2023-10-03, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GhostofDemocracy
Två ord, d.v.s. pluralism: tänk själv.
Jo, visst. Instämmer. Samtidigt, så är det ju väldigt svårt för en person att vara totalt oberoende av allt och alla. Därmed uppstår situationer där du mer eller mindre är tvungen att lita på hur någon annan tänker. Och den personen eller personerna, behöver inte alls respektera vem du är eller hur du är. Som ett exempel.
Citera
2023-10-03, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo230
Och detta tror jag lite halvt på eftersom jag tror att många som egentligen skulle druckit istället har gått över till tyngre grejer, dvs droger. Så jag tror inte svenskarna är ett dugg renare än förr.
Bland de bästa förändringar av livskvalitet jag gjort är att gå från alkohol till thc (gräs / weed). Man kan förstås rationalisera det, alkohol är bland det sämsta man kan stoppa i sig för hälsan, men den riktiga motivationen är att jag fick byta förödande bakfyllor mot välbehag dagen efter.

Sen så är själva upplevelsen av ruset bättre också, men det är så klart bara en preferens.
Citera
2023-10-04, 05:44
Medlem
GhostofDemocracys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alva-zin
Borttaget
Vad?
Citera
2023-10-04, 05:51
Medlem
GhostofDemocracys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Finns olika sätt att följa strömmen, inklusive att vara rebellisk mot den, i gott sällskap. Det sägs att dagens samhälle har gjort en produkt av uppror. Man kan köpa sig en Guy Fawkes-mask på närmsta bensinstation.

Jag har tyvärr inga medkonspiratörer. Jag kan förstås finna någon slags tröst i att jag vet vad det innebär att inte följa strömmen, åtminstone. Inte mycket till tröst, för den som är nyfiken!
Ett sätt att sluta följa strömmen är att släcka lampan.
Det finns snart sagt produkter för allt och alla.
Sedan med nämnda mask på så kan man, teoretiskt och framförallt hypotetiskt sett, råna samma eller en annan bensinstation.
Oklart hur medkonspiratörer kom in i bilden.
Nej, inte mycket till tröst där.
Citera
2023-10-04, 05:52
Medlem
GhostofDemocracys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YolotheistDelusion
Evigt förseglad i avsikt med den lagen är jag.
Så du är alltså det av en ren händelse?
Citera
2023-10-04, 07:04
Medlem
GhostofDemocracys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo230
Besvarade ts frågeställning , har börjat ta för vana att bara citera då jag besvarar någon i tråden , som jag gör nu med dig.

Sedan tror jag absolut att narkotika och även pengar , dvs skulder och liknande. Det roliga är att man i Sverige även menar att svenskarna dricker mindre än tidigare. Och detta tror jag lite halvt på eftersom jag tror att många som egentligen skulle druckit istället har gått över till tyngre grejer, dvs droger. Så jag tror inte svenskarna är ett dugg renare än förr.

Ts och jag är densamma senast jag tog en titt.
Ang. andra stycket så för det tankarna till somligas resonemang om s.k. ravefester, vilka ibland framställdes som hälsosamma, ja nästan miljövänliga. Bara lite alkoholfri dans nattetid, ute i någon skog, alternativt industrilokal. T.o.m. en viss S*hl*n lär ha medverkat på någon dylik fest i Nackatrakten. Kanske ett helt annat kapitel?

*= a, i
Citera
2023-10-04, 07:17
Medlem
GhostofDemocracys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noprivacyinSweden
Jo, visst. Instämmer. Samtidigt, så är det ju väldigt svårt för en person att vara totalt oberoende av allt och alla. Därmed uppstår situationer där du mer eller mindre är tvungen att lita på hur någon annan tänker. Och den personen eller personerna, behöver inte alls respektera vem du är eller hur du är. Som ett exempel.
Bli självförsörjande lantbrukare?
Det kanske är det närmaste man kan komma oberoende.
Tänker nu på denne dansk.
"
Citat:
Frank Ladegaard Erichsen (født den 30. september 1983 i Bevtoft[1]) er en dansk tv-personlighed, bonde, foredragsholder og forfatter. Han er kendt fra DR-programmet Bonderøven (2008-nu), hvor han fortæller og udlever sin drøm om selvforsyning på sin gård, Kastaniegaarden, i Revn ved Grenaa på Djursland.[2][3][4]
".
Hur många heter "Ladugård" i Sverige? Tydligen ingen.
I Danmark förhåller det sig annorlunda.

Finner tv-programmets svenska titel, d.v.s. "Hundra procent bonde", mer tilltalande.
"
Citat:
Programmet sänds i DR1 med titeln ”Frank & Kastanjegaarden”. Programmet hette tidigare ”Bonderøven" (sv. bondläppen), vilket är en pejorativ beteckning på en osofistikerad person från landet
".
F.ö. tycker jag att han liknar B. Spr*ngst**n, som även han har något "bonnigt" över sig.

