2023-09-27, 13:00
Medlem
TheKhurgans avatar
Det är faktiskt färre än man tror som har stora lån.
Om du läser den här artikeln i DN så framgår det tydligt att det inte rör sig om särskilt många, procentuellt.
Detta är dessutom inte baserat på en undersökning där man frågar folk på stan, som din TS bygger på. Utan på faktiska siffror.

"Om räntan på lånet är 1 procent, en inte ovanlig siffra under lågränteåren, passeras inte räntetaket förrän lånet är större än 10 miljoner kronor. Ett sådant stort lån har enbart 0,1 procent av de svenskarna bolånetagarna."

"Just nu ligger många bankers listräntor kring 5 procent. Då passeras räntetaket redan vid lån över två miljoner kronor. Det påverkar 10,8 procent av bolånekunderna."

https://www.dn.se/ekonomi/fler-narma...ranteavdraget/
Citera
2023-09-27, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Jag har inte påstått nuvarande är ocker,har jag?
Mittt teoretiska exempel var väl 30%.

Sen kan jag tycka att låna ut 5 miljoner på 30 år till 1% och några år senare ta 10% gränsar till ocker.
Det rimliga system borde vara att man kan binda upp alla 30 år om man vill
Detta är i praktiken omöjligt pga ränteskillnadsersättning.
Visst du kan försöka förhandla men har du inte så mycket tillgångar att du egentligen inte behöver låna så kommer banken säga nej.

Då det är vanligare med mycket längre bindningstid i andra länder så tyckte jag det vore intressant att höra från någon som vet hur det ligger till.
Då du säger själv att du inte vet så kanske du ska fundera på att ha lite mindre attityd i dina arroganta svar?

För att det ska vara fråga om ocker så krävs att det är ett uppenbart missförhållande. Om finansieringskostnaderna, de operationella kostnaderna och/eller risken för kreditförluster kraftigt ökar för bankerna, så finns det ingen som helst grund för att påstå att en höjning från 1 % ränta till 10 % eller 30 % ränta i sig innebär att de senare nivåerna utgör ocker enligt nu gällande lagstiftning. Du kan förstås tycka att det borde vara så, men då får du rösta på partier som vill ändra lagstiftningen.

Jag vet vad som gäller i Sverige beträffande ränteskillnadsersättning. Det är enkelt att läsa sig till. Däremot har jag inte kännt något behov av att ta reda på vad som gäller i t ex Andorra, Bolivia eller Chile.
Citera
2023-09-27, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GIFlintharta
För att det ska vara fråga om ocker så krävs att det är ett uppenbart missförhållande. Om finansieringskostnaderna, de operationella kostnaderna och/eller risken för kreditförluster kraftigt ökar för bankerna, så finns det ingen som helst grund för att påstå att en höjning från 1 % ränta till 10 % eller 30 % ränta i sig innebär att de senare nivåerna utgör ocker enligt nu gällande lagstiftning. Du kan förstås tycka att det borde vara så, men då får du rösta på partier som vill ändra lagstiftningen.

Jag vet vad som gäller i Sverige beträffande ränteskillnadsersättning. Det är enkelt att läsa sig till. Däremot har jag inte kännt något behov av att ta reda på vad som gäller i t ex Andorra, Bolivia eller Chile.

Om du inte har något behov av det kanske du ska undvika att svara på frågor som handlar om det?
Eller?
Citera
2023-09-27, 13:35
Medlem
Citat:
Om du inte har något behov av det kanske du ska undvika att svara på frågor som handlar om det?
Eller?

Jag har svarat på dina frågor om vad som gäller i Sverige. Att svaren inte passar din agenda - att bankernas höjning av bolåneräntorna borde vara förbjuden - får du leva med. Det är bara för dig att betala tillbaka dina bolån om du inte är nöjd med räntenivåerna.
Senast redigerad av GIFlintharta 2023-09-27 kl. 14:18.
Citera
2023-09-27, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Fast hur många procent får en person som har 25k i månadslön ut i handen varje månad?

En stockholmare som har en måadslön på 25.000 kr före skatt får ut 20324 kr efter skatt och jobbskatteavdrag, det försvinner alltså 19% av bruttolönen i inkomstskatt.

Sedan drar ju alltid timbro in arbetsgivaravgifterna och hävdar att arbetstagaren skulle få de pengarna i lön om de inte famns men det är bara önsketänkande, det är altieägarna som skulle få de pengarna i ökad utdelning, inte killen vid svarven som uppenbarligen nöjer sig med 25k för att stå där.

Vi kan vidare anta att bolånetagarnas bolån krymper för varje år pga amortetingar samtidigt som lönerna kommer stiga med i snitt 4% om året de närmsta åren vilket blir en tusenlapp i månaden på en lön på 25k, efter två tre år har inkomsten ökat med några tusenlappar i månaden medans lånet krympt, detta kommer lindra bolånebördan något även om den reala köpkraten minskat sedan 2021.

Sitt lugnt i båten och rid ut dethär, räntan kommer sjunka och bolånem minska och den disponibla inkomsten i förhållande till bolånet öka.

