2023-10-20, 16:50
Medlem
Kackotopis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychotronix
Det är närmare 17 år sedan nu så jag minns inte heller, bara att jag inte märkte av något av det som det klagades på. Det var lite onödiga UAC-prompts som de mer känsliga blev galna av och som städades bort i 7:an men jag stötte aldrig på några dumheter som fick mig att sakna XP.

En specifik sak som jag dock minns, var att tech-pressen klagade på att Windows Media Player i Vista skulle sänka uppspelningskvaliteten på piratat material, vilket förstås får en att fråga sig: vem f_n använder Windows Media Player?

Gick det inte att bara stänga av dom? Annars inte ett legitimt klagomål. Haha bra fråga! Alla hade väl slutat använda WMP lång innan... inte ens på XP-tiden... när det fanns Winamp och DivX-spelare sedan fann man VLC när man satt på 7:an vilket var allt som man behövde, även allt jag bara behöver idag på GNU/Linux, vet att det finns bättre alternativ när det kommer till musikspelare fast funkar för mig.
Citera
2023-10-20, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kackotopi
Gick det inte att bara stänga av dom?
Jag har ett vagt minne av det. Jag hade petat lite på Linux innan och var van vid sudo-prompts, så jag stördes inte av det men för en del högljudda personer var det Världens Undergång(tm).
Citera
2023-10-20, 22:03
Medlem
Citat:
Gick det inte att bara stänga av dom? Annars inte ett legitimt klagomål. Haha bra fråga! Alla hade väl slutat använda WMP lång innan... inte ens på XP-tiden... när det fanns Winamp och DivX-spelare sedan fann man VLC när man satt på 7:an vilket var allt som man behövde, även allt jag bara behöver idag på GNU/Linux, vet att det finns bättre alternativ när det kommer till musikspelare fast funkar för mig.

Aha, du får mig att minnas Winamp med Windows och när jag hoppade över till Linux var det Xmms som gällde.

Tror det var i samband med något dåraktigt bandhögtalarprojekt och rörförstärkare där jag behövde en dac som jag byggde med Linux/Xmms
Citera
2023-10-21, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Använder linux emellanåt, men för de flesta är det inte ett rimligt ersättare till Windows/MacOS.

Varken gaming eller video- och bildredigering är särskilt smidigt på Linux då det ofta kräver att man byter från något man är van med till något annat.

Tillgången till populära kommersiella program till Linux är sämre än till Windows och Mac, och även om det finns alternativ till exempelvis både Office och FinalCut blir det en ganska stor barriär för många som bara vill att saker ska fungera.

Vet inte riktigt om jag tror det någonsin varit tänkt att ersätta Windows/mac. Det är ett operativsystem, inget annat. Man kan använda det tillsammans med, eller istället för. Men inget av systemen ersätter något av det andra.

När det gäller gaming så är det en smal sak idag. Och blir bara smalare och smalare för varje dag som går, då Steam och liknande arbetar hårt på den saken. Steamdeck har, i varje fall enligt mig gjort en hel del nytta med spel till Linux.

Vad är det för kommersiella program ni saknar, förutom Adobe, och som någon sa "visma faktura"?? Nästan hela officesviten fungerar genom Edge, och Edge har släppt en flatpak eller hur det var jag installerade det.

Jag tror kanske inte heller det kommer ta över. Operativsystemet får allt mindre betydelse ju längre tiden går, då mer och mer rör sig över till webbtjänster. Men då dagen snart är här, då all datoranvändning ligger i molnet, så ser jag det som långt från otroligt att Linux tar över. När det bara är en webbläsare folk kommer behöva ha, så bryr man sig helt enkelt inte vad som ligger under den.
Citera
2023-10-21, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
För att de flesta känner inte till något annat. Dessutom är de så dåliga på datorer att om ikoner flyttas och/eller byter utseende så kan de plötsligt inte använda datorn längre. Ytterligare en anledning är att "alla" de känner använder Windows, och då känner de sig trygga i kunskapen att om något skulle krångla med datorn kan de fråga grannens finniga tonårsson. Slutligen finns reklamfrågan: när såg du senast reklam för Linux?

Här är du helt klart inne på något. Fick för några veckor sedan frågan "Word är dyrt, om man inte har råd med Word, vad ska man skriva i då?". Märktes att de tappade hakan när jag svarade.

Word är inte speciellt dyrt, en livstidslicens för runt 300:-
Finns minst tre nästan lika bra alternativ som Word, för den stora gruppen människor, som kostar nada. Och då bortser jag ändå från Google Docs samt Dropbox paper.
Finns sedan markdown och liknande alternativ.

Folk använder verkligen inte Google och YT idag, för att vidga sina vyer och hitta alternativ. Vilket just gör att Windows och Mac är vad man känner till.
Citera
2023-10-21, 17:40
Medlem
Kackotopis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calvinol
Aha, du får mig att minnas Winamp med Windows och när jag hoppade över till Linux var det Xmms som gällde.

Tror det var i samband med något dåraktigt bandhögtalarprojekt och rörförstärkare där jag behövde en dac som jag byggde med Linux/Xmms

Ingen aning vad Xmms är, men närmaste nostalgitrippen man kan komma på GNU/Linux när det kommer till Winamp är nog Qmmp.

Citat:
Qt-based Multimedia Player

Står i och för sig att den även är lik Xmms, kanske är jag som är fel ute, hehe.

