2023-09-27, 19:40
Medlem
Hej alla Linux-entusiaster(och andra)!

Jag tänkte börja lite med att beskriva min egen situation. Jag håller så att säga på en del med datorer i livet, och har därför gladeligen sett mig tvungen att använda Linux nästan dagligen för att få tillgång till alla de fiffiga verktyg och annat härligt som där finns. Jag tycker också att det är himla fint med öppen källkod och hade nog av rent ideologiska skäl helst bara kört renodlat Linux både på telefonen och mina datorer men har hittills alltid gått tillbaka till Windows när sådana försök gjorts.

Så nu undrar jag, vilka av er som kör Linux gör det av nöd, dvs att ni behöver tillgång till verktyg och annat? Vilka gör det av rent ideologiska skäl? Och vilka gör det för att ni helt enkelt tycker att det är ett bättre operativsystem än alternativen? Och om det finns anledningar jag missat ska ni såklart inte rädas att göra dessa hörda heller!
Citera
2023-09-27, 19:44
Jag kör dels av ideologiska skäl, men också för att jag tycker Windows är så förbannat bloatat och att vissa saker helt enkelt är så mycket smidigare i Linux. Tycker systemet är väsentligt bättre för mina behov.
Citera
2023-09-27, 19:45
Medlem
Det är väl om man är datorkunnig att man kan skriva kommandon? Man får precis som man vill? Det är som att LaTeX. Man får precis det man vill men lite svårare för någon som inte har så bra datorvana eller intresse att lära sig. Samma med Microsoft Access och SQL. Personligen tycker jag att Access är grymt (jag är imponerad hur mycket man kan få till med det relativt enkelt )men vill man ha full kontroll så är det ju SQL-language som gäller.

Många användare är inte intresserade att få det precis som de vill och kör Windows. Jag tycker inte det är konstigt att det är så.
Senast redigerad av GunnarSvantesson 2023-09-27 kl. 19:48.
Citera
2023-09-27, 19:50
Citat:
Ursprungligen postat av GunnarSvantesson
Det är väl om man är datorkunnig att man kan skriva kommandon? Man får precis som man vill? Det är som att LaTeX. Man får precis det man vill men lite svårare för någon som inte har så bra datorvana eller intresse att lära sig. Samma med Microsoft Acess och SQL. Personligen tycker jag att Acess är grymt men vill man ha full kontroll så är det ju SQL-language som gäller.
Ja och nej. Viss sanning ligger det i det, men det var väldigt mycket mer sant för 20 år sedan. Idag måste man absolut inte kunna en massa kommandon för att kunna använda Linux produktivt.

En anledning att köra Linux är att man har en lite äldre dator som man bara vill surfa på nätet med.
Citera
2023-09-27, 19:52
Medlem
Mysquos avatar
Jag har kört Linux sedan 1995 ungefär. Det var då jag gav upp Amiga som primärdator. Windows 3.1 och Windows 95 kändes inte som ett värdigt alternativ. Minix för begränsat. Hemma kör jag enbart Linux. För levebrödet blir det dessvärre oftast Windows även om Solaris, AIX, HP-UX och Linxu har förekommit under årens lopp.
Om Apple, iPhone eller macbook skulle bli ett krav, så hade jag bytt jobb.
Med Linux har man verktygen och loggarna för att lösa problem. Med Windows måste allt möjligt installeras, och man har svårt att hitta varför saker inte fungerar som de skall. Med WSL2 och cygwin så går det att stå ut med Windows om man får betalt för omaket.
Citera
2023-09-27, 19:57
Medlem
Mer frihet. Gratis OS och gratis mjukvara. Mer möjlighet att customisera. Mer privacy. Ingen övervakning o skit o windowsspel funkar i linux.
Citera
2023-09-27, 20:05
Medlem
tnems avatar
Citat:
Det är väl om man är datorkunnig att man kan skriva kommandon? Man får precis som man vill? Det är som att LaTeX. Man får precis det man vill men lite svårare för någon som inte har så bra datorvana eller intresse att lära sig. Samma med Microsoft Access och SQL. Personligen tycker jag att Access är grymt (jag är imponerad hur mycket man kan få till med det relativt enkelt )men vill man ha full kontroll så är det ju SQL-language som gäller.