*=i, eX2
Senast redigerad av GhostofDemocracy 2023-10-04 kl. 07:26.
Citera
2023-10-04, 10:53
Medlem
YolotheistDelusions avatar
Citat:
Så du är alltså det av en ren händelse?

Eftersom de andra vägarna inte är perfekta och kommer från universums egentliga allvetande kreativa vilja utan bygger på lägre gudars nivå av liv så är det så. Buddha vet allt. Ingen kan argumentera.
Citera
2023-10-04, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YolotheistDelusion
Eftersom de andra vägarna inte är perfekta och kommer från universums egentliga allvetande kreativa vilja utan bygger på lägre gudars nivå av liv så är det så. Buddha vet allt. Ingen kan argumentera.
Det här med gudar och lägre- och högre nivåer verkar väldigt enkelt att argumentera om. Buddha, om nu den faktiska personen hade något med upplysning att göra, skulle hålla med.
Citera
2023-10-05, 03:21
Medlem
Citat:
Bli självförsörjande lantbrukare?
Det kanske är det närmaste man kan komma oberoende.
Känner igen han du nämner. För att göra en sådan sak, krävs att man tidigt kommer på det.
Det där med att tänka själv, är ju ingenting som endast kommer innefrån, utan är i hög grad beroende av vad för verktyg för kritiskt tänkande man får av andra vuxna som barn, samt vilket omhändertagande man har som barn.
Detta beror delvis på att många föräldrar och andra vuxna inte själva är vuxna, i betydelsen att kunna ge färdigheter för kritiskt tänkande, eller förstå vad bra omsorg är.

Har man dock allt det där med sig, och tidigt(ju tidigare desto bättre) kommer på ett sätt att bli självförsörjande, så är det ju väldigt bra lösning på allt. Men ändå, kan man råka ut för sjukdomar och brottslighet. Och blir då beroende av hur andra tänker.
Citera
2023-10-05, 08:46
Medlem
GhostofDemocracys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noprivacyinSweden
Känner igen han du nämner. För att göra en sådan sak, krävs att man tidigt kommer på det.
Det där med att tänka själv, är ju ingenting som endast kommer innefrån, utan är i hög grad beroende av vad för verktyg för kritiskt tänkande man får av andra vuxna som barn, samt vilket omhändertagande man har som barn.
Detta beror delvis på att många föräldrar och andra vuxna inte själva är vuxna, i betydelsen att kunna ge färdigheter för kritiskt tänkande, eller förstå vad bra omsorg är.

Har man dock allt det där med sig, och tidigt(ju tidigare desto bättre) kommer på ett sätt att bli självförsörjande, så är det ju väldigt bra lösning på allt. Men ändå, kan man råka ut för sjukdomar och brottslighet. Och blir då beroende av hur andra tänker.
Han är bara ett exempel.
Troligtvis överbetald, medietränad, uppmärksamhetssökande, etc.
Var är den vuxna i rummet, vilken vuxen och i vilket rum?
I vilket rum befinner sig barnet?
Omhändertagande som barn?
Citera
2023-10-06, 08:34
Medlem
Citat:
Han är bara ett exempel.
Troligtvis överbetald, medietränad, uppmärksamhetssökande, etc.
Var är den vuxna i rummet, vilken vuxen och i vilket rum?
I vilket rum befinner sig barnet?
Omhändertagande som barn?
Jo, väldigt många är överbetalda.

Det finns maktförhållanden, där det inte hjälper om man beter sig som den vuxna i rummet.
Jag har träffat många vuxna, som ytligt beter sig som vuxna, men inte förstår vad ett argument är.
Ex på maktförhållande är när man är för ung för att flytta hemifrån, och alltså oftast är ett barn. Föräldrar som inte är lämpliga som föräldrar, men kan komma undan med det. Ett visst omhändertagande behöver man som barn, och man behöver definitivt inte motsatsen till det, t.ex. vanvård, övergrepp.

Ett annat är när du har med t.ex. sjukvården att göra, en läkare kan göra väldigt mycket fel utan att behöva stå till svars för det. I inget av dessa sammanhang, hjälper det med argument, eller att vara den vuxne i rummet.

Jag håller med om det ofta finns goda skäl att inte följa strömmen. Men man måste också förstå att det existerar rent dåliga mänskor, som är svåra att på egen hand ställa till svars, och i många fall finns det inte heller något system, kollektiv eller utomstående, som kan eller ens vill göra det.

Du nämnde självförsörjande bonde, jag har svårt att se andra yrken eller livstil, där man endast kan välja själv och klara sig själv. Dom flesta andra verkar handla om att lura eller exploatera mänskor, tillgodose behov som knappast är så grundläggande som det en bonde kan komma med.

Man kan inte heller välja rum i alla lägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in