2023-09-16, 06:05
Medlem
SkivadFalukorvs avatar
Man skulle ju aldrig få för sig att försöka konvertera homosexuella till att bli hetrosexuella, detta är förlegat.

Men att omstöpa en hel människas biologiska kön är helt ok, thats fucking sick.
Citera
2023-09-16, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Men tillbaks till grundfrågan som du svarade på. Och det är hur någon kan känna sig som ett annat kön. "Jag känner mig som en kvinna". Nä, hur fan kan du veta hur en kvinna känner sig?
Jag är man och vet inte ens hur andra män känner sig. Det enda personen känner är att det hade kanske varit lättare att vara kvinna, för då hade den kunnat göra som den vill och känner för utan att andra hade tyckt det varit konstigt.
Men Mtf-personen kan aldrig veta hur det är att vara kvinna med menstruation, PMS och bli gravid och föda barn. Inte ens en biologisk tjej som inte gått igenom puberteten vet det. Hur ska en liten kille då kunna avgöra att han egentligen är en tjej? Det här är ett vetenskapligt misstag. Man kan inte välja kön.

Nä, man kan inte välja sitt biologiska kön. Man föds som man eller kvinna (oftast). Däremot finns det flera faktorer som kan påverka att du upplever dig som det motsatta könet.
Om det nu handlar om uppväxt i ett "feminiserat" hem, autism, eller för att det just nu är trendigt att byta kön är nåt som transvården har för uppgift att utreda.
Om en person söker sig till vården och beskriver sina problem så är det troligtvis svårt för vården att hindra behandling. Däremot begränsar dom den till att du som söker måste vara myndig.
Är man myndig så anses man vara mogen nog att fatta egna beslut.
Sen kan man diskutera om det är lämpligt att 18-åringar får ta körkort, ha rösträtt eller gå på krogen och supa sig redlös.
Utan att lägga för stor vikt vid jämförelser så tycker jag nog att det är okej med att även påbörja en hormonbehandling.

En sådan behandling gör dig inte mer till en man eller kvinna rent biologiskt, men som jag skrev tidigare, den hjälper dig att matcha din inre bild.
Precis som med kirurgisk könskorregering.

Läser man artikeln om Aleksa Lundberg så verkar hon ändå identifiera sig som kvinna mer än som ett mellanting (hen?) och hon benämns som en "hon" genom hela texten.
Det är väl inte så konstigt att hon tvivlar. Hon är ju en transkvinna. Svårare än så är det inte. Om man levt i 18 år minst, som sitt biologiska kön så kommer det nog alltid finnas med en på ett eller annat vis och något som behöver bearbetas.
Risker vid kirugiska ingrepp är ju nåt som vården informerar om. Om man väljer att utföra det i Sverige.

Vidare är det förstås bra med nyanserade artiklar och att den som söker vård ska genomgå en ordentlig utredning och få tillräckligt med information.

Om man tycker som du att det är okej att raka benen, gå i klänning och sminka sig så borde det va okej med hormonbehandling och när dom är i myndig ålder även fatta beslut om kirurgiska ingrepp.
Citera
2023-09-16, 11:52
Avstängd
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Förr stod det i passet vad man hade för hår- och ögonfärg. Och kön. Kön blev ett sätt att veta om folk hade rätt pass. Numera har vi personnummer och fingeravtryck. Vi behöver vare sig officiella namn eller att skriva kön.

Det räcker väl att identifiera kön här och nu som man gjorde förr. Du vet inte om det är en han eller hon som sitter i kassan och du överlever.

Situationen olika toaletter har vi inte ens i Sverige.

Ombyte bör ske i egen kur och skolgympan borde inte delas efter kön utan i "särskild och allmän".

