2023-09-13, 07:24
Medlem
Ja, det är ju uppenbart att det börjar bli rätt knökfullt här utifrån hur det är byggt och bostadspriser. Man försöker ganska föga framgångsrikt att få invandrare att flytta från Sverige.
Sedan klagas det på folkutbyte, att vi behöver invandrare att ta hand om oss, där de inte faktiskt verkar så jätteförtjusta i det och även att vi tydligen blir alldeles för gamla.
Det verkar också i mitt tycke som att både staten och invandrarna vänta liksom ut oss, med att vi ska trilla av pinnen, så övertaget verkligen kan ske fullt ut, så då är min tanke varför liksom inte sätta riktig fart på utvandringen av oss svenskar istället, så det blir riktig fart på folkutbytet! Sedan kommer det väl enbart bli de som gillar invandrarna kvar och då borde det väl också fungera betydligt bättre med integreringen.
Det är ju också många av oss som inte gillar denna dystopi som Sverige har utvecklats till och det stora problemet är väl egentligen det faktum att många av oss inte riktig har ekonomi för att lämna landet, samtidigt så ska vi ändå behöva bidraga till något som vi inte tror på eller gillar. När man nu tänker erbjuda pengar för invandrare att flytta från landet som tydligen inte vill det, så varför inte göra en rejäl tankevurpa och erbjuda det till oss svenskar istället?
Vad skulle få dig som svensk att flytta från landet? Vilken hjälp anser du att du behöver som staten faktiskt erbjuder invandrare i Sverige och som har gjort att detta landet ständigt fylls på allt mer.
Hur mycket pengar tror du att du skulle behövt? Hur länge tror du att du skulle behövt bidrag innan du kan stå på egna ben i det nya landet som du flyttat till.
Vilken mer hjälp tror du att du skulle behöva för att liksom verkligen kunna ta steget fullt ut att våga flytta, hjälp med bostad? språkhjälp?
Sedan vilka vettiga länder tycker du det finns som alternativ till Sverige?
Välkommen med dina tankar om hur få rejäl fart på folkutbytet och hur utarbeta en hållbar plan till att få oss svenskar som känner oss som gisslan i vårt eget land, istället flytta ifrån denna dystopi. Där man egentligen kan utgå ifrån att de som stannar kvar kommer istället bli så mycket lyckligare med varandra.
Citera
2023-09-13, 07:37
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Ja, det är ju uppenbart att det börjar bli rätt knökfullt här utifrån hur det är byggt och bostadspriser. Man försöker ganska föga framgångsrikt att få invandrare att flytta från Sverige.
Sedan klagas det på folkutbyte, att vi behöver invandrare att ta hand om oss, där de inte faktiskt verkar så jätteförtjusta i det och även att vi tydligen blir alldeles för gamla.
Det verkar också i mitt tycke som att både staten och invandrarna vänta liksom ut oss, med att vi ska trilla av pinnen, så övertaget verkligen kan ske fullt ut, så då är min tanke varför liksom inte sätta riktig fart på utvandringen av oss svenskar istället, så det blir riktig fart på folkutbytet! Sedan kommer det väl enbart bli de som gillar invandrarna kvar och då borde det väl också fungera betydligt bättre med integreringen.
Det är ju också många av oss som inte gillar denna dystopi som Sverige har utvecklats till och det stora problemet är väl egentligen det faktum att många av oss inte riktig har ekonomi för att lämna landet, samtidigt så ska vi ändå behöva bidraga till något som vi inte tror på eller gillar. När man nu tänker erbjuda pengar för invandrare att flytta från landet som tydligen inte vill det, så varför inte göra en rejäl tankevurpa och erbjuda det till oss svenskar istället?
Vad skulle få dig som svensk att flytta från landet? Vilken hjälp anser du att du behöver som staten faktiskt erbjuder invandrare i Sverige och som har gjort att detta landet ständigt fylls på allt mer.
Hur mycket pengar tror du att du skulle behövt? Hur länge tror du att du skulle behövt bidrag innan du kan stå på egna ben i det nya landet som du flyttat till.
Vilken mer hjälp tror du att du skulle behöva för att liksom verkligen kunna ta steget fullt ut att våga flytta, hjälp med bostad? språkhjälp?
Sedan vilka vettiga länder tycker du det finns som alternativ till Sverige?
Välkommen med dina tankar om hur få rejäl fart på folkutbytet och hur utarbeta en hållbar plan till att få oss svenskar som känner oss som gisslan i vårt eget land, istället flytta ifrån denna dystopi. Där man egentligen kan utgå ifrån att de som stannar kvar kommer istället bli så mycket lyckligare med varandra.

