Citat:
Ursprungligen postat av
GunnarSvantesson
Det är väl om man är datorkunnig att man kan skriva kommandon? Man får precis som man vill? Det är som att LaTeX. Man får precis det man vill men lite svårare för någon som inte har så bra datorvana eller intresse att lära sig. Samma med Microsoft Access och SQL. Personligen tycker jag att Access är grymt (jag är imponerad hur mycket man kan få till med det relativt enkelt )men vill man ha full kontroll så är det ju SQL-language som gäller.
Många användare är inte intresserade att få det precis som de vill och kör Windows. Jag tycker inte det är konstigt att det är så.
Jag kör ubuntu idag funkar allt "out of the box" för mig. Dvs efter en installation så fungerar all hårdvara inklusive Bluetooth, wifi ect, inget behov av hand påläggning, man behöver inte kompilera och ladda in massa moduler.
Skull nog säga att ubuntu i vart fall är enklare än Windows att installera idag.
Till och med spel så som diablo 4 går oftast lätt att få igång med hjälp av program som exempelvis lutris som sköter om inställni gar ect som behöver göras, man behöver bara ladda ner ett skript som någon smart person skrivit.
Man behöver alltså inte använda terminalen alls idag.