På vilket sätt underlättar det för killen vid svarven att hans nominella inkomster ökar med några tusen kronor när inflationen gör att hans utgifter ökar ännu mer?
Citera
2023-09-27, 13:44
Medlem
Citat:
Jag har svarat på dina frågor om vad som gäller i Sverige. Att svaren inte passar din agende - att bankernas höjning av bolåneräntorna borde vara förbjuden - får du leva med. Det är bara för dig att betala tillbaka dina bolån om du inte är nöjd med räntenivåerna.

Nej, du har inte svarat på mina frågor.
Antingen har du problem med läsförståelse eller så hittar du bara på trots det .
Likt nu när du påstår jag vill förbjuda, eller att jag frågat om Bolivia specifikt
Och xar har jag pratat om mina bolån?
Lägg ned arrogant besserwisser attityd när du varken kan läsa eller vet svaren på frågor som ställs.
Citera
2023-09-27, 13:55
Medlem
Atamons avatar
Citat:
På vilket sätt underlättar det för killen vid svarven att hans nominella inkomster ökar med några tusen kronor när inflationen gör att hans utgifter ökar ännu mer?

Eftersom lånet inte räknas upp med inflationen så blir det lättare att hantera ju fler kronor han får ut efter skatt varje månad.

Men visst, det var ju roligare med inflationen på 70-talet när den var lönedriven och inte som nu kostnadsdriven, då åt ju inflationen upp lånen, det gör den inte nu.

Vi får hoppas att svarvaren på sikt får löneökningar som är större än inflationen så att hans köpkraft blir densamma som 2021, då kommer han uppleva att lånet krympt, men med tanke på hur landet sköts så kanske det aldrig sker.

Märkte du själv att din köpkraft tack vare reallöneökningar och jobbskatteavdrag ökade med 70% 1995-2021? Om inte så kanske du märkt att den minskat med runt 15% sedan 2021?
Citera
2023-09-27, 14:08
Medlem
Citat:
Eftersom lånet inte räknas upp med inflationen så blir det lättare att hantera ju fler kronor han får ut efter skatt varje månad.

Men visst, det var ju roligare med inflationen på 70-talet när den var lönedriven och inte som nu kostnadsdriven, då åt ju inflationen upp lånen, det gör den inte nu.

Vi får hoppas att svarvaren på sikt får löneökningar som är större än inflationen så att hans köpkraft blir densamma som 2021, då kommer han uppleva att lånet krympt, men med tanke på hur landet sköts så kanske det aldrig sker.

Märkte du själv att din köpkraft tack vare reallöneökningar och jobbskatteavdrag ökade med 70% 1995-2021? Om inte så kanske du märkt att den minskat med runt 15% sedan 2021?

Ditt resonemang om att det är bäst att inte sälja bygger på premissen att lönerna kommmer att öka mer än inflationen de närmsta åren, men det mesta talar för att reallönerna kommer att fortsätta sjunka liksom bostadspriserna.

De ekonomiskt kloka har redan sålt sina bostäder. Mellansegmentet gör det nu. De minst kloka tvingas sälja när det inte finns fler hål i svångremmen och reserverna har tagit slut.

Nej, jag har ett jobb som gör att jag kunnat höja mitt timarvode mer än vad mina utgifter ökat, så personligen har jag inte känt av någon reallönesänkning.
Senast redigerad av GIFlintharta 2023-09-27 kl. 14:11.
Citera
2023-09-27, 14:16
Medlem
Citat:
Nej, du har inte svarat på mina frågor.
Antingen har du problem med läsförståelse eller så hittar du bara på trots det .
Likt nu när du påstår jag vill förbjuda, eller att jag frågat om Bolivia specifikt
Och xar har jag pratat om mina bolån?
Lägg ned arrogant besserwisser attityd när du varken kan läsa eller vet svaren på frågor som ställs.

Besserwisserattityd i ett ord skriver vi som behärskar skriftspråket. Det är ingen idé att diskutera med folk som inget begriper, så jag avslutar detta meningsutbyte nu. Alla som läst dina inlägg förstår hur långt ute i lervällingen på åkern som du är med din cykel.
Citera
2023-09-27, 14:21
Medlem
Citat:
Besserwisserattityd i ett ord skriver vi som behärskar skriftspråket. Det är ingen idé att diskutera med folk som inget begriper, så jag avslutar detta meningsutbyte nu. Alla som läst dina inlägg förstår hur långt ute i lervällingen på åkern som du är med din cykel.

Bra där återgå till gruppboendet.
Nästa gång så svara inte öht när du inte förstår och inte kan ämnet
Citera
2023-09-27, 14:25
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ditt resonemang om att det är bäst att inte sälja bygger på premissen att lönerna kommmer att öka mer än inflationen de närmsta åren, men det mesta talar för att reallönerna kommer att fortsätta sjunka liksom bostadspriserna.

De ekonomiskt kloka har redan sålt sina bostäder. Mellansegmentet gör det nu. De minst kloka tvingas sälja när det inte finns fler hål i svångremmen och reserverna har tagit slut.

Nej, jag har ett jobb som gör att jag kunnat höja mitt timarvode mer än vad mina utgifter ökat, så personligen har jag inte känt av någon reallönesänkning.

Vart flyttar alla kloka som säljer sina bostäder?
Citera
2023-09-27, 14:26
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Vart flyttar alla kloka som säljer sina bostäder?

De blir trailor park trash >> för 1700 i månaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in