2023-09-13, 09:23
Medlem
Svenskar har rätt att bo och jobba i hela EU.

Språkhjälp erbjuds redan på flera instanser.

Så jag ser inget problem med att flytta redan idag om det är det man vill?
Citera
2023-09-13, 09:23
Medlem
991ESSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Jag tror oavsett att ingen svensk har den skam i kroppen att man skulle kunna gå i all evighet på bidrag i ett annat land, följt av att jag tror att de flesta svenskar har mer driv och ambitioner än så.

Visst, men 10k hade du nog tagit emot.

Citat:
Ursprungligen postat av mr.korrekt

Det kostar rätt mycket att flytta och etablera sig, men annars har du rätt. Smartast är väl att fixa ett jobb först iaf. Då kan man nog räkna med 100k för etablering och flytt. Inga stora summor i sådant fall. Alternativt säljer man allt man har i Sverige och bara reser med en/några väskor. Då blir flytten mycket billig.

Problemet är väl egentligen om man behöver flytta innan man skaffat arbete.
Senast redigerad av 991ESS 2023-09-13 kl. 09:29.
Citera
2023-09-13, 09:31
Citat:
Tanken med tråden är att liksom belysa problemen som finns med utvandring av oss svenskar för att få oss att ta steget fullt ut och göra invandringen och utvandringen faktiskt ganska jämställd.
För faktum är att vi erbjuder invandrare bostadsgaranti, pengar, fri sjukvård, SFI som merparten inte alls ens orkar släpa sig till, men rent omvänt om vi svenskar ska fly landet, så är det faktiskt enbart för några få privilegierade med bra ekonomi, där man är utlämnad till att fixa allt själv, språk, jobb, bostad osv.
Så tänk fritt! vad exakt känner just du att du behöver hjälp med för att kunna ta steget, vad bromsar just dig?

Jag tycker om mitt land. Jag kan språket. Jag har nästan fri sjukvård. Om jag förlorar min bostad finns tak över huvudet-garanti. Om jag blir sjuk eller saknar inkomst finns system för att fånga upp mig. Det finns en kyrka som tar hand om utsatta.

Jag har tillgång till kulturprogram i reklamfri radio och tv på mitt språk svenska.

Det finns natur och infrastruktur där jag bor. Men det finns också en stor kriminalitet som skrämmer mig. Om den kriminaliteten blir tillräckligt hotfull för mig så skulle jag fundera på om jag kan ta mig till något av grannländerna, så att jag kan komma hem på besök.
Citera
2023-09-13, 09:33
Citat:
Jag tror oavsett att ingen svensk har den skam i kroppen att man skulle kunna gå i all evighet på bidrag i ett annat land, följt av att jag tror att de flesta svenskar har mer driv och ambitioner än så.

De svenskar som har sjukersättning och/eller försörjningsstöd för tid och evighet är inte svenskar då, enligt dig?
Citera
2023-09-13, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.korrekt

Då behövs det informeras bättre med vad som erbjudes.
Har du tips om boendet, om man nu inte tycker det är ok med att bo på gatan?
Citera
2023-09-13, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConvoPost
De svenskar som har sjukersättning och/eller försörjningsstöd för tid och evighet är inte svenskar då, enligt dig?

Jag har aldrig känt några sådana svenskar som varit arbetslösa i tid och evighet. Sjuka har jag visserligen träffat på lite då och då, men det är annorlunda.
Citera
2023-09-13, 09:47
Citat:
Jag har aldrig känt några sådana svenskar som varit arbetslösa i tid och evighet. Sjuka har jag visserligen träffat på lite då och då, men det är annorlunda.
Hm.

Så alla de invandrare du lärt känna vilka varit arbetslösa i tid och evighet skulle kunna tycka att du är en dålig vän som hänger ut dem?

Skämt åsido.

Du kan aldrig bygga din bild av omvärlden på enbart dem du själv känner. De flesta av oss är mer eller mindre fast i våra egna sammanhang och bör vara ödmjuka för att vi inte vet allt.

Sedan är det samtidigt så att människor tenderar att lyfta fram sin egen situation som så väldigt speciell och behjärtansvärd.

Det är upp till politiker och utredare att så neutralt som möjligt förhålla sig till medborgarna när de fattar beslut. Samtidigt har vi demokrati, vilket tidigare mandatperioder lett till en sorts identitetspolitik, som i innevarande mandatperiod har lett till en annan identitetspolitik.

