låt oss säga att jag nått min första miljon i framtiden, bör man öppna ett nytt sparkonto på en ny bank då eller kan man ackumulera summan ännu mer och ha allt på ett ställe?

Fördelar:
1, Mer praktiskt att ha alla sina pengar på ett ställe.
2, Större summor utbetalda av att ha en stor summa på ett ställe än flera mindre summor på flera ställen.

Nackdelar:
1, Om banken går i konkurs tappar man allt över 1 050 000 SEK men hur troligt är det med dom största svenska bankerna?

En sak som jag alltid också undrat är hur miljonärer gör som har sina pengar på sparkonton, säg dollarmiljonärer i Sverige. Har dom verkligen 11 olika konton på 11 olika banker, är det inte lite bökigt?

Köp guld istället, inflationssäkert dessutom kan du sälja när du vill.
Citera
2023-10-03, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Lunar Bank. https://www.lunar.app/se/privat/sparranta

Tack för informationen. Jag kände inte ens till Lunar. Vad är vitsen att ha pengar där då sparräntan är lägre än hos många andra traditionella banker?

Edit. Ok, jag ser att det är fria uttag dvs ingen bindningstid.
Senast redigerad av kaReri182 2023-10-03 kl. 07:40.
Citera
2023-10-03, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Tack för informationen. Jag kände inte ens till Lunar. Vad är vitsen att ha pengar där då sparräntan är lägre än hos många andra traditionella banker?

Edit. Ok, jag ser att det är fria uttag dvs ingen bindningstid.
De har riktigt bra ränta med tanke på villkoren. Sedan så rör sig räntorna hos alla banker, den som ger bäst ränta i dag, behöver inte göra det i morgon.
Citera
2023-10-03, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
De har riktigt bra ränta med tanke på villkoren. Sedan så rör sig räntorna hos alla banker, den som ger bäst ränta i dag, behöver inte göra det i morgon.

Så är det. Historiskt (senaste året) har det inte varit någon bra affär att binda på fasträntekonto längre än 3 mån.
Citera
2023-10-03, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Investera i en bra räntefond istället för att ha på sparkonto.
Precis, sätter man in pengarna på ett aktiekonto (30% skatt på vinsten) och köper en lågräntefond så får man samma resultat men det är du som är ägare till värdepapperna och inte banken.

Det är bättre än insättningsgarantin och du kan ha hur mycket du vill.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in