• 1
  • 2
2023-09-15, 15:05
Avstängd
Dumdrygs avatar
Just nu poppar det upp flera små transtrådar på Flashback, men det borde finnas en stor samlad tråd där alla transfrågor diskuteras.
SVT's dokumentärserie Transkriget anmäls över 100 gånger. Aleksa Lundberg träder fram och ångrar sitt könsbyte mm. En ny könstillhörighetslag diskuteras.

Personligen är jag övertygad att du inte kan välja ditt kön. Visst kan man uppleva könsdysfori, att man inte trivs med sitt biologiska kön. Men man är född som man är född och blir inte det andra könet bara för att man tar hormoner och skär bort friska kroppsdelar. Det är bara objektiva vetenskapliga fakta.

Det som händer nu i samhället att barn tutas i att de kan välja kön och sedan gör oåterkalleliga kirurgiska ingrepp i sin kropp i unga år som de senare i livet kanske ångrar, är något som man öppet måste kunna diskutera och debattera.

Att börja använda smink och klä sig i andra kläder och ändra siffror och bokstäver i pass och register har ingen betydelse. Det är bara symboler. Du är den du är ändå.
Citera
2023-09-15, 15:14
Medlem
Mingla101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Just nu poppar det upp flera små transtrådar på Flashback, men det borde finnas en stor samlad tråd där alla transfrågor diskuteras.
SVT's dokumentärserie Transkriget anmäls över 100 gånger. Aleksa Lundberg träder fram och ångrar sitt könsbyte mm. En ny könstillhörighetslag diskuteras.

Personligen är jag övertygad att du inte kan välja ditt kön. Visst kan man uppleva könsdysfori, att man inte trivs med sitt biologiska kön. Men man är född som man är född och blir inte det andra könet bara för att man tar hormoner och skär bort friska kroppsdelar. Det är bara objektiva vetenskapliga fakta.

Det som händer nu i samhället att barn tutas i att de kan välja kön och sedan gör oåterkalleliga kirurgiska ingrepp i sin kropp i unga år som de senare i livet kanske ångrar, är något som man öppet måste kunna diskutera och debattera.

Att börja använda smink och klä sig i andra kläder och ändra siffror och bokstäver i pass och register har ingen betydelse. Det är bara symboler. Du är den du är ändå.

Jag håller helt med dig! Har du varit med om något som du beskriver ?
Citera
2023-09-15, 15:24
Avstängd
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mingla101
Jag håller helt med dig! Har du varit med om något som du beskriver ?

Nej jag har inte varit med om mer än att jag träffat några transpersoner i verkligheten och följt debatten i media.
Är väldigt skeptisk till själva grundfrågan att "man kan känna sig som andra könet". Nä, hur i helvete vet du hur någon annan känner sig och hur en biologisk kvinna känner sig om du inte är det?
Är helt med på att fenomenet könsdysfori är ett verkligt problem och ett lidande och jag har inget problem med att någon klär sig på ett sätt eller sminkar sig eller kallar sig för nåt namn. Men du är ändå född som du är född.
Citera
2023-09-15, 15:38
Medlem
Mingla101s avatar
Citat:
Nej jag har inte varit med om mer än att jag träffat några transpersoner i verkligheten och följt debatten i media.
Är väldigt skeptisk till själva grundfrågan att "man kan känna sig som andra könet". Nä, hur i helvete vet du hur någon annan känner sig och hur en biologisk kvinna känner sig om du inte är det?
Är helt med på att fenomenet könsdysfori är ett verkligt problem och ett lidande och jag har inget problem med att någon klär sig på ett sätt eller sminkar sig eller kallar sig för nåt namn. Men du är ändå född som du är född.
Har själv heller inte varit med om det. Har hört om tillfällen där lärare skiljs från sitt yrke.

https://www.hant.se/nyheter/lararen-...or-hen/7836408
Citera
2023-09-15, 15:40
Medlem
bo-jerrys avatar
Citat:

Även symboler kan vara viktiga.
Hur kan detta vara ett problem för personer som inte upplever det själva?
Många ska ha så mycket åsikter om andras kön. Låt den som upplever att leva med fel kropp välja hur dom vill ha det så kan övriga tänka på annat.
Citera
2023-09-15, 15:41
Avstängd
Dumdrygs avatar
Varför ska vi ha en ny könstillhörighetslag? Varför ska man kunna välja kön? Vad spelar det för roll vad det står för bokstäver i något register? Man är ju exakt som man är ändå.

