2023-09-27, 20:52
Medlem
För mig började Linuxresan för snart år 20 år sedan, mest av nyfikenhet. Jag köpte en begagnad dator, som hade Windows installerat. Jag installerade openSuse på den, och har sedan dess helt övergett Windows.

Varje gång jag tvingas använda en dator med en modern version av Windows (typ senare än W8) så känner jag mig hindrad att göra det jag vill av Windows självt. Och ibland är det rent triviala saker som är onödigt krångliga. En sak med Windows som stört mig länge är volymkontrollen: med KDE behöver jag bara peka på högtalarsymbolen och rulla på scrollhjulet så ökar eller minskar jag volymen. Det tar knappt mätbar tid, och jag kan fortsätta med vad jag gjorde tidigare. Men med Windows som jag använt måste jag klicka på högtalarikonen för att få upp volymskalan, på vilken jag sen kan flytta reglaget antingen höger eller vänster. Det tar mätbart mer tid, helt utan anledning.

Och nyss stötte jag på problemet att det är krångligt att koppla Bluetooth-lurar till en dator med Windows. Eller så gjorde jag fel av okunnighet, jag vet faktiskt inte. Men jag hittade inget sätt att ansluta lurar till datorn utan att gå via kontrollpanelen. Och detta är _efter_ att jag parat ihop datorn och lurarna.... Med openSuse och KDE tar det iofs två klick och en kort väntan, men jag behöver inte gå via någon kontrollpanel utan jag går via ikonerna i högra sidan av skrivbordets nederkant.

Sen har vi den ultimata anledningen att använda FOSS: du själv kan styra allt. Det kan krävas att du skaffar dig massor med kunskap, men du kan ändra i precis allt om du vill. Om möjligheten du vill ha inte finns från början kan du lägga till den. Du kan dessutom undersöka källkoden för att säkerställa att den gör det den påstås göra: kompilera allt och jämför med versionen du har installerat från färdiga paket. Om något skiljer sig kan du börja gräva vidare.
Citera
2023-09-27, 20:55
Medlem
ConnyJonssons avatar
Jag använder det för att det är mycket mer responsivt än vad Windows är, och att man har mycket bättre tillgång under huven om man behöver undersöka något problem. Men det ligger definitivt lite ideologiska skäl bakom också, jag har alltid tyckt om tanken med open source och att man kan lära sig av varandra.

Sen om någon provade Linux för säg 20-15 år sen och gav upp på det då, så har det gjorts enorma framsteg på att göra allting enklare att använda. På den tiden behövde man ofta grotta in sig i kommandorad om man hade problem med exempelvis wifi/ljudkort, men numer är kommandoraden mest för power users.
Senast redigerad av ConnyJonsson 2023-09-27 kl. 20:58.
Citera
2023-09-27, 23:42
Medlem
mr.Floppys avatar
Jag kör Linux av ideologiska skäl. Inte för att det skulle vara så mycket bättre eller något.

Men nu för tiden vågar jag nog hävda att det ändå ÄR jävligt mycket bättre än alternativen!

Kört Linux i 10-15 år. Är inte så speciellt kunnig utan googlat mig fram när jag stött på problem och lärt mig mycket under vägen. Men hatar att sitta i terminalen utan vill bara att det ska funka.

Flatpak (och i viss mån Snap) underlättar måste jag säga.

Jag har lämnat Ubuntuvärlden sedan ca 2 år för Manjaro. Har inte behövt öppna terminalen en enda jävla gång på Manjaro. Allt bara funkar. Rolling release så man alltid har senaste version utan ominstallation. Inte ett enda problem!
Nackdelen med det är förstås att jag glömt bort vartenda terminalkommando

Kan bara rekommendera Manjaro över Ubuntu och Mint även för totala nybörjare!

Vart lite sugen för ett tag sedan att installera Ubuntu Unity då jag (faktiskt) gillade Unity när Ubuntu körde det.
Så jag testade det live,men när det krävdes att öppna terminalen för att installera Flatpak fick det fan vara!
Orkar inte! Och så alla jävla PPA:s också!

Så jag fortsätter med min Manjaro Plasma och är hur nöjd som helst!
Citera
2023-09-28, 00:03
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PorrLasse
Varför kör ni linux?

Det är mestadels för att det har ett bättre hårdvarustöd än FreeBSD. OpenBSD saknar viss funktionalitet jag uppskattar.

Finns det egentligen några andra alternativ som inte är spyware?
Citera
2023-09-28, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyJonsson
Jag använder det för att det är mycket mer responsivt än vad Windows är, och att man har mycket bättre tillgång under huven om man behöver undersöka något problem. Men det ligger definitivt lite ideologiska skäl bakom också, jag har alltid tyckt om tanken med open source och att man kan lära sig av varandra.

Sen om någon provade Linux för säg 20-15 år sen och gav upp på det då, så har det gjorts enorma framsteg på att göra allting enklare att använda. På den tiden behövde man ofta grotta in sig i kommandorad om man hade problem med exempelvis wifi/ljudkort, men numer är kommandoraden mest för power users.

Det där ju bara fantasier. Hur kan det vara "mer responsivt" när de flesta hv tillverkare inte ens gör drivrutiner för skiten? Sluta ljuga för människor. Den eviga stora *nixlögnen. "Linux kan köras på en 386:a och är miljoner gånger effektivare än allt". Sanningen: vill köra schack, hmm, vilka miljoner paket ska jag installera, sudo fing fukyou to hell.
Citera
2023-09-28, 00:53
Medlem
boll-svantes avatar
Jag har börjat återvända till Linux nu efter ganska lång tids frånvaro. Provade det först sent 90-tal och använde i stort sett exklusivt första halvan av 2000-talet. Två saker hände då som fick mig att byta till Windows - Det första var att KDE 4 släpptes, ofärdigt och buggigt skit jämfört med det fantastiska KDE 3. Det var inget alternativ att byta till Gnome heller, då de samtidigt passade på att släppa det bisarra Gnome 3 (Gnome är fortfarande bisarrt anser jag). Detta kombinerat med att jag mindre och mindre önskade ha datorn i sig som hobby, och bara ville att det skulle fungera (mycket av tiden i Linux då gick åt till att pilla med saker som inte fungerade) gjorde att jag bytte till Windows.