Citat:
This program is an audio-player, written with the help of the Qt library. The user interface is similar to winamp or xmms. Alternative user interface also is available.
Senast redigerad av Kackotopi 2023-10-21 kl. 18:05.
Citera
2023-10-23, 15:22
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Problemet med Linux är att det är extremt oanvändarvänligt och dödsinkompatibelt med nästan all standardiserad programvara. Att det är lika fult som Mac OS kan jag ta, men att programmen inte fungerar går liksom inte.
Lipade tidigare om att Linux suger röv och aldrig fungerar. Hade inget träffande exempel förutom rufft varenda gång jag någonsin använt Linux. Idag blev det tyvärr dags igen, efter att ha byggt ihop en extra burk med hårdvaru-RAID, då fem timmars krånglande med Ubuntu soft RAID inte räckte förra gången. Tanken var att rädda ett par hårddiskar med ddrescue.

Börjar med att följa denna simpla guide där ingen målenhet preciseras och kopiering uppenbarligen inte kan påbörjas. Lyckat. Så jag gör några försök på egen hand:

Så...
Gparted går inte att starta.
ddrescue kan inte köras eftersom det är för många filer.
80GB till 2x2TB = utrymmet slut efter 9MB.
Kopiering endast möjlig såvida ingen målenhet är preciserad.
Målfil kan inte skapas i katalog, eftersom det är en katalog.
Målfil kan inte skapas i katalog, eftersom det inte är en katalog.
Katalog kan inte skapas i katalog, eftersom det inte är en katalog.

Fattar ni nu varför folk inte pallar använda skiten? Ska det behöva vara så in i helvete krångligt att få ett simpelt jävla systemverktyg att fungera från commandline? Har lagt så många timmar på den här skiten så jag snart kräks. Ändå är jag en sån där idiot som alla kontaktar när de får problem med datorn. Skulle helst ladda ner "FSF" ddrescue-GUI om det nu inte kostade $6.99 oavsett OS. "Fri" programvara ja...
Senast redigerad av avc 2023-10-23 kl. 16:12.
Citera
2023-10-23, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Lipade tidigare om att Linux suger röv och aldrig fungerar. Hade inget träffande exempel förutom rufft varenda gång jag någonsin använt Linux. Idag blev det tyvärr dags igen, efter att ha byggt ihop en extra burk med hårdvaru-RAID, då fem timmars krånglande med Ubuntu soft RAID inte räckte förra gången. Tanken var att rädda ett par hårddiskar med ddrescue.

Börjar med att följa denna simpla guide där ingen målenhet preciseras och kopiering uppenbarligen inte kan påbörjas. Lyckat. Så jag gör några försök på egen hand:

Så...
Gparted går inte att starta.
ddrescue kan inte köras eftersom det är för många filer.
80GB till 2x2TB = utrymmet slut efter 9MB.
Kopiering endast möjlig såvida ingen målenhet är preciserad.
Målfil kan inte skapas i katalog, eftersom det är en katalog.
Målfil kan inte skapas i katalog, eftersom det inte är en katalog.
Katalog kan inte skapas i katalog, eftersom det inte är en katalog.

Fattar ni nu varför folk inte pallar använda skiten? Ska det behöva vara så in i helvete krångligt att få ett simpelt jävla systemverktyg att fungera från commandline? Har lagt så många timmar på den här skiten så jag snart kräks. Ändå är jag en sån där idiot som alla kontaktar när de får problem med datorn. Skulle helst ladda ner "FSF" ddrescue-GUI om det nu inte kostade $6.99 oavsett OS. "Fri" programvara ja...
testat bara
Kod:
apt install ddrutility

?
Citera
2023-10-23, 18:04
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janblommgren
testat bara
Kod:
apt install ddrutility

?
Icke det. Tror inte ens det går att installera till systemrescuecd (usb dock). Behöver jag det om redan ddrescue finns installerat?

Lyckades för övrigt ddrescue'a 80gb disken som test. Tog en halvtimme och... den har inte sparat någonting. Inte en enda byte. En jävla tur att det inte var en riktig disk på dödsbädden.

Ska man skratta eller gråta?
Det funkade för 10 år sedan...
Senast redigerad av avc 2023-10-23 kl. 18:15.
Citera
2023-10-23, 21:29
Medlem
Citat:
Ingen aning vad Xmms är, men närmaste nostalgitrippen man kan komma på GNU/Linux när det kommer till Winamp är nog Qmmp.

Står i och för sig att den även är lik Xmms, kanske är jag som är fel ute, hehe.

Nja, jag har nått diffust minne av Qmmp och det kan stämma.

Xmms körde jag hösten 2000 pga att jag blev brutalt överkörd i en bilolycka den sommaren så jag hade lååång tid att pyssla med ljud de åren.
Har för mig att det var två Svenskar som utvecklade spelaren
Citera
2023-10-23, 21:44
Medlem
Kackotopis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calvinol
Nja, jag har nått diffust minne av Qmmp och det kan stämma.

Xmms körde jag hösten 2000 pga att jag blev brutalt överkörd i en bilolycka den sommaren så jag hade lååång tid att pyssla med ljud de åren.
Har för mig att det var två Svenskar som utvecklade spelaren

Okej, de klassiska Winamp-skinsen går att få till i Qmmp. Åfan, ledsen att höra om bilolyckan! Coolt om det var svenskar som låg bakom den.
Citera
2023-10-23, 21:54
Medlem
Citat:
Okej, de klassiska Winamp-skinsen går att få till i Qmmp. Åfan, ledsen att höra om bilolyckan! Coolt om det var svenskar som låg bakom den.

Haha, tackar , kan tänka mig att tullen tycker min skalle ser konstig ut i röntgensystemet, men det syns inget utanpå

Har för mig att de hette något på Asp, Alm eller Ask, det var i allafall ett lövträd
Ska kolla runt lite om jag hittar nån historia...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in