Många användare är inte intresserade att få det precis som de vill och kör Windows. Jag tycker inte det är konstigt att det är så.

Jag kör ubuntu idag funkar allt "out of the box" för mig. Dvs efter en installation så fungerar all hårdvara inklusive Bluetooth, wifi ect, inget behov av hand påläggning, man behöver inte kompilera och ladda in massa moduler.
Skull nog säga att ubuntu i vart fall är enklare än Windows att installera idag.

Till och med spel så som diablo 4 går oftast lätt att få igång med hjälp av program som exempelvis lutris som sköter om inställni gar ect som behöver göras, man behöver bara ladda ner ett skript som någon smart person skrivit.

Man behöver alltså inte använda terminalen alls idag.
Citera
2023-09-27, 20:05
Medlem
Citat:

Finns Acess fortfarande? Jag har inte hört talas om det på många många år...

OnT: Jag tycker att det är lite lustigt att Windows så helt självklart uppfattas som enklare. Ibland är det så förstås men när man lämnat nybörjarstadiet så måste en winowsanvändare ändå använda kortkommandon och då är dessa inte mindre kryptiska än linux-kommandon. En annan fördel med linux är att man ofta kan visa exakt vad man gjorde, man skrev in exakt det här kommadot. I Windows är det mer: gå i i den där meny, klicka på knappen till höger. bläddra fram en fil...och allt måste illustreras med skärmdumpar. Här är linux mycket smidigare tycker jag!

Och när man gjort samma sak några gånger i linux så skriver man ett litet script som gör jobbet, dels enklare, dels blir det aldrig fel!
Citera
2023-09-27, 20:12
Medlem
Enterprises avatar
Citat:

Linux Mint är ett bra alternativ för den som inte vill behöva pula med terminalen. Fungerar väldigt bra på lite äldre datorer.
Citera
2023-09-27, 20:27
Citat:
Ursprungligen postat av LiquidLen
Finns Acess fortfarande? Jag har inte hört talas om det på många många år...

OnT: Jag tycker att det är lite lustigt att Windows så helt självklart uppfattas som enklare. Ibland är det så förstås men när man lämnat nybörjarstadiet så måste en winowsanvändare ändå använda kortkommandon och då är dessa inte mindre kryptiska än linux-kommandon. En annan fördel med linux är att man ofta kan visa exakt vad man gjorde, man skrev in exakt det här kommadot. I Windows är det mer: gå i i den där meny, klicka på knappen till höger. bläddra fram en fil...och allt måste illustreras med skärmdumpar. Här är linux mycket smidigare tycker jag!

Och när man gjort samma sak några gånger i linux så skriver man ett litet script som gör jobbet, dels enklare, dels blir det aldrig fel!
Windows har två saker som gör att det är skenbart enklare

1) Det är oftast förinstallerat. För att testa Linux behöver du ofta ominstallera från grunden, inklusive hårddiskpartionering.
2) Folk är vana vid Windows från skola, familj och kompisar. Har man kört Linux hela livet får man problem om man skulle byta till Windows.

Sen har vi ju även det faktum att hela världen är anpassad till Windows. Det är en sak som gör Windows enklare att använda, men som inte beror på att Windows i sig skulle vara mer lättanvänt.
Citera
2023-09-27, 20:37
Moderator
vhes avatar
Bättre hårdvarustöd och programutbud än BSD.
Citera
2023-09-27, 20:39
Medlem
Här kan du se en sammanfattning varför Linux är så stort. Det mesta av världens infrastruktur kör Linux.
https://www.enterpriseappstoday.com/...ntent=cmp-true
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in