Intressant. Ska samma gälla vid professionell idrott? Att man gör en uppdelning i särskild och allmän? Typ i VM och OS. Simning, brottning, boxning osv.
Citera
2023-09-16, 12:13
Avstängd
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattemeettt
Nä, man kan inte välja sitt biologiska kön. Man föds som man eller kvinna (oftast). Däremot finns det flera faktorer som kan påverka att du upplever dig som det motsatta könet.
Om det nu handlar om uppväxt i ett "feminiserat" hem, autism, eller för att det just nu är trendigt att byta kön är nåt som transvården har för uppgift att utreda.
Om en person söker sig till vården och beskriver sina problem så är det troligtvis svårt för vården att hindra behandling. Däremot begränsar dom den till att du som söker måste vara myndig.
Är man myndig så anses man vara mogen nog att fatta egna beslut.
Sen kan man diskutera om det är lämpligt att 18-åringar får ta körkort, ha rösträtt eller gå på krogen och supa sig redlös.
Utan att lägga för stor vikt vid jämförelser så tycker jag nog att det är okej med att även påbörja en hormonbehandling.

En sådan behandling gör dig inte mer till en man eller kvinna rent biologiskt, men som jag skrev tidigare, den hjälper dig att matcha din inre bild.
Precis som med kirurgisk könskorregering.

Läser man artikeln om Aleksa Lundberg så verkar hon ändå identifiera sig som kvinna mer än som ett mellanting (hen?) och hon benämns som en "hon" genom hela texten.
Det är väl inte så konstigt att hon tvivlar. Hon är ju en transkvinna. Svårare än så är det inte. Om man levt i 18 år minst, som sitt biologiska kön så kommer det nog alltid finnas med en på ett eller annat vis och något som behöver bearbetas.
Risker vid kirugiska ingrepp är ju nåt som vården informerar om. Om man väljer att utföra det i Sverige.

Vidare är det förstås bra med nyanserade artiklar och att den som söker vård ska genomgå en ordentlig utredning och få tillräckligt med information.

Om man tycker som du att det är okej att raka benen, gå i klänning och sminka sig så borde det va okej med hormonbehandling och när dom är i myndig ålder även fatta beslut om kirurgiska ingrepp.

Titta på dokumentärserien Transkriget som finns på Viaplay. Där är en längre intervju med Aleksa Lundberg där hon med egna ord beskriver hur hon upplever det. Hon säger att hon är en man med kvinnlig kropp. Vidare ifrågasätter hon om verkligen hade behövt göra hela den resan med operationer mm.
Poängen är att vården borde prioritera att den inre bilden matchas med det man fick vid sin födsel. Det är den förnuftiga rationella lösningen. På samma sätt som någon som bli förlamad vid en olycka måste lära sig att acceptera och leva med det, så borde den med könsdysfori få hjälp att acceptera att de inte kan ändra sitt biologiska kön.
Sen kan man ifrågasätta snäva könsroller, men det är ju bara hittepå. Vem som helst kan ju klä sig som den vill. Det är bara tyg. Ett namn är också bara stavelser och ljud.
Citera
2023-09-16, 14:46
Medlem
Citat:
Titta på dokumentärserien Transkriget som finns på Viaplay. Där är en längre intervju med Aleksa Lundberg där hon med egna ord beskriver hur hon upplever det. Hon säger att hon är en man med kvinnlig kropp. Vidare ifrågasätter hon om verkligen hade behövt göra hela den resan med operationer mm.
Poängen är att vården borde prioritera att den inre bilden matchas med det man fick vid sin födsel. Det är den förnuftiga rationella lösningen. På samma sätt som någon som bli förlamad vid en olycka måste lära sig att acceptera och leva med det, så borde den med könsdysfori få hjälp att acceptera att de inte kan ändra sitt biologiska kön.
Sen kan man ifrågasätta snäva könsroller, men det är ju bara hittepå. Vem som helst kan ju klä sig som den vill. Det är bara tyg. Ett namn är också bara stavelser och ljud.

Ska kolla dokumentären vid tillfälle.
Visst är det den rationella lösningen, men folk springer till psykolog och käkar medicin i åratal för tex depression och ocd som dom inte kan komma till rätta med. Och om du då upplever dig som transsexuell så känns det rent spontant som nåt ännu värre och att det behövs livslång terapi.