TLDR bara för att du inte kan identifiera dig med långtidsarbetslösa svenskar som är fast i landet så betyder inte det att de inte finns.
Citera
2023-09-13, 09:59
Medlem
10FtGanjaPlants avatar
Citat:
En typ av kollektiv tycker jag låter trevligt, men svensk kolonierna i Spanien är väl också grunden till de problem som spanjorerna har med kriminella "svenskar".
Men om vi verkligen kan hålla det helt svenskt så tror jag absolut på det, kan inte tänka mig annat än att det både skulle bli harmoniskt och framgångsrikt.

Finska och estniska kustområden samt öar? Fanns fem svensktalande kvar på Ormsö 1989 så kanske dags att återbefolka:

https://svenska.yle.fi/a/7-887879
Citera
2023-09-13, 10:00
Medlem
Citat:
Då behövs det informeras bättre med vad som erbjudes.
Har du tips om boendet, om man nu inte tycker det är ok med att bo på gatan?

Bostadsbrist och bostadsköer på decennium är ett svenskt fenomen. Det är mycket enklare att fixa boende utomlands.
Citera
2023-09-13, 10:36
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConvoPost
Hm.

Så alla de invandrare du lärt känna vilka varit arbetslösa i tid och evighet skulle kunna tycka att du är en dålig vän som hänger ut dem?

Skämt åsido.

Du kan aldrig bygga din bild av omvärlden på enbart dem du själv känner. De flesta av oss är mer eller mindre fast i våra egna sammanhang och bör vara ödmjuka för att vi inte vet allt.

Sedan är det samtidigt så att människor tenderar att lyfta fram sin egen situation som så väldigt speciell och behjärtansvärd.

Det är upp till politiker och utredare att så neutralt som möjligt förhålla sig till medborgarna när de fattar beslut. Samtidigt har vi demokrati, vilket tidigare mandatperioder lett till en sorts identitetspolitik, som i innevarande mandatperiod har lett till en annan identitetspolitik.

TLDR bara för att du inte kan identifiera dig med långtidsarbetslösa svenskar som är fast i landet så betyder inte det att de inte finns.
Fast man kan förstås se historiskt, att homogena länder är mer stabila och att multikulturella är instabila med upplopp och etniska konflikter och att de därigenom blir mer totalitära för att hålla ned spänningarna. Saker som vi uppenbart ser även här. När två folkgrupper blir ungefär lika stora, uppstår ofta inbördeskrig. Allt det här är känd kunskap. Det är bara att titta på världen och nu även Sverige.

Problemet blir då när man ljuger och säger tvärtom. Det har aldrig någonsin gjorts en konsekvensanalys av vad invandringen innebär. Istället har den drivits genom att många i princip ljugit. Vissa marxistiska narrativ ses även som sanningar i samhället. Man har använt åsikter om förintelsen och pekat på den, för att skrämma människor till tystnad. D.v.s. alla som är emot invandringen är nazister och kommer att upprepa förintelsen. Risken för att upprepa den, är förstås betydligt större i ett multikulturellt land, än i ett homogent. Det kan man se på alla folkmord som förekommit. Det finns även de på vänstersidan, som faktiskt vill utrota folk och öppet sprider hat mot dem, byggt på marxism blandat med rasism och nazistiska tankegångar. Onda tankegångar.

Så i princip är invandringen till 90% baserad på lögner. Många som bor här känner sig inte heller bekväma tillsammans med invandrare. Samma med invandrare tillsammans med svenskar eller andra grupper. Problemet är att man inte tagit hänsyn till människan och hur den är, utan bara utgått från vänsterns falska narrativ, att allt är sociala konstruktioner och att man kan böja människor som man vill. Så din verklighetsbeskrivning stämmer inte. Du är fast i ett sammanhang som i stort sett bygger på lögner, då du saknar den kunskap som behövs för att se utanför det sammanhanget.

