Citat:
Ursprungligen postat av
zombie-nation
antikrist är ett tankesätt och en spirituell rörelse som är mot kristus. Dvs alla som inte tror har antikristsättet att tänka.
Går man däremot till odjuren (som kristna tror heter antikrist), så står det i Daniel att odjuren är kungar eller riken. Därför kan man tänka att odjuren i uppenbarelseboken också är kungar eller riken. Dvs inte katolicismen.
Det står också att detta lilla horn är en kung som är olik de förra,
"....och efter dem ska en annan uppstå som är olik de förra och som ska slå ner tre kungar." (Daniel7:24)
Detta passar på påveämbetet. Han hade makt över kungar till och med.
Jag tor också att allting, odjuren , antikrist, lilla hornet, handlar om samma sak. Antikrist har blivit den mest laddade benämningen och drivit på vilda fantasier. Det är bara Johannes som använde den benämningen.
Det handlar givetvis om ett okristligt tankesätt men det är inget nytt eller något som bör varnas för. På Mose tid så var Egypten den okristliga makten. Det var den "sekulära" okristligheten. Gud behöver inte varna för den då den agerar öppet. Det Gud varnar för är det som sker under täckmantel för att vara kristet. Antikrist - i stället för kristus betyder det och Påven har faktiskt titeln vicarius christi.
Denna tolkning är inte särskilt spektakulär utan ganska tråkig. Jag får nog säga att det var mer spännande med antikrist innan jag blev varse detta.