Jag skulle välja Finland, Norge eller något av våra engelsktalande länder runt om i världen.

Skulle jag flytta till något av grannländerna så klarar man sig på svenska och kan börja jobba samma dag som man är på plats.
Detta gäller nog även engelsktalande länder även om jag skulle låta som en invandrare här i sverige. Är ok på engelska men inte mer.
Länder jag kan tänka mig är Nya Zeeland, Australien, Norra delen av USA. Gillar England men känns så där efter att de gått ur EU och inte riktigt fått igång landet efter det.

Jag skulle säkert kunna jobba med liknande yrke som jag gör idag i Sverige. Hade vi inte älskat vårat hus så mycket så hade vi kanske redan bott i Nya Zeeland då vi påbörjade en sån plan som aldrig slutfördes pga hus och annat.
Citera
2023-09-13, 07:57
Medlem
Om jag fritt själv skulle välja, så hade jag personligen kört på Tjeckien, kanske Kroatien.
Tjeckien fungerar bra med vad jag är utbildad inom.
Jag skulle behövt hjälp med att lära mig språket typ som vi erbjuder SFI till våra invandrare, lite hjälp med att sätta mig in i hur deras samhälle fungerar med vett och etikett odyl.
Jag har bostad som jag nog får hyfsat bra för och skulle väl ev. behövt kanske något till för någon vettig lägenhet. Prag känner jag är enda som gäller utifrån att få jobb i hyfsad tid.
Jag är väl medveten att standarden är lite sämre i östländer, men ser ändå andra fördelar som jag tycker överväger.
Det stora dilemmat som jag ser är ekonomin för den första tiden. Jag tror att jag skulle nog behöva ev. en säkrad ekonomi och garanti för typ 5 år. Jag tror jag skulle kunna vara självgående när det kommer till språk, jobb odyl. runt den perioden.
Citera
2023-09-13, 08:01
Bannlyst
Helst Ryssland. Naturen påminner om vår och jag vill förbli nära Östersjön. Ryssarna hoppas jag också är öppna för sådana som mig trots den svenska pöbeln och NATO-packet.

Det faller ju på språket men det får man ordna själv.
Citera
2023-09-13, 08:07
Det är alltid intressant att vända på perspektiv. Jag har för mig att det varnas då och då för att dagens våldsamma situation ihop med högt skattetryck ska ge en brain drain av Sverige. Man är i vissa fall fri att röra på sig, vilket gör att det är enklare att byta land för den som har ekonomiska resurser till det och ett yrke som medger det. Om Sverige är så farligt att leva i att det ger skäl för asyl aktiveras asylrätten, men allmänna känslor av att det är en dystopi eller rättsosäkert eller islamofobt ger inte i sig rätt till asyl. Sedan är dessa tre skäl vanligt förekommande när människor väljer att flytta eller ropa varg om att de minsann ska flytta från detta i deras tycke ovanligt rasistiska land. I själva verket är Sverige inte mer rasistiskt än andra länder, men rasismen har förändrat karaktär sedan invandrarna kommit att utgöra en större del av befolkningen, det du kallar "folkutbyte".
Senast redigerad av ConvoPost 2023-09-13 kl. 08:13.
Citera
2023-09-13, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fruntimmerskarl
Helst Ryssland. Naturen påminner om vår och jag vill förbli nära Östersjön. Ryssarna hoppas jag också är öppna för sådana som mig trots den svenska pöbeln och NATO-packet.

Det faller ju på språket men det får man ordna själv.