De kan förstås vara så att de som flyttar gör rätt, liksom de judar som lämnade Tyskland före kriget stängde gränserna.
Senast redigerad av EnCarte 2023-09-13 kl. 10:39.
Citera
2023-09-13, 10:42
Avstängd
Citat:
Ja, det är ju uppenbart att det börjar bli rätt knökfullt här utifrån hur det är byggt och bostadspriser. Man försöker ganska föga framgångsrikt att få invandrare att flytta från Sverige.
Sedan klagas det på folkutbyte, att vi behöver invandrare att ta hand om oss, där de inte faktiskt verkar så jätteförtjusta i det och även att vi tydligen blir alldeles för gamla.
Det verkar också i mitt tycke som att både staten och invandrarna vänta liksom ut oss, med att vi ska trilla av pinnen, så övertaget verkligen kan ske fullt ut, så då är min tanke varför liksom inte sätta riktig fart på utvandringen av oss svenskar istället, så det blir riktig fart på folkutbytet! Sedan kommer det väl enbart bli de som gillar invandrarna kvar och då borde det väl också fungera betydligt bättre med integreringen.
Det är ju också många av oss som inte gillar denna dystopi som Sverige har utvecklats till och det stora problemet är väl egentligen det faktum att många av oss inte riktig har ekonomi för att lämna landet, samtidigt så ska vi ändå behöva bidraga till något som vi inte tror på eller gillar. När man nu tänker erbjuda pengar för invandrare att flytta från landet som tydligen inte vill det, så varför inte göra en rejäl tankevurpa och erbjuda det till oss svenskar istället?
Vad skulle få dig som svensk att flytta från landet? Vilken hjälp anser du att du behöver som staten faktiskt erbjuder invandrare i Sverige och som har gjort att detta landet ständigt fylls på allt mer.
Hur mycket pengar tror du att du skulle behövt? Hur länge tror du att du skulle behövt bidrag innan du kan stå på egna ben i det nya landet som du flyttat till.
Vilken mer hjälp tror du att du skulle behöva för att liksom verkligen kunna ta steget fullt ut att våga flytta, hjälp med bostad? språkhjälp?
Sedan vilka vettiga länder tycker du det finns som alternativ till Sverige?
Välkommen med dina tankar om hur få rejäl fart på folkutbytet och hur utarbeta en hållbar plan till att få oss svenskar som känner oss som gisslan i vårt eget land, istället flytta ifrån denna dystopi. Där man egentligen kan utgå ifrån att de som stannar kvar kommer istället bli så mycket lyckligare med varandra.
Bättre psykvård, mer brudar kvinnoöverkott, mindre muslimska män.
Mindre kriminalitet, välfungerande byråkrati.
Långt fätte myndigheter som inte sammarbeta med varandra.
vi lever i ett väldigt rikt land men med en usel byråkrati, myndigheter.
Har bott i Helsingfors 2 år och vill återflytta dit.

Så här blir Sveriges framtid.En prognos
Grindsamhällena kommer att öka påtagligt liksom nono zonerna.
Kriminallitetn ökar skyhögt genom organiserad ekonomisk brottslighet mest från muslimer eller blandade klaner och gäng.
Muslimerna kommer att äta sig in i våra institutioner och myndigheter.
Företagarna, företagen kommer att gå allt bättre genom robotiseringen samt kunnigt folk.
Storföretagen kommer att ta hand om arbetarna från vaggan till graven.
Uppfinningarna gör så att bra saker snabbt kommer fram.
Hästen gör sin återkomst och ny teknik blandas med gammal
Vi får flera olika typer av samhällen Grindsamhällena består av medelklass mest svenskar men även utlänningar som blivit relativt välbeställda.
Grindsamhällen finns reda med grindar höga sådana där inne i kvarteren kommer social service att finnas samt lite småföretag.
Ekologiska samhällen växer fram med häst i jordbruk samt skogsbruk.
Senast redigerad av mikael2 2023-09-13 kl. 10:49.
Citera
2023-09-13, 10:50
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte

De kan förstås vara så att de som flyttar gör rätt

Ursäkta att jag kortade ner så mycket. Detta verkar vara din kärnfråga. Det är förstås individuellt. Alla har inte samma valmöjligheter, och även de som har valmöjligheten att flytta från Sverige utnyttjar den inte på grund av att de vill bo i Sverige.

Utifrån det andra du skrev:

Om jag förstår dig rätt önskar du bo i ett Sverige utan invandrare på grund av att du tror att ett inbördeskrig kommer att uppstå. Jag håller med om att de öppna konflikter som inte löses med konsensus är fler i Sverige nu än innan invandringen påverkade samhället, men jag tror också att det svenska samhället är slitstarkt. Däremot är det här rasistiska gapandet från alla håll och kanter inte hjälpsamt i att lösa någonting, men det är väl lätt att ta till det när man känner sig hotad, och det är många som känner sig hotade av nuvarande regering, andra hotas av invandrare, och jag själv känner mig hotad av gäng och korruption i myndigheter.

Men saker är ljusare än vad de framställs:

Här är en ledare som jag sprang på där det slås fast att majoriteten av svenskar med invandrarbakgrund som gick ut nian 2012 är etablerade i form av högre studier eller flera årslöner på över 250.000.

https://www.svd.se/a/5B4KwO/glom-int...ma-majoriteten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in