I sådana fall bör det stå transkvinna eller transman. I de fall där det biologiska könet är avgörande t ex vilka som ska kallas till mammografi eller prostataundersökning, eller statistik som bygger på kön som covid-19 statistiken kan man ju inte räkna in de som inte är biologiska kvinnor eller män till en grupp de inte delar samma fysiologiska förutsättningar med.
Citera
2023-09-15, 15:43
Medlem
PissBusss avatar
Citat:

Okej men då tycker jag att du ska börja med att nedkämpa tutt- och penisförstoringar bland cis-personer.
Citera
2023-09-15, 15:52
Avstängd
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bo-jerry
Även symboler kan vara viktiga.
Hur kan detta vara ett problem för personer som inte upplever det själva?
Många ska ha så mycket åsikter om andras kön. Låt den som upplever att leva med fel kropp välja hur dom vill ha det så kan övriga tänka på annat.

Personerna behöver terapi, hjälp och stöd att acceptera att de INTE är kvinna eller man, utan att de är födda exakt som de är med den kropp de har. Man kan inte begära att samhället ska se dig som kvinna om du inte är det.
Jag kan gå med på att kalla transkvinnor och transmän och har inget problem med hur de presenterar sig och hur de klär sig. Men kom inte och säg att du är född i fel kropp. Det är lika idiotiskt som att jag säger att jag borde ha varit Einstein, men nu blev jag född som en medel-Svensson.
Citera
2023-09-15, 16:15
Avstängd
Dumdrygs avatar
Sjukvården borde tvärtom verka för att inte amputera friska kroppsdelar i onödan. Det finns massa fysiologiska komplikationer. Man skär av blodkärl, nerver. Du kan drabbas av fantomsmärtor, känselbortfall, svårigheter att ha sex, att gå på toaletten osv.
Citera
2023-09-15, 16:44
Medlem
bo-jerrys avatar
Citat:
Personerna behöver terapi, hjälp och stöd att acceptera att de INTE är kvinna eller man, utan att de är födda exakt som de är med den kropp de har. Man kan inte begära att samhället ska se dig som kvinna om du inte är det.
Jag kan gå med på att kalla transkvinnor och transmän och har inget problem med hur de presenterar sig och hur de klär sig. Men kom inte och säg att du är född i fel kropp. Det är lika idiotiskt som att jag säger att jag borde ha varit Einstein, men nu blev jag född som en medel-Svensson.

Är du religös fundamentalist eller 200 år?
Citera
2023-09-15, 16:46
Medlem
TheGretaResets avatar
Autister känner sig alienerade, 50% identifierar sig som bi eller homosexuella, kombinera detta med mixad begåvningsprofil och du har en perfekt storm.

Personer med autism stänger ofta ute omvärlden pga överkänslighet mot ljud/ljus/information och skapar istället egna system att orientera sig efter.

de letar alltså efter system varför de är alienerade och homosexuella och skapar dessa fantasier (och får dessutom nu hjälp av omgivningen). Att män som USAs hälsominister har autism syns direkt. Det är svårare att se på kvinnor då de har två x-kromosomer.

Man ser direkt att tex Jan Myrdal har autism (stort huvud, coca-cola bottnar) och det bekräftades när han pratade, men du ser inte att hans mamma har autism (Jan kan enbart ha ärft sin x-kromosom från mamma). Tvärtom var mamman mycket vacker som ung. Du ser heller inte att det är något fel på ellen page.
Intressant är att Jan är mest berömd för att skrivit en bok om sin mamma där han just beskriver någon som varken kan eller ha behov av närhet.

Jag är mer intresserad av boten.
Usas hälsominister är utbildad läkare (och mänga andra är också högfungerande). Om dessa istället för kirurgi hade fått träffa andra med autism som haft dessa "tankar" är jag övertygad att man hade kunnat få ner tex. självmordstalen i gruppen.
Självmordstal som idag inte påverkas vare sig man får en könskorrigereing och kan vara så hög som 50% (olika mätningar ger olika resultat).
Senast redigerad av TheGretaReset 2023-09-15 kl. 16:51.
Citera
2023-09-15, 16:50
Avstängd
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bo-jerry
Är du religös fundamentalist eller 200 år?

Nej jag följer den biologiska vetenskapen och den fysiska verkligheten. Bara sunt förnuft. Man kan inte välja sitt kön. Ingen föds i fel kropp. Du har ingen aning om hur det andra könet känner sig, bara för att du är missnöjd med din kropp.
Sedan att man vill bli sedd och bemött som det andra könet. Vad innebär det? Att andra ska använda en viss bokstavskombination när de omnämner dig? Eller att män ska hålla upp dörren för dig? Det är ju bara sociala konstruktioner.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in