Nu är jag på tåget igen, köpte en extra dator för att köra Debian 12 på och är ganska nöjd. Kör KDE på den och det fungerar ganska bra förutom att KWin kraschar då och då. Anledningen till att jag hoppade på tåget denna gång är att Windows börjar bli märkligare och märkligare.
Citera
2023-09-28, 02:04
Bannlyst
MacDatorer är för dyra.
Har inget behov att köra Windows. Finns inget i Windows som jag behöver.

Linux fungera fint och är stabilt , fungera bra även på gamla datorer.

Citat:
Ursprungligen postat av tamflickeman
Det där ju bara fantasier. Hur kan det vara "mer responsivt" när de flesta hv tillverkare inte ens gör drivrutiner för skiten? Sluta ljuga för människor. Den eviga stora *nixlögnen. "Linux kan köras på en 386:a och är miljoner gånger effektivare än allt". Sanningen: vill köra schack, hmm, vilka miljoner paket ska jag installera, sudo fing fukyou to hell.

Men det är sant! Du kan köra Linux på raspberry pi zero för 250:-

Kör man t.ex ubuntu så behöver man inte skriva en massa kommando, men det underlätta. Med ett kommando kan man updatera allt i datorn och inte hålla på småpillar som man måste i Windows.
Senast redigerad av 53280 2023-09-28 kl. 02:07.
Citera
2023-09-28, 02:56
Medlem
vanartads avatar
Vill dock varna för Pop!_OS och i synnerhet för deras hårdvara System76. Köp för guds skull inte deras bärbara där skärmen har en förmåga att "falla av"…
Citera
2023-09-28, 05:51
Medlem
Rezards avatar
Började använda Linux för ca 25 år sen, jag behövde en C-kompilator för att programmera, blev mer och mer för att datorn inte längre kraschade, behövde installera om windows 2000 minst en gång per kvartal.
Linux kändes även mer responsivt då musen inte hackade när datorn var under CPU eller I/O belastning.
Sedan körde alla coola i klassen Linux på högskolan, så klart man var en av dom.

I börjar var Linux hemskt, behövde manuellt skriva in skärmens vertikala och horisontella uppdateringsfrekvens i "ini-filer" (sk modlines). Gällde ha supportad hårdvara också. Köpt en del ljudkort som jag fått slänga för dom fungera så dåligt. Kompilera väldigt många program själv.

Idag fungerar drivrutiner bättre i Linux än Windows, förstår inte varför Windows inte har en vettig packethanterare(finns winget men fungerar dåligt jämfört med apt). Är van med bash scripting, powershell kom senare, men ogillar det troligtvis för jag inte lärt mig det.
Windows filhanterare har varit riktigt dålig, dolphin är den som jag tycker fått det rätt.
Har arbetat 15 år professionellt som programmerare i Windows, känner mig vingklippt i det och har senaste 6 år helt kört Linux.
Har Window 11 på en disk för dual boot om jag vill spela, men startar det mer sällan då det alltid är massa uppdateringar, över 3 mån sen senast nu.

Tog ett konsultuppdrag med Mac för att lära mig det för något år sedan, störde mig på att dom inte körde gnu toolkit (vet går byta, supported?). Fönsterhanteraren fungerar bra om man bara kör ETT aktivt fönster i taget, annars kaos. Varje liten grej som inte funkar som man vill måste man köpa ett tool för, t ex kunde inte ha natural scroll på touchpad och vanlig scroll på en pc mus. Problem med ej Apple skärmar. Elektricitetvibrationer i macbook chassit trots jordat uttag.

Kör enbart Linux för att det irriterar mig mindre än alternativen jag provat.
Citera
2023-09-28, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PorrLasse
Och om det finns anledningar jag missat ska ni såklart inte rädas att göra dessa hörda heller!
Äldre laptop. Windows som följde med uppdateras inte längre. Bytte till en Linuxdist för att inte bli sittande med kända säkerhetshål.
Citera
2023-09-28, 09:10
Medlem
Jag har kört Linux sedan 1996. Framförallt för att jag hatar windows så otroligt mycket.

Windows är trögt, krångligt och osäkert. Minsta lilla kan ju få skiten att haverera fullständigt.

Bör tilläggas att jag en gång i tiden arbetade på Microsoft.
Citera
2023-09-28, 09:19
Medlem
Analretendents avatar
Ideologiska skäl, främst. Jag vill inte att Microsoft spionerar på mig. Det är egentligen helt sinnessjukt att så många, framför allt företag och myndigheter, accepterar det. Egentligen borde det anses vara en säkerhetsrisk. Och folk betalar för att bli spionerade på.

Utöver det har jag valfrihet i Linux, jag kan få det att bete sig eller se ut precis som jag vill. Jag kan välja mellan flertalet skrivbordsmiljöer, dessutom ha flera installerade samtidigt och bara byta mellan dem om jag så skulle vilja. Nu gör jag inte det, givetvis, men jag skulle kunna. Gillar man inte hur Windows beter sig eller ser ut; tough luck.

Sedan skadar det ju verkligen inte heller att det är gratis. Jag har donerat till flertalet projekt ändå men det måste man ju inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in