Vidare måste ju en transkvinna innan en operation förstå att hon inte kan få en vagina, utan endast en som liknar en. Mest troligt blir den sexuella biten lidande, medan det i övrigt också blir enklare att leva det liv man vill leva.

Sen att enstaka individer ångrar sig, det är som med allt annat. Det är ju tråkigt för dom förstås, men dom är fortfarande i en minoritet av alla transpersoner. Dock ska det tas på allvar och tas i beaktning vid utredningar.
Citera
2023-09-16, 20:25
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Intressant. Ska samma gälla vid professionell idrott? Att man gör en uppdelning i särskild och allmän? Typ i VM och OS. Simning, brottning, boxning osv.

Självklart är det de med särskild idrott som ska peppas att bli bra och kanske gå vidare till att tävla.

Det är väl skillnad på ett skolämne alla har, än elitidrott. På med nattmössan och gå och lägg dig.
Citera
2023-09-16, 23:31
Avstängd
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Självklart är det de med särskild idrott som ska peppas att bli bra och kanske gå vidare till att tävla.

Det är väl skillnad på ett skolämne alla har, än elitidrott. På med nattmössan och gå och lägg dig.

Ja förklara hur du vill att det ska fungera inom elitidrott. Ska transkvinnor tävla mot biologiska kvinnor?
Citera
2023-09-17, 00:47
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ja förklara hur du vill att det ska fungera inom elitidrott. Ska transkvinnor tävla mot biologiska kvinnor?

I motionsidrott får de tävla som de vill. I elitidrott ska trans inte ens få vara med om de ändrat sin kropp. Bara cis ska få vara med. Varför? För att det är en onödig lek som inte har med samhället i stort att göra. Och att idrott är kroppslig. Precis som sex är det. En flata ska inte behöva ligga med en trans som har snoppen kvar.

Trans ska naturligtvis ha rättigheter i det normala samhället. För det går mer på hjärnan. Fattar du?
Citera
2023-09-17, 01:51
Bannlyst
Citat:
Här har du en debattartikel från Sveriges kvinnoorganisationer som ifrågasätter att man ska kunna välja sitt kön:
”Jämställdheten hotas om alla ska få bestämma sitt juridiska kön själva”

https://sverigeskvinnoorganisationer...ka-kon-sjalva/

Du har helt rätt!

Jag drygade mig lite och tappade kassetten där...

HBTQ+ rörelsen har blivit ett hot, och dom nästlr sig in i unga och deras liv allt mer, förskolebarn ska diskutera sex och förvirras, istället för att vara barn.

Rörelsen har dessutom infekterat hela USA och vi ser nu män tävla som "kvinnor" i simning och tyngdlyftning, galenskaperna får fortsätta, för att dom tillåts fortsätta....
Citera
2024-03-03, 16:26
Medlem
Finns det någon transa som inte är vänster?
Citera
2024-03-04, 12:54
Medlem
vonblixens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saftxbulle
Finns det någon transa som inte är vänster?

Nä, det finns tyvärr inte!
Citera
2024-05-23, 00:17
Medlem
zombie-nations avatar
Funderade på en sak för ett tag sedan. Alla påstår att vi är så trans- och ickebinärvänliga. Här påstår man att den tanken finns överallt. Så kommer man till verkliga världen. Skulle vara med på en enkät och den människan skrattade och frågade vilket kön jag var och fyllde sedan i det utan att jag sa något. Det fanns en annan ruta, inte bara man och kvinna. Men det slogs bort direkt. Sedan var det en liknande situation, och de rabblade man, kvinna, annat och för att testa sa jag inget och då fyllde de bara i. De hade ju tappat hakan om jag sagt att jag vill att de fyller i annat.

Ni som tror att det springer trans överallt och att världen är anpassad, det är helt falskt. Jag talade lite om ickebinära med min far för att det var på nyheterna, då hade han fått för sig att deras mål var en personlig toalett, att det var själva ideologin. Det är så mycket den generationen vet.

Det här som vi pratar om, ingen tänker på det någonsin, ändå sitter folk här och sliter sitt hår och tycker att vi är för framåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in