Citat:
Ursprungligen postat av
GhostofDemocracy
Han är bara ett exempel.
Troligtvis överbetald, medietränad, uppmärksamhetssökande, etc.
Var är den vuxna i rummet, vilken vuxen och i vilket rum?
I vilket rum befinner sig barnet?
Omhändertagande som barn?
Jo, väldigt många är överbetalda.
Det finns maktförhållanden, där det inte hjälper om man beter sig som den vuxna i rummet.
Jag har träffat många vuxna, som ytligt beter sig som vuxna, men inte förstår vad ett argument är.
Ex på maktförhållande är när man är för ung för att flytta hemifrån, och alltså oftast är ett barn. Föräldrar som inte är lämpliga som föräldrar, men kan komma undan med det. Ett visst omhändertagande behöver man som barn, och man behöver definitivt inte motsatsen till det, t.ex. vanvård, övergrepp.
Ett annat är när du har med t.ex. sjukvården att göra, en läkare kan göra väldigt mycket fel utan att behöva stå till svars för det. I inget av dessa sammanhang, hjälper det med argument, eller att vara den vuxne i rummet.
Jag håller med om det ofta finns goda skäl att inte följa strömmen. Men man måste också förstå att det existerar rent dåliga mänskor, som är svåra att på egen hand ställa till svars, och i många fall finns det inte heller något system, kollektiv eller utomstående, som kan eller ens vill göra det.
Du nämnde självförsörjande bonde, jag har svårt att se andra yrken eller livstil, där man endast kan välja själv och klara sig själv. Dom flesta andra verkar handla om att lura eller exploatera mänskor, tillgodose behov som knappast är så grundläggande som det en bonde kan komma med.
Man kan inte heller välja rum i alla lägen.