• 3
  • 4
2023-10-06, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GhostofDemocracy
De som följer strömmen, trenden, vilken den för tillfället än skulle "råka" vara, är Problemet!
De är de s.k. nyttiga idioterna, massan, som förstör för de ännu tänkande.
Frågor eller synpunkter på det?

Trendsättarna - de som inte vill följa strömmen och som först inser att gällande mode, trend eller tyckande är löjligt, gammalt och suger - skapar något nytt och detta nya uppfattas av trendkänsliga andra och härmas av fler och fler tills samma sak upprepas. Trenderna går i vågor som startar från några få och sköljer genom populationen. Trendsättaren vill avvika och vara annorlunda medan de som kommer in sent inte vill avvika och vara annorlunda.
Citera
2023-10-10, 00:43
Medlem
gabrielle2s avatar
Jag simmar mot strömmen i mycket.
Gillar inte flockmentalitet.
Citera
2023-10-17, 19:36
Medlem
Ständig revolt // Albert Camus
Citera
2023-10-20, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GhostofDemocracy
De som följer strömmen, trenden, vilken den för tillfället än skulle "råka" vara, är Problemet!
De är de s.k. nyttiga idioterna, massan, som förstör för de ännu tänkande.
Frågor eller synpunkter på det?

Endast döda fiskar flyter med strömmen.
Citera
2023-11-07, 06:29
Medlem
GhostofDemocracys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noprivacyinSweden
Jo, väldigt många är överbetalda.

Det finns maktförhållanden, där det inte hjälper om man beter sig som den vuxna i rummet.
Jag har träffat många vuxna, som ytligt beter sig som vuxna, men inte förstår vad ett argument är.
Ex på maktförhållande är när man är för ung för att flytta hemifrån, och alltså oftast är ett barn. Föräldrar som inte är lämpliga som föräldrar, men kan komma undan med det. Ett visst omhändertagande behöver man som barn, och man behöver definitivt inte motsatsen till det, t.ex. vanvård, övergrepp.

Ett annat är när du har med t.ex. sjukvården att göra, en läkare kan göra väldigt mycket fel utan att behöva stå till svars för det. I inget av dessa sammanhang, hjälper det med argument, eller att vara den vuxne i rummet.

Jag håller med om det ofta finns goda skäl att inte följa strömmen. Men man måste också förstå att det existerar rent dåliga mänskor, som är svåra att på egen hand ställa till svars, och i många fall finns det inte heller något system, kollektiv eller utomstående, som kan eller ens vill göra det.

Du nämnde självförsörjande bonde, jag har svårt att se andra yrken eller livstil, där man endast kan välja själv och klara sig själv. Dom flesta andra verkar handla om att lura eller exploatera mänskor, tillgodose behov som knappast är så grundläggande som det en bonde kan komma med.

Man kan inte heller välja rum i alla lägen.
Minns inte ens vad diskussionen handlade om (tacka någon moderator för det!) men kan såklart ta reda på det senare.
Citera
2023-11-07, 06:33
Medlem
GhostofDemocracys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swordomer
Trendsättarna - de som inte vill följa strömmen och som först inser att gällande mode, trend eller tyckande är löjligt, gammalt och suger - skapar något nytt och detta nya uppfattas av trendkänsliga andra och härmas av fler och fler tills samma sak upprepas. Trenderna går i vågor som startar från några få och sköljer genom populationen. Trendsättaren vill avvika och vara annorlunda medan de som kommer in sent inte vill avvika och vara annorlunda.
Sent svar är även det ett svar? Tacka någon moderator för det. Avkylningseffekten på denna viktiga tråd var tydlig, likt en härdsmälta. Tydligen fult av mig att ifrågasätta trender, trendsättare, strömföljare, upprepning, e.dyl. Usch och fy. Skåmmes! Tvi vale!?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in