Citat:
Ursprungligen postat av
Dumdryg
Men tillbaks till grundfrågan som du svarade på. Och det är hur någon kan känna sig som ett annat kön. "Jag känner mig som en kvinna". Nä, hur fan kan du veta hur en kvinna känner sig?
Jag är man och vet inte ens hur andra män känner sig. Det enda personen känner är att det hade kanske varit lättare att vara kvinna, för då hade den kunnat göra som den vill och känner för utan att andra hade tyckt det varit konstigt.
Men Mtf-personen kan aldrig veta hur det är att vara kvinna med menstruation, PMS och bli gravid och föda barn. Inte ens en biologisk tjej som inte gått igenom puberteten vet det. Hur ska en liten kille då kunna avgöra att han egentligen är en tjej? Det här är ett vetenskapligt misstag. Man kan inte välja kön.
Nä, man kan inte välja sitt biologiska kön. Man föds som man eller kvinna (oftast). Däremot finns det flera faktorer som kan påverka att du upplever dig som det motsatta könet.
Om det nu handlar om uppväxt i ett "feminiserat" hem, autism, eller för att det just nu är trendigt att byta kön är nåt som transvården har för uppgift att utreda.
Om en person söker sig till vården och beskriver sina problem så är det troligtvis svårt för vården att hindra behandling. Däremot begränsar dom den till att du som söker måste vara myndig.
Är man myndig så anses man vara mogen nog att fatta egna beslut.
Sen kan man diskutera om det är lämpligt att 18-åringar får ta körkort, ha rösträtt eller gå på krogen och supa sig redlös.
Utan att lägga för stor vikt vid jämförelser så tycker jag nog att det är okej med att även påbörja en hormonbehandling.
En sådan behandling gör dig inte mer till en man eller kvinna rent biologiskt, men som jag skrev tidigare, den hjälper dig att matcha din inre bild.
Precis som med kirurgisk könskorregering.
Läser man artikeln om Aleksa Lundberg så verkar hon ändå identifiera sig som kvinna mer än som ett mellanting (hen?) och hon benämns som en "hon" genom hela texten.
Det är väl inte så konstigt att hon tvivlar. Hon är ju en transkvinna. Svårare än så är det inte. Om man levt i 18 år minst, som sitt biologiska kön så kommer det nog alltid finnas med en på ett eller annat vis och något som behöver bearbetas.
Risker vid kirugiska ingrepp är ju nåt som vården informerar om. Om man väljer att utföra det i Sverige.
Vidare är det förstås bra med nyanserade artiklar och att den som söker vård ska genomgå en ordentlig utredning och få tillräckligt med information.
Om man tycker som du att det är okej att raka benen, gå i klänning och sminka sig så borde det va okej med hormonbehandling och när dom är i myndig ålder även fatta beslut om kirurgiska ingrepp.