2023-10-01, 17:46
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slappetasken
Ingen verkar fundera på vad som hänt med belåningsgraden. Det som var 80% belåningsgrad för 2 år sedan när familjen Svensson köpte sin villa kan vara 100-110% belåningsgrad nu, om de skulle sälja bostaden.

Hur länge dröjer det innan bankerna kräver in ökad säkerhet kan man undra.

Att en vikande marknad har gjort det sannolikt att huset man bor i har blivit mindre värt är inget som ger banken rätt att kräva in ökad säkerhet. Så länge man sköter betalningarna så är det inga problem att låta lånet rulla på. Vill man byta bank eller sälja huset så kan det förstås bli besvärligt.
Citera
2023-10-01, 18:04
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Att en vikande marknad har gjort det sannolikt att huset man bor i har blivit mindre värt är inget som ger banken rätt att kräva in ökad säkerhet. Så länge man sköter betalningarna så är det inga problem att låta lånet rulla på. Vill man byta bank eller sälja huset så kan det förstås bli besvärligt.

Ränterabatten borde ryka med den inlåsningseffekten.
Citera
2023-10-01, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
De blir trailor park trash >> för 1700 i månaden.
Fantastiskt! Jag levde ett år i husvagn mellan två lägenheter. Det var den bästa tiden i mitt liv.
Citera
2023-10-01, 18:54
Medlem
991ESSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Fantastiskt! Jag levde ett år i husvagn mellan två lägenheter. Det var den bästa tiden i mitt liv.

Det är en underskattad lösning. Sitter man i klistret, är ju en sådan perfekt, går spara nästan hela lönen och vara med i gamet igen ganska snart. Bättre det än att försöka hålla ut mot alla odds och bara äta upp alla cash man ens hade att skaffa en husbil/vagn.
Citera
2023-10-01, 18:54
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Det spelar ingen roll vad man kallar det. Om du har två miljoner bundet i din lägenhet så måste du räkna med det beloppet, vad dessa pengar hade kunnat ge på i alla fall ett sparkonto. Annars lurar du dig själv vad gäller boendekostnad.

En eventuell prisökning ser du dagen du säljer.
Jag band 7mkr i min villa i Lund och cashade hem 15.5mkr.

Jag band 3.7mkr i min villa i Malmö och cashade hem 7.8mkr.

Jag band 1.8mkr i min villa i Mälarhöjden och cashade hem 3.7mkr.

Jag band 1.mkr i min lägenhet på Frejgatan och cashade hem 1.2mkr.

Så ser min bostadsresa ut sedan 1995.

Med ditt sätt att tänka måste jag väl anses vara idiot.
Citera
2023-10-01, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 991ESS
Det är en underskattad lösning. Sitter man i klistret, är ju en sådan perfekt, går spara nästan hela lönen och vara med i gamet igen ganska snart. Bättre det än att försöka hålla ut mot alla odds och bara äta upp alla cash man ens hade att skaffa en husbil/vagn.
Ja. Det var meningen att jag bara skulle bo en månad i husvagnen men det blev ett helt år eftersom jag trivdes så bra.

Iofs blev det inte så billigt eftersom jag åkte omkring ganska mycket när jag var ledig. Dessutom gick det åt mycket gasol när jag stod i naturen på vintern.

Men det var toppen! Äkta frihet!
Citera
2023-10-01, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Jag band 7mkr i min villa i Lund och cashade hem 15.5mkr.

Jag band 3.7mkr i min villa i Malmö och cashade hem 7.8mkr.

Jag band 1.8mkr i min villa i Mälarhöjden och cashade hem 3.7mkr.

Jag band 1.mkr i min lägenhet på Frejgatan och cashade hem 1.2mkr.

Så ser min bostadsresa ut sedan 1995.

Med ditt sätt att tänka måste jag väl anses vara idiot.
Idiot är du säkert inte, men jag anser att du räknar fel.

Om jag plötsligt vinner tio miljoner på travet och betalar av mitt bolån, så minskar inte min boendekostnad reellt.

Det du tjänat på dina bostäder hade du kunnat förränta om du inte haft något bundet i dagens bostad.
Citera
2023-10-01, 19:03
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Idiot är du säkert inte, men jag anser att du räknar fel.

Om jag plötsligt vinner tio miljoner på travet och betalar av mitt bolån, så minskar inte min boendekostnad reellt.

Det du tjänat på dina bostäder hade du kunnat förränta om du inte haft något bundet i dagens bostad.
Jag har samtidigt BOTT GRATIS i 30 år på bästa ort i Stockholm Malmö Lund, utöver värme och el, så dina försök till dissning faller direkt.
Citera
2023-10-01, 19:08
Medlem
Citat:
Jag har samtidigt BOTT GRATIS i 30 år på bästa ort i Stockholm Malmö Lund, utöver värme och el, så dina försök till dissning faller direkt.
Men kan du inte se att det du i dag har bundet i ditt hus eller bostadsrätt hade kunnat förräntas om du inte hade haft pengarna bundna?
Citera
2023-10-01, 19:26
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Men kan du inte se att det du i dag har bundet i ditt hus eller bostadsrätt hade kunnat förräntas om du inte hade haft pengarna bundna?
Du verkar missa att de har förräntats från 1mkr till 15mkr på 30 år? Fast det inte ens var en investering, det var där familjen bodde.
Citera
2023-10-01, 19:28
Medlem
Citat:
Du verkar missa att de har förräntats från 1mkr till 15mkr på 30 år? Fast det inte ens var en investering, det var där familjen bodde.
Har inte missat det.

Men du har ändå pengar bundna i huset eller bostadsrätten, pengar du kan få ränta på.

Tänker man som du blir boendekostnaden olika beroende på vem som bor där.
Citera
2023-10-01, 19:42
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Ränterabatten borde ryka med den inlåsningseffekten.

Ja det är möjligt, men man kan i alla fall bo kvar utan att någon kan kräva extra säkerhet för lånet. Det bör ha varit ganska många som upplevde detta på 90-talet, när priserna dök rejält. På den tiden kunde man ju låna 100 % av husets värde också, så det bör ha gått snabbt att hamna i en situation där huset var värt mycket mindre än vad man hade i lån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in