En stolt svensk tradition.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kiruna...3%96verlevande
Jobb finns också; skriv på och så iväg till fronten. Språket behöver man väl inte oroa sig så mycket för. Killen bakom dig har en k-pist, så det är bara att vandra i den riktning han indikerar.

Lycka till!
Citera
2023-09-13, 08:18
Medlem
Tanken med tråden är att liksom belysa problemen som finns med utvandring av oss svenskar för att få oss att ta steget fullt ut och göra invandringen och utvandringen faktiskt ganska jämställd.
För faktum är att vi erbjuder invandrare bostadsgaranti, pengar, fri sjukvård, SFI som merparten inte alls ens orkar släpa sig till, men rent omvänt om vi svenskar ska fly landet, så är det faktiskt enbart för några få privilegierade med bra ekonomi, där man är utlämnad till att fixa allt själv, språk, jobb, bostad osv.
Så tänk fritt! vad exakt känner just du att du behöver hjälp med för att kunna ta steget, vad bromsar just dig?
Citera
2023-09-13, 08:40
Medlem
Det bästa är väl som folk flyttar till något EU land där de kan utnyttja förmåner finansierade med Svenska skattepengar. Vilket EU-land är billigast?
Kanske företagare i Sverige kunde gå ihop och starta en svensk koloni med företag, bostäder, älderboenden osv.
Citera
2023-09-13, 08:42
Bannlyst
Svenskar flyttar i stora antal från Sverige, problemet är bara att de återvandrar i mycket hög grad. Vi behöver få dem att stanna utomlands.
Citera
2023-09-13, 09:16
Medlem
991ESSs avatar
Hade vart bra med en statlig sida, som när man går ur svenska kyrkan, där man online, bara kan skriva i några saker och så är man utvandrad och ej längre skatteskyldig. Så en förenkling av det hela.

Självklart hade man väl inte tackat nej till livslångt stöd, welfare and sluts, som random invandrare får när de kommer illegalt till sverige utan motprestation, men det kan man nog glömma. Men säg 10k iaf, hade täckt resan iaf samt första natten i det nya landet.
Citera
2023-09-13, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Det bästa är väl som folk flyttar till något EU land där de kan utnyttja förmåner finansierade med Svenska skattepengar. Vilket EU-land är billigast?
Kanske företagare i Sverige kunde gå ihop och starta en svensk koloni med företag, bostäder, älderboenden osv.

Ja, ett annat Eu land ser jag själv som en betydligt större fördel pga ändå en del via de gemensamma Eu-besluten lappar över vad det gäller stödinsatser odyl, samt ett tämligen gemensamt regelverk, så man inte behöver åka på en för stor överraskning med det också.
Billigast just nu är väl Sverige pga vår usla krona!
Nämen, Spanien och några av Balkanländerna. Italien och Grekland är inte att tänka på. De går visserligen i pension vid 55 år och har faktiskt en hel del förmåner pga hur de lyckas mjölka ur Eu, men frågan är ju hur länge det håller.
En typ av kollektiv tycker jag låter trevligt, men svensk kolonierna i Spanien är väl också grunden till de problem som spanjorerna har med kriminella "svenskar".
Men om vi verkligen kan hålla det helt svenskt så tror jag absolut på det, kan inte tänka mig annat än att det både skulle bli harmoniskt och framgångsrikt.
Senast redigerad av Kammadaj 2023-09-13 kl. 09:29.
Citera
2023-09-13, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 991ESS
Hade vart bra med en statlig sida, som när man går ur svenska kyrkan, där man online, bara kan skriva i några saker och så är man utvandrad och ej längre skatteskyldig. Så en förenkling av det hela.

Självklart hade man väl inte tackat nej till livslångt stöd, welfare and sluts, som random invandrare får när de kommer illegalt till sverige utan motprestation, men det kan man nog glömma. Men säg 10k iaf, hade täckt resan iaf samt första natten i det nya landet.

Jag tror oavsett att ingen svensk har den skam i kroppen att man skulle kunna gå i all evighet på bidrag i ett annat land, följt av att jag tror att de flesta svenskar har mer driv och ambitioner än så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in